نماینده صومعه‎ سرا در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

هدایت سرمایه ‎ها به سمت رقبای اقتصادی با حذف حمایت از مناطق آزاد 

معتقدیم مناطق آزاد در اقتصاد کشور بسیار مؤثر هستند و در ایجاد و افزایش اشتغال و رشد اقتصادی، در حوزه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه نقش مثبت و مؤثری دارند و با وجود چنین جایگاهی به نظر می‎رسد حذف معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده که در قانون بودجه سال 1400 تصویب شده است، به اقتصاد این مناطق آسیب جدی می‌زند.

سید کاظم دلخوش در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با بیان این مطلب گفت: با این هدف که مناطق آزاد کشور از امتیازاتی برای فعالان اقتصادی برخوردار باشند، برای حضور سرمایه‎ گذاران در این مناطق مشوق‌هایی وجود داشته باشد تا ایشان برای سرمایه ‎گذاری در این مناطق ترغیب شوند، معافیت 20 ساله مالیاتی برای این مناطق در نظر گرفته شده بود که از جمله این معافیت‎ ها، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده است، تا شرایط برای سرمایه‏ گذاری، افزایش تولید و رونق اقتصادی مناطق فراهم شود.
دلخوش افزود: البته مناطق آزاد مخالفان و موافقان جدی در میان کارشناسان، صاحب‎نظران، مدیران و حتی نمایندگان مجلس دارد. موافقان و مدافعان بر این باور هستند که ایجاد امتیاز و تسهیل شرایط فعالیت و سرمایه‎ گذاری در مناطق آزاد می‎ تواند سرمایه‎ گذاران و فعالان اقتصادی را جذب کند و این مناطق می ‎توانند در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه و ایجاد اشتغال اثرگذار باشند. 
وی با بیان اینکه در مقابل این مباحث مخالفان نیز دلایلی ارائه می‎ دهند، توضیح داد: گروه مخالفان موضوع قاچاق کالا از مناطق آزاد را مطرح می کنند و زیان های حاصل از این جریان را بیش از منافع آن می‎ دانند.
نماینده مردم صومعه ‏سرا در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه براین باور هستیم که وجود و فعالیت مناطق آزاد برای اقتصاد کشور بسیار موثر است، اظهارداشت: این مناطق در افزایش اشتغال و رشد اقتصادی در ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه نقش مثبت و موثری دارند و باید اذعان داشت، حذف معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده اقدام قابل قبولی نیست.
دلخوش با اشاره به اینکه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد، بر اقتصاد و توسعه این مناطق اثر منفی خواهد داشت، گفت: بنظر من این اقدام به اقتصاد مناطق آزاد آسیب می‎زند و این در حالی است که هرچقدر بتوانیم حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان را در مناطق آزاد روان و تسهیل کنیم به نفع مردم، اقتصاد و تولید کشور کار کرده‎ایم.  
وی با تاکید براینکه حمایت از مناطق آزاد در رقابت با مناطق آزاد کشورهای همسایه اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که معتقدیم مناطق آزاد باید رشد کند این است که کشورهای همسایه در کنار ما مناطق آزاد ایجاد کرده‎ اند و با امتیازات و تسهیلات مختلف درصدد جذب سرمایه و نیروی کار دیگر کشورها هستند. 
نماینده مردم صومعه ‏سرا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد به تصمیماتی که موجب تضعیف مناطق آزاد کشورمان می ‎شود، گفت: به هر میزان که حمایت از سرمایه گذاری در مناطق آزاد خودمان را کاهش دهیم، قطعا آسیب آن متوجه اقتصاد کشورمان می‎ شود و نه تنها رقبا در جذب سرمایه‎ های دیگر کشورها بر ما پیشی می‎ گیرند، بلکه موفق به جذب بخشی از سرمایه‎ های داخلی ما نیز خواهند شد.  

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو