بررسی اقدامات دولت انجام شده در مناطق آزاد؛

تحول بنیادی در تولید محصولات کشاورزی در منطقه آزاد ارس + فیلم

اکنون تولیدات محصولات کشاورزی در منطقه آزاد ارس 50 هزار تن است، اما این امکان وجود دارد که تولیدات محصولات گلخانه‌ای در یکی دو سال آینده و با رویکرد صادراتی تا مرز 100 هزار تن افزایش یابد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرناپلاس، منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس از نظر دسترسی به منابع آبی و شرایط آب و هوایی، وضعیت مناسبی برای تولیدات کشاورزی دارد. همین موضوع نیز باعث شده بزرگترین گلخانه خاورمیانه که از شیوه نوین کشت هیدروپونیک استفاده می‌کند، در این منطقه واقع شود.

ایرناپلاس در گفت‌وگو با محسن نریمان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از اقدامات انجام شده برای توسعه این منطقه و ویژگی‌های خاص این منطقه برای فعالان اقتصادی پرسید که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

محسن نریمان درباره با توسعه منطقه آزاد ارس در طول سال‌های گذشته، گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در دولت تدبیر و امید در منطقه آزاد ارس افتاد، این بود که تراز تجاری منطقه مثبت و صادرات آن از وارداتش بیشتر شد. این موضوع در مجموع مناطق آزاد کشور نیز اتفاق افتاده و اینکه برخی می‌گویند مناطق آزاد پایگاه واردات است، واقعیت ندارد. مناطق آزاد اتفاقاً توانسته‌اند صادراتی بیش از واردات خود داشته باشند.

نریمان درباره ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس اظهارکرد: این منطقه در کنار رودخانه ارس واقع شده و موقعیت جغرافیایی آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند در بخش کشاورزی فعالیت‌های ماسبی داشته باشد. در گذشته حتی یک مترمربع نیز گلخانه در این منطقه وجود نداشته، اما در حال حاضر بزرگترین گلخانه خاورمیانه و یکی از 10 گلخانه بزرگ جهان در منطقه آزاد ارس واقع شده است. این گلخانه نزدیک به 50 هزار تن محصول تولید می‌کند که عمده آن را به کشورهای همسایه از جمله روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق صادر می‌شود. این موضوع باعث شده ارس قطب گلخانه‌ای مناطق آزاد کشور شود.

** فعالیت 300 واحد صنعتی در منطقه آزاد ارس

با توجه به ارتباطاتی که با کشورهای همسایه برقرار کردیم، می‌توانیم در آینده تعامل اقتصادی مناسبی را داشته باشیم و تراز تجاری خود را که اکنون بیش از 400 میلیون دلار است، تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچین گفت: یکی از ویژگی‌های منطقه آزاد ارس، علاوه بر جاذبه‌های زیست‌محیطی، گردشگری و تاریخی، صنعتی بودن این منطقه است. ارس به‌عنوان بزرگترین منطقه آزاد صنعتی و تجاری کشور شناخته می‌شود. اکنون بیش از 300 واحد تولیدی فعال در این منطقه فعالیت دارند که با وجود تحریم و کرونا، توانستیم تعداد واحدهای صنعتی را افزایش دهیم.

نریمان افزود: در سال جاری نیز بیش از 50 طرح به بهره‌برداری می‌رسد و به‌صورت متوسط تا پایان سال هر هفته یک طرح افتتاح می‌شود. این نشان از ظرفیت‌های بالای منطقه دارد.

اینکه منطقه آزاد ارس در نقطه استراتژیکی واقع شده و با کشورهای مختلف هم‌مرز است. می‌تواند باعث شود یک تعامل برد ـ برد با کشورهای منطقه داشته باشیم.

با توجه به ارتباطاتی که با کشورهای همسایه برقرار کردیم، می‌توانیم در آینده تعامل اقتصادی مناسبی را داشته باشیم و تراز تجاری خود را که اکنون بیش از 400 میلیون دلار است، تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی افزود: تعامل مناسبی با دانشگاه‌های کشورهای مجاور مانند آذربایجان و ترکیه و همچنین دانشگاه‌های داخلی مانند تهران و تبریز داریم و می‌توانیم در حوزه آموزش عالی نیز فعالیت‌های مناسبی داشته باشیم.
این امکان را داریم منطقه را آماده پذیرش دانشجویان خارجی کنیم و در این رابطه اقداماتی هم داشته‌ایم. اکنون تعداد زیادی دانشجوی خارجی در منطقه ارس آموزش می‌دهیم و می‌توانیم این منطقه را به یک قطب آموزشی برای دانشجویان خارجی تبدیل کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس درباره درباره جذابیت‌های منطقه آزاد ارس برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: به‌علت داشتن کارگر ارزان می‌توانیم بستر مناسبی برای تولید آماده کنیم و بسیاری از فعالان اقتصادی کشورهای همسایه، می‌توانند تولیدات خود را در این منطقه انجام دهند و ما نیز از این مساله به نفع اقتصاد کشور استفاده می‌کنیم. هم ما می‌توانیم ارزش افزوده آن تولیدات را در منطقه ارس داشته باشیم و هم اینکه اشتغالزایی و کارآفرینی مناسبی از طریق صنایع شکل می‌گیرد.

** برنامه‌ریزی برای افزایش 100 درصدی تولیدات گلخانه‌ای

نریمان با بیان اینکه ویژگی‌های هر منطقه مسائل را به ما دیکته می‌کند، گفت: وجود رودخانه ارس، آب و هوای مناسب منطقه و امکاناتی که داریم ما را به سمت تولیدات کشاورزی هدایت می‌کند. با اقدامات درستی که در دولت تدبیر و امید انجام شد و بیش از 5 میلیارد دلار برای شبکه‌های آبی هزینه شد، بستری برای تولید محصولات کشاورزی و استفاده مناسب از زمین‌های موجود در منطقه آماده شده است.
24 هزار هکتار از زمین‌های منطقه خداآفرین می‌تواند بستری برای تولید محصولات کشاورزی باشد. سیاست سازمان منطقه آزاد ارس و اقبال فعالان اقتصادی ما را به این سمت هدایت می‌کند که به سمت تولید محصولات کشاورزی پیش برویم.

وی تأکید کرد: بیشتر تلاش داریم به تولید محصولات گلخانه‌ای بپردازیم. ارس می‌تواند قطب تولید محصولات کشاورزی باشد و به این منظور سایت‌های گلخانه‌ای کوچک و بزرگ طراحی شده است. اکنون تولیدات محصولات کشاورزی 50 هزار تن است، اما این امکان را داریم که تولیدات محصولات گلخانه‌ای را در یکی دو سال آینده و با رویکرد صادراتی تا مرز 100 هزار تن افزایش دهیم.

** گفت‌وگو از: حامد حیدری

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :