مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم به مناسبت روز جهانی استاندارد عنوان کرد؛

استاندارد، بسترساز تداوم حضور محصولات ایرانی در بازار جهانی

مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم توجه به استانداردسازی کالاهای تولیدی را بسترساز تداوم حضور محصولات کشور در فضای رقابتی بازار جهانی دانست.

به گزارش فرینا، نسرین نانوایی ضمن تبریک روز جهانی استاندارد عنوان داشت: كنترل و رعایت استاندارد با کمک به توسعه و ارتقا کیفیت کالاهای تولیدی در رونق اقتصادی و گسترش فرهنگ خرید كالاهای داخلی نقش موثری دارد.
مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم افزود: این مدیریت با فعالیت در حوزه‌های مختلف، گستره متنوعی از خدمات را ارائه می‌دهد که نظارت بر محموله‌های وارداتی از طریق مبادی ورودی بنادر بهمن و کاوه گوشه‌ای از آن است.
به گفته نانوایی، در این مدت یک هزار و 405 محموله از بندر بهمن مورد بررسی و تأیید قرارگرفته که 245 مورد از آن ها، نمونه های آرایشی ـ بهداشتی، غذایی ـ آشامیدنی و کالاهای برقی بود که جهت آزمون و تایید کیفیت و امنیت به آزمایشگاه های مورد تایید ارسال شده است.
وی در خصوص صدور گواهینامه ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری به داخل کشور نیز گفت: 59 پرونده ارزیابی و 26 پرونده تعیین ماهیت کالاهای وارداتی نیز در این مدت استعلام و پاسخگویی شده است.
مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم ادامه داد: با توجه به فعالیت 35 کارخانه مشمول ضوابط ملی استاندارد در جزیره قشم و لزوم بازرسی و نمونه برداری از این واحدهای تولیدی بنا به دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، در 6 ماه نخست امسال 42 مورد بازرسی و نمونه برداری توسط بازرسین خبره این مدیریت صورت پذیرفته و همچنین 277 پروانه بهره برداری، ساخت و مسوول فنی، واحدهای صنعتی یا تولیدی ( آرایشی و بهداشتی، غذایی و آشامیدنی) صادر، تمدید و یا اصلاح شده است.  
نانوایی به روند رو به رشد صنعت ساخت‌وساز و مسکن در جزیره قشم اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون 87 مورد بازرسی و 24 مورد صدور تاییدیه باتوجه به لزوم استفاده و نصب آسانسور در ساختمان‌ها، توسط این اداره صورت گرفته است.

کنترل و بازرسی 422 فروشگاه در سطح جزیره قشم

مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با اشاره به لزوم كنترل بازارها به‌منظور کمک به ارتقا سلامت ساکنان و مسافران توضیح داد: از 422 فروشگاه عرضه محصولات غذایی-آشامیدنی، آرایشی-بهداشتی، دارویی، صنعتی و تجهیزات پزشکی بازرسی‌شده و 35 فروشگاه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی سطح جزیره نیز جهت تمدید و یا صدور مجوز فعالیت مورد بازدید قرارگرفته است.
وی بازرسی از نازل‌های جایگاه‌های سوخت واقع در سطح جزیره و بازرسی از ترازوهای سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها، طلافروشی و ... سطح جزیره قشم را نیز بخشی از فعالیت‌های این اداره کل معرفی کرد.
نانوایی ادامه داد: همکاری با ارگان‌های نظامی و انتظامی جزیره درزمینه تعیین صلاحیت مصرف انسانی انواع نوشیدنی‌های الکلی، قرص و داروهای غیرمجاز از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.
مدیر غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم با اشاره به شفافیت عملکرد این اداره اذعان داشت: این مدیریت همگام با سایر ادارات استاندارد از تمامی سامانه‌های سازمان ملی استاندارد استفاده کرده و اطلاعات عملکردی را در سامانه صادرات و واردات، مدیریت بازرسی آسانسور و ... به‌صورت مستمر بارگذاری و اطلاع‌رسانی می‌کند.
گفتنی است؛ مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم درزمینه های بازرسی، کنترل و نظارت بر مراکز عرضه و فروش، خدماتی و تولیدی مشمول استانداردهای اجباری، بازرسی، نمونه‌برداری، جانمایی و کنترل و نظارت بر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، تشکیل و تکمیل پرونده صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد و مسئولان کنترل کیفیت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، ارزیابی کیفیت کالاهای مشمول مقررات استاندارد در مبادی خروجی منطقه آزاد قشم و صدور گواهینامه ارزیابی انطباق، همکاری با گمرکات قشم در خصوص تعیین ماهیت کالاهای وارداتی استعلام شده، برگزاری کمیته تخصصی صادرات و واردات، نظارت بر محموله‌های وارداتی بنادر بهمن و کاوه، بازرسی از زمین‌های بازی و شهربازی‌ها، بازرسی و صدور گواهینامه در چارچوب قوانین و مقررات سازمان برای آسانسور، بازرسی از جایگاه‌های سوخت، برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیاز برای ذینفعان استاندارد و مدیران کنترل و صدور گواهی  دوره آموزشی، مشارکت در تدوین استانداردهای  ملی، ترویج فرهنگ استاندارد (اطلاع‌رسانی از طریق سایت، طراحی و چاپ بروشور، پمفلت، بیلبورد و ...)، بازرسی از پروژه‌ها و کارخانه‌ها تولیدی بتن، بازرسی و آزمون وسایل توزین از سطح عرضه در سطح جزیره قشم، بازرسی و نمونه‌برداری طلا از سطوح عرضه و واحدهای تولیدکننده فعالیت دارد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو