با جاذبه های گردشگری جزیره قشم بیشتر آشنا شویم؛

دره تندیس ها، نماد شگفتی های ژئوپارک جهانی قشم

ژئوسایت دره تندیس ها به عنوان یک پدیده زمین شناختی و شگفت انگیز طبیعت از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم محسوب می شود که مشاهده آن نه تنها برای متخصصان در علوم زمین شناسی بلکه برای سایر علاقه مندان طبیعت و گردشگران نیز می تواند جذاب باشد.

به گزارش فرینا، ژئوسایت دره تندیس ها در جنوب غربی روستای طبل و در جوار روستای ملکی شرقی جزیره قشم قرار دارد و یکی از ژئوسایت های شگفت انگیز ژئوپارک قشم است که وسعت زیادی دارد و در گستره آن می توان انواع پدیده های زمین شناختی و تندیس های طبیعی شکل گرفته براثر فرسایش فیزیکی را مشاهده کرد. 

دره تندیس ها در غرب جزيره قشم و در شمال تاقديس سلخ چندين دره باريک و طويل به موازات هم ديده مي‌شود که هر يک از چشم‌اندازهاي منحصربفردي برخوردار است. در اين دره ها طبقات مارن، سنگ آهک و ماسه‌سنگ به صورت منظم لايه و با ضخامت‌هاي کم تا توده اي برونزد يافته و در آن اقسام مختلفي از اشکال فرسايشي ديده مي‌شود. 
ژئوسايت دره تنديس ها در فاصله 80 کيلومتري از قشم و در جنوب جنگل هاي حرا واقع شده است. اين دره يکي از ژئوسايت هاي شگفت انگيز ژئوپارک قشم است که وسعت زيادي دارد و در گستره آن مي توان انواع پديده هاي زمين شناختي و تنديس هاي طبيعي شکل گرفته بر اثر فرسايش فيزيکي را مشاهده نمود. 
اين دره به دليل وجود اشکال و احجام طبيعي پرشمار، اين نام را به خود گرفته، بازمانده يک زمين بلند به شدت فرسايش يافته است. از ديگر ديدني‎هاي قابل توجه در اين منطقه، وجود پديده‎هاي رسوبي جالب، مانند ترک‎هاي گلي است که مناظر زيبايي در پيش زمينه چشم‎اندازهاي دره پديد مي‎آورند. شکل گيري اين دره بر اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسايش مانند آب، باد، فشارهاي وزني بر بخش هاي گوناگون طبقات زمين است. 
در بخش هايي که جنس مقاوم تر و سخت فرسا داشته اند، عوامل فرسايش کمتر تاثير گذاشته و در نتيجه اين بخش ها برجاي مانده اند. در برخي نقاط تنديس هايي ديده مي شود که همه حاصل همين پديده هاي رسوبي است. ديواره هاي تماشايي و اعجاب انگيز ژئوسايت چاکاوير ارزش زيبايي شناختي بالايي دارند و حفاظت از آن‌ها در برابر هر گونه تخريب، منظره اي بديع و شگفت انگيز به ويژه براي بازديد و هنر عکاسي محسوب مي شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :