سامانه دانش بنیان نانو حباب در منطقه آزاد ارس رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری از سامانه دانش بنیان نانوحباب در منطقه آزاد ارس رونمایی شد.

به گزارش فرینا، در مراسمی با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد ارس، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهمراه هیات همراه از سامانه دانش بنیان نانوحباب در منطقه آزاد ارس رونمایی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در ابتدای این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: همزمان با هفته پژوهش اقدامات خوبی در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است. علیرغم اینکه این شرکت در آذربایجان غربی فعال است ولی با توجه اینکه یکی از مهمترین حوزه های کاری این سامانه در زمینه کشاورزی، کشت گلخانه ای و آبزی پروری است و مهیا بودن این بستر در ارس، سامانه نانوحباب واتوکس را امروز بعد از یک دوره کشت آزمایشی و تجزیه و تحلیل آرند آن، در ارس رونمایی کردیم و امیدواریم به زودی شاهد این باشیم که گلخانه های متعدد جهت افزایش تولیدات خود از این سامانه استفاده نمایند.

محسن نریمان در ادامه با اشاره به حمایت ارس از شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از راه هایی که ما می توانیم در اقتصاد مقاومتی موفق شویم حمایت از فکرها و ایده های خلاق و نو است که باعث ایجاد جهشی بزرگ در اقتصاد کشور می شود. در همین راستا سازمان منطقه آزاد ارس نیز از طریق ارائه تسهیلات از محل صندوق پژوهش و فناوری و یا واگذاری زمین با تخفیف های ویژه و سایر مشوق ها، از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم ضمن تشکر از سازمان منطقه آزاد ارس به دلیل اقدامات خوبی که در حوزه کشاورزی و کشت گلخانه ای در این منطقه انجام گرفته است گفت: ستاد توسعه فناوری نانو وظیفه دارد متناسب با پتانسیل ها نگاه حمایتی داشته باشد. باتوجه به زیرساخت های ایجاد شده و نگرشی که در حوزه اقتصاد دانش بنیان و جذب نخبگان و افراد خلاق و فناور در ارس حاکم است ما پتانسیل بسیار بزرگی را در ارس می بینیم  و از اینرو قطعا حمایت ما بیشتر خواهد شد و با توجه به اینکه استفاده از سامانه نانوحباب موجب افزایش بهره وری در حوزه گلخانه می شود، امیدواریم با حمایت هایی که انجام می شود بتوانیم استفاده از این سامانه را فراگیر کنیم.

سعید سرکار افزود: در همین راستا مقرر گردیده است در زمینه خرید این سامانه، استفاده از لیزینگ و تسهیلات با نرخ بهره پایین برای گلخانه داران در نظر گرفته شود.

در ادامه این مراسم مجری طرح سامانه نانوحباب گفت: سامانه نانو حباب واتوکس کاربردهای مختلفی در حوزه آب و فاضلاب، کشاورزی آبزی پروری و صنایع غذایی  دارد که با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد موجب تحول عظیمی در سیستم های اختلاط گاز و و مایع می شود.

دادگستر افزود: از مهم ترین ویژگی های استفاده از این محصول که ما در دوره یکساله کشت هیدورپونیک در ارس نیز بدست آوردیم می توان به  افزیش 20 درصدی تناژ محصولات تولیدی، افزایش حدود 30 درصدی  ارزش غذایی و مواد غذایی محصولات و نیز کاهش مصرف آب می باشد

وی در پایان اضافه کرد: این فناوری همچنین در کاهش قابل توجه طعم و بو در حوزه تصفیه آب بدلیل افزایش راندمان گندزدایی در حذف جلبک ها، افزایش راندمان هوادهی در راکتورهای هوادهی با کمترین میزان مصرف انرژی و کیفیت بالای پساب خروجی در حوزه تصفیه فاضلاب، افزایش ماندگاری محصول از طریق کاهش باکتری های مضر و عوامل بیماری زا به زیر حد استاندارد در حوزه صنعت غذایی و نیز افزایش اکسیژن محلول و کاهش آمونیاک در بهره وری و افزایش پرورش آبزیان بویژه ماهیان خاویار و قزل آلا توانسته است نتایج بسار خوبی داشه باشد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو