مشاور رییس جمهور در نشست مشترک با مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی مطرح کرد؛

مدیران مناطق ویژه اقتصادی افسران جنگ اقتصادی با دشمن هستند

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به جایگاه مناطق ویژه و آزاد اقتصادی در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نوعی افسران جنگ اقتصادی با دشمن هستند.

به گزارش فرینا، سعید محمد روز یکشنبه در نشست مشترک مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام استان البرز برگزار شد، افزود: امروز کشور دستخوش تحریم های ظالمانه ای شده و دشمن به دنبال این هست تا از توسعه اقتصادی کشور جلوگیری کند.
وی اظهار داشت: هدف اصلی دشمن بحث معیشت مردم است که آن را هدف گرفته که در چنین شرایطی نقش مناطق ویژه اقتصادی برای خنثی سازی اهداف دشمن بسیار حائز اهمیت است.
مشاور رییس جمهور گفت: امروز با دارا بودن بیش از یک هزار و 300 واحد اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی که در بخش های مختلف تولیدی، صادرات، خدمات، ترانزیت، فناوری و واردات مشغول فعالیت هستند یک بدنه بزرگی از فعالان اقتصادی را در خود جای داده اند.
سعید محمد با اشاره به اینکه ظرفیت های کشور به لحاظ سرزمینی بسیار بالا است، افزود: کشور ما با توجه به دسترسی به آب های آزاد جنوب و از طرفی منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین به لحاظ اینکه به نوعی در مسیر راه ابریشم و یا یک کمربندی یک جاده که طرح جدید چینی ها است قرار دارد، ظرفیت بالایی را به لحاظ سرزمینی در اختیار ما گذاشته است.
وی با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی در جای جای کشور می توانند از این ظرفیت ها بهره مند شوند، تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب و دارا بودن ارتباطات با 15 کشور همسایه از مزیت های کشور ما به شمار می رود.

سهم ایران برای صادرات به کشورهای همسایه تنها 24 میلیارد دلار است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه واردات این کشورها یک هزار و 100 میلیارد دلار است، گفت: ‌متاسفانه سهم ایران از این صادرات حدود 24 میلیارد دلار است لذا از ظرفیت های موجود استفاده حداکثری نمی شود این در حالی است که در شرایط سخت تحریم که صادرات می تواند کمک کار تولیدکنندگان و فعالان اقتصاد کشور و اقتصاد کشور باشند.
سعید محمد ادامه داد: امروز در دنیا بیش از 5 هزار و 400 منطقه ویژه اقتصادی داریم که بخش عمده ای از تجارت و تولید در دنیا در مناطق ویژه اقتصادی رقم می خورد.
وی اضافه کرد: در کشور ایران هم امروز هفت منطقه آزاد فعال و 32 منطقه ویژه اقتصادی داریم و 47 منطقه ویژه اقتصادی و هشت منطقه آزاد دیگر هم در حال فعالسازی است.
مشاور رییس جمهور خاطرنشان کرد: باید به دنبال فعالسازی ظرفیت های قبلی و ظرفیت های آینده باشیم تا بر اساس بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی در سرفصل های اقتصاد مقاومتی اعم از انتقال فناوری، تولید، صادرات، تامین منابع مالی و تامین نیازهای ضروری کشور بتوانند فعالانه تر برخورد کنند.
سعید محمد با تاکید بر اینکه رفع موانع  تولید و حل مسائل مناطق ویژه یکی از موضوعات اصلی و مهم برای این مناطق به شمار می رود، گفت: امروزه فعالان اقتصادی بخش خصوصی علیرغم تمام مسایل و مشکلات تحریم مشکلات خود را حل می کنند و حتی تجهیزات را از کشورهایی که با ما در بحث تحریم درگیر هستند وارد می کنند و تولید را رقم می زنند.

بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی تحریم ها و قوانین زائد داخلی است

وی افزود: ولی بزرگترین مشکل و معضل فعالان اقتصادی تحریم های داخلی و قوانین زائد و مقررات تو در تو و نگاه های جزیره ای در بین بخش های اقتصادی کشور است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: هرکس از زعم خود یک قانونی را طراحی و ابلاغ می کند که جلوی یک مشکلی را بگیرد غافل از اینکه وقتی جامع به این قوانین و مقررات نگاه نشود این ابلاغیات باعث می شود در جای دیگر معضلات و مشکلات دیگری ایجاد شود.
سعید محمد یکپارچگی تیم اقتصادی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت:‌ اگر این یکپارچگی نباشد این قوانین خلق الساعه باعث افت فعالیت های فعالان اقتصادی می شود.
وی گفت: به دنبال آن هستیم که با کمک خود مدیران مناطق ویژه اقتصادی بتوانیم تا جایی که سهم دبیرخانه است این یکپارچگی در دولت ایجاد شود که در جلساتی که طی این یک ماه گذشته با بخش های مختلف اقتصادی دولت و سایر مراکز تصمیم گیری و مجلس شورای اسلامی مواردی به بحث و بررسی گذاشته شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: به حرکت درآوردن این چرخ دنده ها با هم و حل مسایل بسیار سخت است.
وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی در برخی مواقع قوانینی را خلاف آن ابلاغ می کنند که یکی از وظایف دبیرخانه این است که جلوگیری از این قوانین کرده و حتی پیگیری حقوقی کنیم.
مشاور رییس جمهور گفت: تلاش بر این است که ماده 165 اجرایی شود و از تمام ظرفیت های آن استفاده کنیم و سعی بر مراقبت و محافظت از آنچه که به فعالان اقتصادی قول داده شده می شود تا از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کار اقتصادی خود را انجام داده تا دچار شوک و تنش نشوند.

مناطق ویژه اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی دارند

وی افزود: 32 منطقه ویژه اقتصادی وضعیت مناسب و مطلوبی دارند که بر اساس طرح جامعی که در دبیرخانه شورایعالی با شما به توافق رسیدند کار به جلو می رود و تاکید بر اجرای کارها براساس طرح جامع مورد نظر بنده هم هست و همه باید تلاش کنیم بر اساس این طرح حرکت شود و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید هم بر اساس طرح جامع کار کنند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: یکی از شاخصه هایی که مناطق ویژه توانسته اند در برخی جاها بهتر عمل کنند نوع مدیریت چه به لحاظ سازمان مسئول و چه مدیر منطقه ویژه اقتصادی بوده است.
سعید محمد اضافه کرد: در بررسی های انجام شده در دبیرخانه شورایعالی اگر سازمان مسئول پای کار باشد و حمایت های لازم را انجام دهد و از طرفی مدیر منطقه ویژه اقتصادی هم فرد قابل و توانمندی باشد این موجب جهش در پیشرفت فعالیت های اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی می شود.
وی گفت: نیاز به مدیرانی که برنامه ریز و مدیر بوده و شرایط جهانی و دیپلماسی اقتصادی را در نظر بگیرند و بتوانند ظرفیت سازی برای فعالان اقتصادی کنند و آن ها را بر اساس استراتژی ها و راهبردهای منطقه هدایت و حمایت کنند، داریم.
مشاور رییس جمهور با تاکید بر ارتباط بیشتر مناطق ویژه اقتصادی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، افزود: زیرا رابطه بین دبیرخانه شورایعالی و مناطق ویژه اقتصادی مقداری کم است و تعامل با دبیرخانه بیش از پیش احساس می شود که این موضوع دوسویه است و هم همکاران باید این تعامل را داشته باشند و هم شما این ارتباط را برقرار کنید.
سعید محمد تصریح کرد: به ارتباط آنلاین نیز نیاز داریم که یکی از نیازمندی ها برای تصمیم گیری درست برای فعالیت های اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی داشتن اطلاعات و آمار دقیق و به روز هست. 
وی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مناطق ویژه اقتصادی همکاری های لازم را برای رساندن دیتاهای به روز با ما ندارند که باعث می شود در جلسات در سطح بالای دولت و مجلس آن طور که باید نتوانیم از این مناطق دفاع کنیم.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: سامانه ها برقرار است و سعی می کنیم این سامانه ها را بهبود بخشیم و از طریق سامانه ها ارتباط آنلاین برقرار باشد و آموزش نیروی انسانی یکی از موضوعات کمک کننده به این همگرایی بین دبیرخانه و مناطق ویژه است.
سعید محمد افزود: رعایت مباحث کاری اقتصادی در چارچوب سلامت کاری است و بعضی مواقع دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متهم به برخی مسایل می شوند و ذهنیت هایی نسبت به فعالیت های ما وجود دارد هرچند که خیلی از اینها شاید بر اساس چند مورد خاص در کشور ایجاد شده باشد ولی این ذهنیت ها وجود دارد که در ذهن مدیران تصمیم گیر باعث می شود ما نتوانیم به خوبی از حق مناطق دفاع کنیم.
وی تاکید کرد: با یک کار رسانه ای قوی باید جایگاه واقعی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در شکوفایی اقتصادی کشور را رقم بزنیم . 
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان اظهار داشت: بایستی یک کمیته مشترک مابین دبیرخانه شورایعالی و مناطق ویژه اقتصادی برقرار شود و موانع فعالیت فعالان اقتصادی در این کمیته احصاء شود و هدفگذاری و گزارشات لازم را به افراد مربوطه ارائه دهیم.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو