مشاور رییس جمهور در پنجمین آیین افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

کانال های جدید تامین مالی در مناطق آزاد با راه اندازی بورس بین الملل

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بورس بین‌الملل در کیش به زودی و پس از صدور مجوز از سوی شورای عالی بورس افتتاح خواهد شد، گفت: این بورس برای جذب سرمایه‌های خارجی و تامین مالی ارزی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «حمیدرضا مومنی» روز دوشنبه در پنجمین آیین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در هفتاد و چهارمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با بیان اینکه یکی از موثرترین برنامه ها ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، اظهار داشت: این موضوع به عنوان مهمترین بستر اقتصادی برای جذب سرمایه های خارجی با اتصال به اقتصاد جهانی ایجاد خواهد شد تا از طریق شیوه های استاندارد و قابل کنترل با تامین نیازهای مالی و ارزی کشور مسیر مطمئنی برای صادرات کالاهای تولیدی داخلی فراهم کند.

مومنی افزود: این ابزار، نقش بی‌بدیلی در تامین مالی و ارزی برای پروژه‌ها و شرکت‌ها برای کل کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تامین مالی یکی از اصلی ترین ابزارهای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید است، تصریح کرد: در همین راستا طی ماه های اخیر با تشکیل شورای تامین مالی و سرمایه گذاری، اقدامات لازم برای منابع مالی پروژه های کلیدی سازمان های مناطق آزاد انجام شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بر همین اساس بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای ترمینال فرودگاه کیش، تجهیزات و توسعه کیش‌ایر، زیرساخت های لجستیکی و گردشگری ماکو، تامین تجهیزات منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام، تامین و تکمیل اسکله های بندر کاسپین و پروژه های زیرساختی قشم با روش‌های مختلف تامین مالی شده است.

مومنی خاطرنشان کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان نیز برای پروژه های زیربنایی در مناطق آزاد ارس و چابهار با نهایی شدن فرآیند های لازم به همین شیوه ها تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 320 شعبه بانک، 479 شعبه بیمه و 74 صرافی مجموعا به تعداد 873 واحد در موضوعات مالی و اقتصادی به فعالان در این زمینه خدمت رسانی می کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه همکاری گسترده ای میان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نهادهای مختلف بازار سرمایه صورت گرفته است، تصریح کرد: ایجاد شرکت تامین سرمایه خاص مناطق آزاد و گسترش فعالیت های بازارهای بورس جهت جذب سرمایه گذاری به ویژه از کشورهای همسایه از جمله این ارتباطات محسوب می شود.

مومنی با بیان اینکه بانک برون مرزی نیز یکی از مهمترین ساختارهای مالی در به ثمر رساندن فعالیت ها و اقدامات سرمایه گذاری و تجاری است، تاکید کرد: این شرایط با اعتمادسازی برای سرمایه گذاران خارجی علاوه بر ایجاد زمینه ورود سرمایه و منابع مالی بین المللی، بر تسهیل روندهای تجاری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

وی افزود: سرمایه گذاران متعدد و معتبری برای تاسیس بانک مطابق قوانین و مقررات، ثبت تقاضا کرده اند که در صورت تسریع بانک مرکزی در فرآیند صدور مجوزهای لازم شاهد اثرگذاری این ابزار بر توسعه مناطق و کشور خواهیم بود.

به گفته مشاور رییس جمهور، سپرده های فعالان اقتصادی و گردش مالی حاصل از فعالیت‌های سرمایه گذاری و تجاری آنها، ظرفیت بالایی جهت تامین مالی پروژه های مستقر در مناطق آزاد فراهم می کند.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در حال حاضر بیش از 320 شعبه بانک 479 شعبه بیمه و 74شعبه صرافی در حال خدمت رسانی در زمینه مالی و اعتباری به فعالان اقتصادی مناطق آزاد کشور هستند.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور در پنجمین آیین افتتاح پروژه های مناطق آزاد کشور، فرمان افتتاح رسمی 102 پروژه اقتصادی و زیربنایی را در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و گیلان صادر کرد.

برای اجرای 50 پروژه‌ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که امروز بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز شد، 8 هزار و 15 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای اجرای 52 طرحی که عملیات احداث آنها امروز رسما آغاز شد نیز 62 هزار و 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

با بهره‌برداری از مجموع این طرح‌ها برای 9 هزار و 207 نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو