بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تاریخی خواجه نظر ارس

ارزیابان کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از کاروانسرای تاریخی خواجه نظر در منطقه آزاد ارس بازدید کردند.

به گزارش فرینا، مدیر گردشکری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس در حاشیه بازدید ارزیاب کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از کارونسرای خواجه نظر گفت: به دنبال ارایه تقاضای ثبت 56 کاروانسرای تاریخی کشورمان در فهرست آثار جهانی، ارزیابان یونسکو از چند روز پیش وارد کشورمان شده و بررسی وضعیت این بناها را آغاز کرده اند و روز جمعه ضمن حضور در منطقه آزاد ارس، وضعیت کاروانسرای خواجه نظر را بررسی کردند.
فاطمه منیری با اشاره به اینکه كاروانسراي خواجه نظر (عباسي) که بیش از 400 سال قدمت دارد یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده در زمان شاه عباس صفوی می باشد و این اثر در اسفند 1381 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است گفت: بدلیل مرمت اصولی کارونسرا با رعایت تمامی ضوابط مهم در بازسازی و مرمت، بهره برداری درست از این مکان، نقش موثر انجمن ها و همچنین قرارگرفتن آن در مسیر جاده ابریشم، وزارت میراث فرهنگی این کاروانسرا را در لیست 56 کارونسرای منتخب جهت ثبت جهانی قرار داد.
منیری گفت: برنامه سفر ارزیابان سازمان یونسکو تا پایان مهرماه جاری ادامه می یابد و بعد از بررسی کاروانسرای خواجه نظر و 55 کاروانسرای دیگر توسط ارزیابان، نتیجه بررسی های میدانی مطالعات پرونده ثبت کاروانسراهای فوق در تابستان سال آینده در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح و اعلام می شود.
گفتنی است؛ در سفر ارزیاب کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به منطقه آزاد ارس جهت بازدید از کاروانسرای خواجه نظر، مشاور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور، مدیرکل دفتر ثبت آثار میراث فرهنگی،مدیر پروژه تهیه پرونده های ثبتی کاروانسراهای ایران، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان جلفا، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس و مدیرگردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی این سازمان وی را همراهی کردند.
کاروانسرای خواجه نظر که از دوران صفوی در حاشیه رود ارس و در چند کیلومتری شهر جلفا به منظور استراحت و اقامت کاروانیان که در روی جاده ابریشم تجارت می‌کردند ساخته شده بود. این کاروانسرا در شهرستان جلفا و در نزدیکی پل ضیا الملک واقع شده و سازمان منطقه آزاد ارس از سال 1387 مرمت این بنا را آغاز کرد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو