مشاور رئیس جمهور در نشستی با مدیران سازمان فرابورس خبر داد:

منطقه آزاد کیش می‌تواند الگوی تامین مالی بازار سرمایه باشد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد کیش می‌تواند تمرین و الگویی برای تامین مالی از بازار سرمایه باشد.

به گزارش پایگاه خبری فرینا، حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز دوشنبه 10 خردادماه طی نشستی با مدیران سازمان فرابورس با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش اظهار داشت: مناطق آزاد کشور با توجه به ماموریت‌های ویژه‌ای که دارد، با چالش جدی در تامین مالی روبه‌رو هستند. نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که همه مسئولیت‌ها را در حوزه‌های زیرساختی بخش خصوصی به عهده بگیرد. بلکه باید به تولید و صادرات کشور بپردازند.

مومنی ادامه داد: خوشبختانه ما در کشور کمبود منابع نداریم، اما راه‌های رسیدن به این منابع باید شناسایی شود که در دسترس و مفید باشد. این روش‌های جدید هنوز در کشور چندان تمرین نشده است و منطقه آزاد کیش می‌تواند تمرین و الگویی برای تامین مالی از بازار سرمایه باشد.
او تاکید کرد: مناطق آزاد نقاط ضعفی در خصوص بورس بین‌الملل و بورس کالا دارند که باید در این زمینه‌ها نیز گام برداریم.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه شدیداً به دنبال تاسیس بانک تخصصی مناطق آزاد در کشور هستیم، گفت: خوشبختانه تا کنون موافقت‌های ضمنی از رییس جمهور اخذ شده است.

مومنی ادامه داد: همچنین تأسیس بانک‌های آفشور مسئله جدی برای ما است که در این راستا در تلاش هستیم از منابع بین‌المللی نیز استفاده کنیم. در عین‌حال بحث تامین مالی مناطق آزاد جدید برای ما خیلی مهم است. در حال حاضر مناطق آزاد فعلی کار‌هایی انجام داده‌اند و منابعی دارند، اما تامین مالی در مناطق آزاد جدید بسیار مسئله‌ای بسیار مهم است. اگر اینجا انتخاب است آنجا اجبار است.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر 77 منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که 32 منطقه ویژه اقتصادی فعال و 8 منطقه آزاد نیز به زودی فعال می‌شوند و تامین مالی از بازار سرمایه برای این مناطق هم مهم است.

** 300 میلیارد تومان انتشار اوراق صکوک

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به پتانسیل و ظرفیت فرابورس برای تامین مالی پروژه‌های مناطق آزاد کشور اظهار داشت: نه تنها پروژه‌های زیرساختی مناطق آزاد بلکه بخش خصوصی باید بتوانند از محل بازار سرمایه تامین مالی کنند که البته بهتر است با روش‌های راحت‌تر و نرخ کمتر باشد.

ناصرآخوندی، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر بانک‌ها هم به این باور می‌رسند که مناطق آزاد از نظر خوش حساب بودن از همه سازمان‌ها اگر بهتر نباشند، بدتر نیستند. ما در منطقه آزاد کیش امیدوار هستیم تا بخش خصوصی نیز بتواند مسیر‌های تامین مالی از طریق فرابورس را در پیش بگیرد.

آخوندی با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش بیان کرد: در این راستا با هماهنگی سازمان فرابورس مبلغ 300 میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر می‌شود که در دو یا سه مرحله کنارش خواهد شد. در اولین مرحله 100 میلیارد تومان جهت تامین مالی فرودگاه کیش منتشر شده است. بر این اساس مدت آن 32 ماه تعیین شده است.

** امروز اوراق صکوک در راستای تامین مالی فرودگاه کیش منتشر می‌شود

مدیرعامل فرابورس نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که با ارزیابی مثبت از همکاری سازمان فرابورس با مناطق آزاد کشور گفت:امروز اوراق صکوک در راستای تامین مالی فرودگاه کیش منتشر می‌شود و این مسئله می‌تواند شروع خوبی برای ادامه همکاری‌ها با کیش و دیگر مناطق آزاد کشور باشد. 

امیر هامونی، ادامه داد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه این امکان را به دولت می‌دهد که بتواند به نوعی از جیب مردم قرض بگیرد. به اعتقاد من باید این فرهنگ را در کشور جا بیاندازیم و این نوع از تامین مالی را گسترش دهیم. 

هامونی خاطرنشان کرد: این نوع قرارداد خرید دین که امروز برای منطقه آزاد کیش انجام شد، بی‌نظیر است. برای اولین بار است که برای بنگاه‌های اقتصادی و پروژه‌های زیرساختی غیر از بانک این امکان فراهم شده است.

مدیرعامل فرابورس افزود: طراحی این قرارداد مبتنی بر فقه امامیه و آخرین دستاوردهای دانش روز دنیا انجام شده است.   

در ادامه این نشست سعید نظری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در ارتباط با پذیره نویسی اوراق خرید دین این شرکت گفت: نرخ سود اوراق 18 درصد و مواعد پرداخت سود 10 دوره 3 ماهه و یک دوره دو ماهه و مدت اوراق 32 ماه است مبلغ اسمی اوراق 100 هزار تومان و تعداد اوراق یک میلیون ورقه است.

** شرکت فرابورس پیشرو در آشنا کردن شرکت ها با ابزارهای مالی

عضو شورای عالی بورس نیز با بیان اینکه شرکت فرابورس در آشنا کردن شرکت ها با ابزارهای مالی مختلف پیشرو بوده است، اظهار کرد: انتشار اوراق خرید دین شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش دومین تجربه منطقه آزاد کیش در انتشار اوراق برای تامین مالی است که برای تامین مالی فرودگاهی انجام شد. عملیاتی شدن این تامین مالی پایلوتی است تا شرکت های دیگر در اجرایی کردن پروژه ها در منطقه آزاد کیش از آن استفاده کنند.

روح الله حسینی مقدم، در ارتباط با این تامین سرمایه افزود: باید اتکای شرکت ها در تامین سرمایه به بانک ها کمتر شود. اگر تامین سرمایه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش طولانی شد به خاطر مشکلات بانکی بود، امیدواریم با چنین ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه زمینه توسعه اقتصادی شرکت ها فراهم شود.

گفتنی است؛ نشست خبری پذیره‌نویسی اوراق خرید دین شرکت «سرمایه‌گذاری و توسعه کیش» صبح امروز دوشنبه 10 خردادماه 1400 در فرابورس ایران برگزار شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :