مشاور رییس جمهور؛

مبادلات تجاری با کشورهای افغانستان و پاکستان افزایش می یابد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اظهارداشت: یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران افزایش مبادلات مرزی با کشورهای منطقه شرقی همچون افغانستان و پاکستان است.

به گزارش فرینا، سعید محمد صبح امروز با هدف افتتاح دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان در شهر جدید «رامشار» در راستای پیگیری مقدمات و ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد سیستان وارد استان شد.

وی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر میزان مبادلات مرزی شرق کشور به افغانستان و پاکستان یک و نیم میلیارد دلار است که در نظر داریم سقف مبادلات تجاری را به پنج میلیارد دلار در سال برسانیم.

مشاور رییس جمهور بیان کرد: ما در سیستان و بلوچستان برای مبادلات تجاری مرز ریمدان را به صورت رسمی و زمینی، مرز آبی چابهار را برای توسعه صادرات و در حوزه سیستان منطقه آزاد واقع در شهر جدید رامشار را داریم که اخیرا به تصویب رسیده است.

سعید محمد گفت: ما امروز می‌خواهیم برنامه‌ریزی رسمی برای شروع بکار منطقه آزاد سیستان را انجام دهیم و در این راستا منطقه آزاد چابهار به صورت معین به منطقه آزاد سیستان کمک خواهد کرد تا هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: وجود  یک سری زیرساخت‌ها همچون فرودگاه زابل و راه‌آهن در حال ساخت چابهار به زاهدان که انتهای آن تا مرز میلک می‌رسد می‌تواند فرصت مناسبی را برای توسعه تجارت مرزی فراهم کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: شهر جدید رامشار به دلیل موقعیت مکانی خوبی که در ارتباط با تجارت با افغانستان دارد فرصت مناسبی برای افزایش صادرات است که ما این منطقه را برای ایجاد منطقه آزاد در نظر گرفتیم 

سعید محمد تصریح کرد: ما در حال تدوین سند جامع منطقه آزاد سیستان هستیم و بعد از اتمام طرح جامع به توسعه زیرساخت‌ها می‌پردازیم.

گفتنی است؛ منطقه آزاد چابهار معین منطقه آزاد سیستان معرفی شده است. در ابلاغیه‌ای از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد با توجه به نزدیکی و همچنین شباهت‌های منطقه از لحاظ اقدامات و ظرفیت‌های تعریف شده به عنوان معین مناطق آزاد معرفی شدند.

با رأی اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه ـ مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر، قصر شیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان به تصویب رسید.  

منطقه آزاد سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و بخش هایی از شهرستانهای زابل، هامون، زهک، هیرمند و نیمروز را در بر می گیرد. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو