استفاده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی از ابزارهای نوین تکنولوژی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت انتخاب اندیشمندان مفید در محل دبیرخانه شورایعالی به امضاء رسید.

به گزارش فرینا، استفاده از پلتفرم های صادراتی و عمده فروشی بین المللی آرکارنو و امکان حضور قوی تر تولیدکنندگان و صادرکنندگان مناطق آزاد و داخل کشور در بازار های بین المللی از اهداف این تفاهم نامه است که با حضور «حمیدرضا مؤمنی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و «محمدرضا اسپرورین» مدیرعامل گروه سرمایه گذاری انتخاب اندیشمندان مفید به امضاء طرفین رسید.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم بر لزوم تغییرات در کارکرد و ایجاد نگاه نوین به مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: تراز تجاری مثبت مناطق آزاد در سه سال اخیر موجب شد این مناطق به جای آنکه صرفا مجموعه هایی برای واردات باشند نقش و کارکرد موثرتری در حوزه تولید محصولات مختلف و صادرات کالا به سرزمین مادری ایفا کنند.
حمیدرضا مومنی افزود: با استفاده از تکنولوژی های نوین و ایجاد مگا پروژه های تولیدی و صادراتی در این مناطق و تغییر در نگاه سنتی به مدیریت در مناطق آزاد، می توانیم نقش موثری برای حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی ایفا کرده و جهش های مناسبی در حوزه صادرات و فروش کالاهای ایرانی به کشورهای منطقه داشته باشیم.
مومنی اظهار داشت: در این زمینه استفاده از تجربه ها و ظرفیت های بخش خصوصی همچون گروه سرمایه گذاری انتخاب مفید و پلتفرم های صادراتی بین المللی مانند آرکارنو می تواند در حوزه صادرات و فروش کالاهای ایرانی به بازار بین المللی راهگشا باشد.
وی افزود: ما در مناطق آزاد از سرمایه گذاران داخلی و خارجی که در زمینه های تولیدی و توسعه صادرات فعالیت می کنند حمایت کرده و آماده همکاری همه جانبه و ارائه خدمات به آنها در چهارچوب قوانین کشور هستیم.  

** لزوم افزایش کیفیت کالاهای صادراتی ساخت ایران برای ارائه در بازارهای بین المللی 

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری انتخاب مفید نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: در حال حاضر از 15 کشور همسایه ایران بیش از یک هزار و دویست میلیارد دلار واردات کالاهای گوناگون صورت می گیرد، اما سهم کشور ما در صادرات به این کشورها طبق آمارهای گمرگ جمهوری اسلامی در سال گذشته تنها حدود 21 میلیارد دلار بوده است.
محمدرضا اسپرورین افزود: با توجه به ظرفیت های بالقوه تولیدکنندگان ایرانی، امکان صادرات کالاهای ساخت ایران را تا سطح بیش از 200 میلیارد دلار فقط به کشورهای همسایه فراهم می کند، اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی شود.
اسپرورین، عدم توجه به کیفیت کالاهای صادراتی، ناآشنا بودن با روش های بازاریابی نوین و سپردن صادرات به واسطه های غیر حرفه ای، عدم استفاده از تبادلات مالی نوین و ایمن سازی فرآیندهای صادرات و اصرار بر روش های سنتی فروش کالا را از جمله این خلاء ها عنوان کرد و گفت: بسیاری این خلاءها با کمک بخش خصوصی و هماهنگی دستگاه های دولتی قابل حل است و استفاده از پتانسیل های مناطق آزاد می تواند در گسترش فعالیت های حوزه صادرات کمک شایانی نماید .

گفتنی است؛ ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان مناطق آزاد برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در زمینه های ارائه بسته بندی مناسب صادراتی در مگا پروژه های بسته بندی و سورتینگ کالا، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان برای افزایش و تداوم کیفیت کالاهای صادراتی، تطابق کالاهای صادراتی با نیازها و فرهنگ و استانداردهای کشورهای هدف، ارائه مستقیم کالاهای تولیدکنندگان به مشتریان و تجار خارجی از طریق پلتفرم های عمده فروشی بین المللی آنلاین همانند پلتفرم عمده فروشی آرکارنو و ایجاد ارتباط مستقیم بین تجار و تولیدکنندگان متوسط و بزرگ داخل کشور با مناطق آزاد از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

لازم به ذکر است؛ پلتفرم عمده فروشی و صادراتی آرکارنو در حال حاضر در 31 کشور جهان دارای دفاتر فعال بازاریابی و فروش است و تجار 127 کشور در تعاملات تجاری خود از این بستر استفاده می کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :