سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکی از چالش‌های عمده مجموعه‌های دانش بنیان و فناور

نایب رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری ارس، گفت: متاسفانه آذربایجان‌شرقی در مقایسه با برخی استان‌های کشور با تاخیر یک دهه‌ای در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری مواجه بوده و همین امر توسعه ساختار تامین مالی برای دانش بنیان‌ها و گروه‌های فناور را با کندی همراه کرده است.

به گزارش فرینا، ابراهیم نصیری در حاشیه نمایشگاه رینوتکس تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در تبریز، اظهار داشت: خوشبختانه خلاء وجود نهاد مالی موثر در اکوسیستم نوآوری و فناوری استان با تاسیس اولین صندوق پژوهش و فناوری استان توسط منطقه آزاد ارس و پارک علم و فناوری و مشارکت دو نهاد خصوصی از سال 98 و صندوق تبریز در سال‌جاری مرتفع شده و بایستی از ظرفیت بوجود آمده نهایت بهره‌برداری انجام گیرد.

نصیری گفت: این تأخیر و به نوعی عقب‌ماندگی تاریخی در ایجاد و توسعه ساختار نهادهای تامین مالی سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیانی باید با جدیت تمام جبران شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه نوآوری و فناوری با چالش‌های متعددی روبه‌روست  ادامه داد: هرچند صندوق پژوهش و فناوری ارس در دو سال گذشته نزدیک به 200 میلیارد ریال تسهیلات و خدمات از منابع مختلفی چون منابع داخلی صندوق، منابع صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان قرار داده است.

عضو هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری ارس همچنین اضافه کرد: ولی آنچه که امروز یکی از مهم‌ترین نیازهای اکوسیستم دانش بنیان استان است، تامین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا همان وی سی و فعال شدن شتاب‌دهنده‌هاست.

نصیری ادامه داد: رینوتکس امسال دو مجموعه صندوق پژوهش و فناوری ارس و تبریز و چندین شتاب‌دهنده را در کنار سایر بازیگران اکوسیستم دارد و این نویدبخش اقدامات خوب در این زمینه است.

وی تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری ارس در کنار خدمات جاری خود در حوزه تسهیلات، ضمانت‌نامه و خدمات مالی دیگر، به‌دنبال تقویت راهکارها با الگوهایی برای سرمایه‌گذاری است.

عضو هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری ارس افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری در این خصوص طرح‌های ویژه‌ای دارند که با عاملیت صندوق پژوهش و فناوری ارس می‌تواند منجر به تحقق پروژه‌های استارتاپی بزرگ در استان و کشور شود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو