آمادگی مناطق آزاد برای تامین دارو با قیمت استاندارد و تحویل به وزارت بهداشت + فیلم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اعلام کرده ایم هر دارویی را با قیمت و استاندار‌های تعیین شده در سازمان غذا و دارو، تامین کرده و به وزارت بهداشت تحویل دهیم.

به گزارش فرینا؛ آقای حمیدرضا مومنی در مراسم امضای تفاهم نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: مناطق آزاد با توجه به اختیارات و وظایفی که دارند می‌توانند در زمان تحریم، منشأ اثر در حوزه دارو و تامین مایحتاج کشور باشند.
مومنی با اشاره به ماموریت‌ها و حساسیت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو درباره سلامت مردم گفت: در حوزه غذا و دارو و سایر بخش‌های حوزه سلامت، به ویژه در بخش بیماری کرونا همه سازمان‌های مناطق آزاد پای کار آمدند و تا جایی که در توان داشتند در حوزه پشتیبانی به وزارت بهداشت کمک کردند.
وی افزود: به عنوان نمونه در منطقه آزاد قشم بیش از 15 میلیارد تومان در حوزه کرونا هزینه شده است و اگر خریداری دستگاه اکسیژن ساز در این منطقه انجام نمی‌شد تلفات و مرگ و میر بسیار بیشتر از آمار فعلی بود.
مشاور رییس جمهور با تاکید بر اینکه تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به مناطق آزاد یکی از ضرورت‌ها و نقاط مشترک همکاری میان این دو نهاد است گفت: مناطق آزاد داری منابع خوبی هستند و می‌توانند کمک کننده سازمان غذا و دارو و دستگاه‌های اجرایی باشند.
مومنی با بیان اینکه مناطق آزاد در حوزه واردات انواع محصولات می‌توانند کمک کنند و حفظ استاندارد‌ها برای ورود به کشور اهمیت بالایی دارد افزود: باید ظرفیت‌های مناطق آزاد در چارچوب ماموریت‌های غذا و دارو قرار گیرد و آزمایشگاه‌هایی با استاندارد بالا ایجاد شود و خلأ‌ها در حوزه آموزش برطرف و سمینار‌ها و نشست‌ها برای ارتقاء سطح آموزش نیرو‌های متخصص برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد آمادگی ورود به حوزه محصولات حلال را دارند گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری هم آماده است تا سقف 80 میلیارد تومان در این زمینه هزینه کند و ما با تمام توان و تجهیزات آماده هستیم تا این کار به سرانجام برسد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: اقدامات در حوزه دارو و غذا می‌تواند الگویی برای مناطقی باشد که تبدیل به مناطق آزاد می‌شوند و در قالب این تفاهم نامه، ساز و کار‌های مناطق آزاد جدید هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
مومنی با اعلام اینکه مناطق آزاد آمادگی دارند با همکاری وزارت بهداشت و دستگاه‌های ذیربط تا سقف سه میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور کنند گفت: از این واکسن‌ها برای شهروندان ساکن در مناطق آزاد و حتی گردشگران استفاده خواهیم کرد. به عنوان نمونه در حال حاضر در امارات برای تزریق واکسن به مسافران ویزا می‌دهد و شرط تزریق واکسن هم اقامت 15 روزه در هتل‌های آنجاست.
وی اضافه کرد: لازم است این اقدام به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد کلید بخورد و ما خود را مکلف می‌دانیم که هم افزایی‌ها را افزایش دهیم تا در این زمینه موفق عمل کنیم.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم با اشاره به امضای این تفاهم نامه همکاری گفت: امضای این تفاهم نامه در راهگشایی و تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری (مدظله) فرمودند و دستورات رییس جمهور در برداشتن موانع و عملی شدن پشتیبانی‌ها بسیار موثر خواهد بود.
محمدرضا شانه ساز افزود: با امضای این تفاهم نامه شاهد فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی در مناطق آزاد هستیم و امیدواریم سایر بخش‌ها هم از این گونه اقدامات الگوبرداری کنند و با سهولت و سرعت بیشتری بتوانیم از این پس عمل کنیم.
شانه ساز اضافه کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و بسیاری از محدودیت‌هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد، در مناطق آزاد دیده نمی‌شود و به همین دلیل سرعت رشد هم از بعد اقتصادی و هم سرمایه گذاری در این مناطق بسیار بالاتر از سایر بخش‌ها است.
وی گفت: سازوکار مدیریتی که در آن مناطق طبق قانون پیش بینی شده است، می‌تواند زمینه رشد و توسعه و سرمایه گذاری را هم در زمینه تامین اقلام سلامت محور و هم در بحث تولید ایجاد کند.
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو ابراز امیدواری کرد در قالب تفاهم نامه‌ای که امضا شد، شاهد رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور باشیم و این رشد به یک الگو در کشور تبدیل شود.
شانه ساز، درباره واردات واکسن کرونا از مناطق آزاد با بیان اینکه ستاد ملی کرونا در این خصوص مصوبه‌ای دارد گفت: باتوجه به محدودیت‌های سایر بخش‌ها، در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی وجود ندارد، این مناطق می‌توانند در زمینه واردات واکسن به صورت ویژه برنامه ریزی کنند. البته منبع یابی خارج از کشور را خود مناطق آزاد انجام داده اند و ما به عنوان سازمان غذا و دارو در تایید آن منابع حداکثر سرعت را به کار خواهیم برد.
گفتنی است؛ تفاهم نامه بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو در زمینه اجرای بهینه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و رفع هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌های اجرایی و در راستای وحدت رویه و همکاری بیشتر و ارتقاء نظارت بر کالا‌های سلامت محور و استفاده حداکثری از توان و امکانات کشور برای ایجاد تسهیلات، در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و گردش سرمایه در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی منعقد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :