بررسی عملکرد دولت در مناطق آزاد؛

کیش، مقصد سفر همه ایرانی‌ها می‌شود + فیلم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می‌گوید: «می‌خواهیم کارکردهای خود را به سمتی ببریم که کیش در دسترس همه ایرانیان قرار گیرد و همه خانواده‌های ایرانی با هر سطح درآمدی بتوانند از کیش به‌عنوان یک مقصد گردشگری استفاده کنند.»

به گزارش فرینا به نقل از ایرناپلاس، کیش یکی از مهم‌ترین جزایر کشور است که موفق شده با مهیا کردن بستر لازم و برگزرای جشنواره‌های مختلف، توفیقاتی را در حوزه گردشگری به دست آورد. این جزیره در عین حال یکی از مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور به شمار می‌رود و می‌تواند مزایایی را نیز برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

جعفر آهنگران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با ایرناپلاس از ظرفیت‌های این منطقه برای سرمایه‌گذاران گفت: کیش بستر لازم را برای جذب بخش بزرگی از سرمایه‌های انتقال یافته ایرانیان به کشورهای همسایه را دارد. به‌راحتی می‌توانیم با استفاده از ظرفیت جغرافیایی منطقه آزاد کیش و مزایای این منطقه، امکانات مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

**ایرناپلاس: طی 8 سال گذشته چه گام‌هایی برای توسعه منطقه آزاد کیش برداشته شده است؟

مجموعه مناطق آزاد در 8 سال گذشته توانستند کاری کنند کارستان. بیشترین وقت و هزینه سازمان‌های مناطق آزاد کشور برای تأمین زیرساخت‌ها صرف شده است. اکنون مناطق آزاد می‌توانند با شرایط بهتری به نیازهای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پاسخ دهند. امیدواریم شرایط بین‌المللی برای کشورمان هموار شود، زیرا همه زمینه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد آماده است.

منطقه آزاد کیش به‌صورت استثنایی در 8 سال گذشته فعالیت کرده و زیرساخت‌هایی را که در حوزه هوایی و دریایی مورد نیاز بوده تأمین کرده است. اکنون آماده‌ایم با پایان کار لایروبی از اسکله 35 هزار تنی کیش بهره‌برداری کنیم. ان‌شاءالله تا پایان کار دولت کنونی ترمینال بزرگ فرودگاه بین‌المللی کیش را نیز افتتاح می‌کنیم. این موضوع به ما امکان می‌دهد بتوانیم سالانه 6 میلیون گردشگر و مسافر را جابه‌جا کنیم.

همچنین بخش خدمات شهری تکمیل شده و کیش برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی نیز آمادگی لازم را پیدا کرده است. اکنون 60 هتل در سطوح مختلف در جزیره کیش فعال هستند و 60 هتل دیگر نیز در حال ساخت است و بسیاری از این هتل‌ها بیشتر از 60 درصد پیشرفت کار داشته‌اند و در طول یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

گفتمانی را با شعار «کیش برای همه» آغاز کرده‌ایم که جای خود را در بین بومیان، کیش‌وندان، سرمایه‌گذاران و... پیدا کرده است. می‌خواهیم کارکردهای خود را به سمتی ببریم که کیش در دسترس همه ایرانیان قرار گیرد و همه خانواده‌های ایرانی با هر سطح درآمدی بتوانند از کیش به‌عنوان یک مقصد گردشگری استفاده کنند.

به‌کارگیری ابزارهای جدید مالی

**ایرناپلاس: مهم‌ترین ظرفیت‌های جزیره کیش غیر از گردشگری چیست؟

به علت اینکه کیش از مخازن انرژی فراوانی برخوردار است، بخشی از جزیره می‌تواند در این زمینه فعال شود. کیش در رابطه با تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد نیز اقدامات اساسی انجام داده است. صنایع با فناوری بالا و پیشرفته جای خود را در کیش باز کرده است. زیرساخت‌هایی که آماده شده می‌تواند میزبان خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط باشد.

برای نخستین‌بار در تاریخ مناطق آزاد، کیش از ابزارهای جدید مالی همچون از اوراق صکوک، خرید دین و راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان استفاده کرده است. این‌ از کارهای جدیدی است که می‌تواند الگوی سایر مناطق آزاد باشد. کیش توانسته برای تأمین هزینه‌های توسعه فرودگاه خود از این ابزارها استفاده کند. به‌تازگی توانستیم اوراق صکوک خود را به فروش برسانیم و پول آن را در اختیار فرودگاه قرار دهیم. از این رو مشکلی برای تأمین هزینه‌های ساخت و توسعه فرودگاه نداریم.

**ایرناپلاس: مهم‌ترین برنامه‌هایی که سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه دارد، چیست و در افق 1404 کیش چه جایگاهی از نظر توسعه‌یافتگی دارد؟

در افق 1404 جمعیت اقامتی 85هزار نفری را برای کیش تدارک دیده‌ایم.

مهم‌ترین کاری که در سال‌های آینده باید انجام دهیم، تجدیدنظر در زیرساخت‌های اساسی کیش است. زیرا حدود 30 تا 40 سال از تشکیل منطقه آزاد کیش می‌گذرد و لازم است در زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و مخابرات آن بازنگری کنیم. باید پیش از این‌ها چنین کاری انجام می‌دادیم.
از آنجایی که کیش به سرزمین اصلی متصل نیست، اکنون برق آن باید توسط خود جزیره تأمین شود. همچنین حمل‌ونقل و تأمین سوخت به‌صورتی است که گاهی ما را در تأمین برق و آب دچار مشکل می‌کند.
اکنون در دستور کار خود داریم که از طریق شورای عالی امنیت ملی و وزارت نیرو اتصال برق جزیره کیش به شبکه برق سراسری از زیر دریا را انجام دهیم. طبیعتاً مساله آب را نیز داریم، زیرا در افق 1404 جمعیت اقامتی 85 هزار نفری را برای کیش تدارک دیده‌ایم. در نتیجه باید این زیرساخت‌ها آماده شود.

موضوع دیگری که در همین مدت کوتاه توانستیم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جمع‌بندی برسیم، اینترنت کیش است که باید پهنای باند ما به‌حدی برسد که مشکلی برای استفاده از اینترنت پرسرعت نداشته باشیم. اکنون 100 کیلومتر فیبر نوری در کیش داریم و دکل‌های مخابراتی وجود دارد که باید اضافه شود. می‌توانیم جزیره‌ای باشیم که در اینترنت خود مشکلی ندارد.

محدودیت در ساخت مجتمع‌های مسکونی

بحث دیگر شکنندگی بسیار بالای محیط زیست کیش است؛ به‌طوری که نباید اجازه دهیم هیچ چیزی زیبایی جزیره کیش را از آن بگیرد. به همین دلیل است که باید به محیط زیست کیش توجه بیشتری شود، به‌ویژه در حوزه بازیافت زباله‌ها و پسماندها که یکی از مشکلات کیش است باید بتوانیم با استفاده از تکنیک‌های جدید این مشکل را حل کنیم.

مشکل دیگر در حوزه محیط زیست دریایی است که باید استفاده از دریا را در دستور کار خود داشته باشیم، اما در عین حال نباید دست‌اندازی بیش از حدی انجام دهیم، بلکه باید از دریا به‌عنوان بستری برای توسعه کیش استفاده کنیم. همچنین ساخت‌وسازها نباید محیط زیست کیش را تهدید کند. در گذشته شاید تأمین منابع مالی ایجاب کرده بود که تعرضاتی به محیط زیست کیش صورت گیرد. یکی از کارهایی که ما در همین مدت کوتاه توانستیم به‌عنوان یک سیاست از آن استفاده کنیم، این است که در ساخت مجتمع‌های مسکونی محدودیت‌هایی ایجاد کردیم. با این حال در پروژه‌های اقتصادی و گردشگری هیچ محدودیتی نداریم. فروش زمین را نیز از دستور کار خود خارج کرده‌ایم. این موضوع برای کمک به محیط زیست کیش امر لازمی است.

**ایرناپلاس: کیش با چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس مرز دریایی دارد. برنامه خاصی برای افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با این کشورها دارید؟

به طور قطع همین‌گونه است. اگر شرایط مساعدی در کشور ایجاد شود، از این جهت کار سختی پیش رو نداریم. کیش بستر لازم را برای جذب بخش بزرگی از سرمایه‌های انتقال یافته ایرانیان به کشورهای همسایه را دارد. به‌راحتی می‌توانیم با استفاده از ظرفیت جغرافیایی منطقه آزاد کیش و مزایای این منطقه، امکانات مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم. خوشبختانه کیش توانسته الگویی برای حکمرانی مؤثر محلی شود. علت آن نیز حضور نهادهای مدنی، انجمن‌های سرمایه‌گذاری، فعالان اقتصادی و صنوف مختلف است که همگی دغدغه آینده کیش را دارند.

**گفت‌وگو از: حامد حیدری

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو