وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در سفر به محدوده خداآفرین:

توسعه دیپلماسی گردشگری اولویت وزارت میراث فرهنگی است

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در سفر خود به محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس گفت: توسعه دیپلماسی گردشگری جزو اولویت‌ها و برنامه‌های محوری این مجموعه با هدف گسترش روابط با کشورهای همسایه است.

 به گزارش فرینا، علی اصغر مونسان در بازدید از منطقه کلیبر و پل های تاریخی خداآفرین گفت: مرمت و ثبت جهانی مشترک پل‌های تاریخی خداآفرین با جمهوری آذربایجان مورد تاکید بوده و این موضوع در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

مونسان با اشاره به اینکه شهرستان خداآفرین به لحاظ قرارگیری در منطقه آزاد ارس و همجواری با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: خداآفرین سفیر فرهنگی، تاریخی و دیپلماسی گردشگری منطقه شمال غرب کشور محسوب می‌شود که باید در راستای ارتقای سطح زیرساخت‌های آن اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: پل‌های تاریخی خداآفرین به لحاظ قدمت و موقعیت ویژه بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با ابراز تاسف از اینکه پل‌های تاریخی خداآفرین طی سال‌ها دچار آسیب‌های جدی شده است، یادآور شد: مرمت و اصلاح این آثار ارزشمند تاریخی اضطراری بوده و باید اولویت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی باشد.

 مونسان با اشاره به اینکه مرمت و ثبت جهانی پل‌های تاریخی خداآفرین به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان، توسط این وزارت پیگیری خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه این پل‌های تاریخی با جمهوری آذربایجان مشترک است، لذا رایزنی با همتای آذربایجانی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا علاوه بر اقدام به مرمت و ثبت جهانی مشترک، دیپلماسی گردشگری دو کشور را توسعه دهیم.

 پل های خداآفرین به تعداد 2 فقره و با فاصله 800 متر از یکدیگر در نقطه باریک رودخانه ارس ساخته شده ‌اند؛ این 2 پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند؛ یکی از آن ها با سنگ سفید ساخته شده و 11 دهانه دارد، بلندیش 12 متر و طول آن 130 متر است.

 پل دیگر با آجر پخته ساخته شده است که 200 متر طول، 5/4 متر عرض و 15 دهانه دارد و اندازه آجرها و معماری این پل، تاریخ احداث آن را به سده 13 شمسی مربوط می کند.

 مونسان برای افتتاح چند طرح میراث فرهنگی و گردشگری و بازدید از طرح های عمرانی این حوزه به آذربایجان شرقی سفر کرده بود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :