بذر چینی حرا توسط پدل بوردسواران قشم در ذخیره‌گاه زیست کره حرا اجرا شد

مدیر ورزش و جوانان سازمان منطقه آزاد قشم از اجرای برنامه جمع آوری بذر حرا توسط انجمن پدل بورد و با همکاری مدیریت ورزش و جوانان، مدیریت محیط‌زیست و مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری خبرانلاین، جلیل حقگویان با بیان این مطلب اظهار کرد: این برنامه با هدف جمع آوری بذر حرا به منظور کاشت نهال و ایجاد زیستگاه حرا توسط 20 نفر از ورزشکاران رشته پدل بورد و دوستدار محیط زیست اجرایی گردید.
حقگویان ادامه داد: این برنامه توسط پدل بورد سواران مدارس ورزش های موج سواری روستاهای دهخدا، هفت‌رنگو و طبل زیر نظر کمیته ورزش های موج سواری قشم در محل اسکله دهخدا در ذخیره‌گاه زیست‌کره حرا انجام شد. 
وی افزود: پدل بورد سواران در این برنامه با حضور کارشناس مدیریت محیط زیست این سازمان بیش از 30 کیلو بذر حرا جهت کاشت در گلخانه جمع آوری کردند.
براساس این گزارش، زمان بذردهي درختان حرا در قشم مردادماه و شهريورماه است که بذر اين درخت آماده كشت و توليد نهال مي‌شود، این بذرها توسط نیروهای بومی در گلدان‌های مناسب کاشت شده و بعد از اینکه به رشد قابل کاشت در عرصه طبیعی رسید به محل‌های مناسب که توسط کارشناسان محیط زیست مشخص می‌گردد جهت کاشت در عرصه منتقل می‌گردند.
گفتنی است؛ جنگل‌های حرا دارای تنوع زیستی بسیار بالایی هستند و به عنوان مکان زادآوری، تغذیه و پرورش گونه‌های مختلف جانوری اعم از دریایی و خشکی‌زی اهمیت دارند. از این رو حفظ و گسترش آنها ضروری است. ذخیره‌گاه زیست کره حرا در حدفاصل دلتای رودخانه مهران و گورزین درجزیره قشم قرارگرفته است. این منطقه در دلتای رود مهران در جنوب ایران واقع شده و در فهرست ذخیره‌گاه زیست‌کره جهانی یونسکو ثبت شده است. در مرحله اول این منطقه درسال 1972 میلادی با مساحتی معادل 82360 هکتار تحت حفاظت قرار گرفت. سپس به مرور سطح آن به 85686 هکتار درسال 1975 میلادی افزایش یافت. در این سال عنوان پارک ملی به منطقه ی حرا داده و سر انجام در مرحله سوم منطقه حرا درسال 1977 میلادی به شبکه جهانی انسان و کره مسکون پیوست.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :