موفقیت شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی منطقه آزاد ماکو؛

افزایش بازدهی درکشت صیفی‌جات با محصول نانو ساخت ایران در منطقه آزاد ماکو

محصول نانو ایران ساخت که توسط شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی منطقه آزاد ماکو ساخته شده است به کمک کشاورزان آمد و بازدهی را در کشت صیفی‌جات بالا برد.

به گزارش فرینا، استفاده از فناوری نانو در بخش‌های گوناگون از صنعت تا تجهیزات پزشکی گسترده است، اما کاربرد این فناوری محدود نیست و کشاورزی نیز از آن بهره می‌برد.

روش‌های نوآورانه در کشت محصولات کشاورزی به کمک فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون نانو، شکل تازه‌ای یافته و همین موضوع، امکان ارتقای سلامت، کیفیت و کمیت محصولات را با هزینه‌های کم‌تر، سرعتی بیش‌تر و آسان‌تر فراهم کرده است. یکی از حوزه‌های کشاورزی که می‌توان رد نانوفناوری را در آن یافت، کشاورزی مبتنی بر آب یا کشت هیدروپونیک است.
 
فناوری آب کشت و رونق محصولات کشاورزی:

کشت هیدروپونیک یا آب کشت یکی از فناوری های پیشرفته در تولید محصولات کشاورزی است که بدون نیاز به بستر خاکی انجام و مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق محلول مغذی تامین می‌شود. روشی فناورانه که به سرعت گسترش یافته و شمار کشورهایی که از این روش استفاده می‌کنند بیش‌تر شده است.

توسعه و رونق کشت محصولات به این روش، به مکمل‌هایی نیاز دارد که تامین‌کننده اکسیژن یکی از همین تجهیزات به شمار می‌رود.

محصولی که توسط فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان نانوحباب انرژی در داخل کشور ساخته شده است.

عارف دادگستر مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: استفاده از دستگاه نانو اکسیژن واتوکس ایران‌ساخت برای کشت گوجه فرنگی در گلخانه هیدروپونیک زمینه را برای افزایش 20 درصدی در برداشت محصول فراهم کرده است.
 
کمک به کشت هیدروپونیک با دستگاه نانوحباب ایران‌ساخت

وی با بیان این‌که ریشه گیاهان برای عملکرد طبیعی خود به اکسیژن نیاز دارند ادامه داد: این دستگاه غنای اکسیژن خاک را افزایش می دهد و به ریشه‌های گیاه، به ویژه شب‌ها که به اکسیژن بیش‌تری نیاز دارد کمک می‌کند.

این فناوری می‌تواند برای کشت دیگر صیفی و میوه‌جات نیز  مورد استفاده قرار بگیرد و نقش کیفیت آب مصرفی در این روش از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته دادگستر، از آن‌جایی‌ که آب مورد استفاده در بیش‌تر گلخانه‌ها از چاه یا آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که کیفیت مناسبی از منظر میزان اکسیژن ندارند، با این سامانه میزان اکسیژن آب را افزایش یافته است تا کیفیت آب افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که با استفاده از این فناوری ارزش غذایی در محصول بین 25 تا 30 درصد افزایش می‌یابد که این موضوع در مورد صادرات محصولات اهمیت زیادی دارد.

به گفته این فعال فناور، مشکل تامین نشدن الزامات استاندارد در محصولات صادراتی که مشکلات زیادی را به همراه داشت، با این محصول کاهش خواهد یافت.

وی بهبود کیفیت آب آبیاری، کاهش مصرف آب و بهبود ساختمان ریشه  را از مزایای استفاده از نانوحباب ایران‌ساخت دانست و گفتا: از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه در روش آب‌کشت می‌توان به افزایش توان فیزیکی گیاه، افزایش مقاومت بوته‌ها در مقابل بیماری‌های قارچی، افزایش قابل توجه میزان تولید محصول و ارتقاء ارزش غذایی محصول اشاره کرد.

این فعال فناور همچنین بیان کرد: از فناوری نانوحباب تاکنون در تصفیه‌خانه استفاده شده و پس از تاییدیه عملکرد این فناوری، برای کشت ماهی‌های خاویار و قزل‌آلا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو