سرپرست منطقه آزاد قشم:

احتمال تاسیس بانک آف‌شور در سال آینده با سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج/ مناطق آزاد باید اختیار صدور مجوزهای خاص را داشته باشند

سرپرست منطقه آزاد قشم از مذاکره با دو گروه سرمایه‌گذار برای راه اندازی بانک آف‌شور در قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، افشار فتح الهی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره راه اندازی بانک آفشور در منطقه آزاد قشم اظهار داشت: متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه عمدتا ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند و برای ورود به این حوزه بسیار علاقه‌مندند. در مدت زمان 50 روز گذشته با دو گروه برای راه اندازی و تاسیس بانک آف‌شور در این منطقه وارد مذاکره شدیم.
فتح الهی با بیان اینکه یکی از این گروه‌های متقاضی برای تاسیس بانک آف‏شور در قشم، شریک خارجی دارد، گفت: مذاکرات با این گروه‌ها ادامه دارد و با مباحث حقوقی و محدودیت‌هایی در این حوزه مواجه هستیم که بانک مرکزی باید مجوزهای مورد نیاز در این باره را ارایه دهد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت و بانک مرکزیی برای آغاز این مدل سرمایه گذاری‌ها در کشور ادامه داد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد در حال مذاکره با دولت و بانک مرکزی است تا اساس این نوع سرمایه گذاری اصلاح شود. معتقدیم که سازمان مناطق آزاد در هر منطقه‌ای می‌تواند مجوز خاص صادر کند و این شرایط است که خارج از محدودیت‌های تحریمی و محدودیت‌های داخلی، فعال باشد.
سرپرست منطقه آزاد قشم تاکید کرد: متقاضی برای تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد زیاد است اما در قالب و چهارچوب شرایط مذکور می‌توان کار را پیش برد.
فتح الهی افزود: نگران اینکه با طولانی شدن فرایند صدور مجوزها، سرمایه گذاران و متقاضیان از سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف نظر کنند، نیستیم. پیشنهاد دهندگان برای تاسیس بانک آف شور در منطقه آزاد قشم در سایر کشورها هم فعالیت بانکی و مالی دارند.
وی درباره میزان سرمایه اولیه تاسیس بانک افشور گفت: در حال حاضر بحث اصلی ما سرمایه اولیه برای تاسیس این بانک‌های آفشور نیست بلکه باید دولت اجازه سرمایه‌گذاری در این حوزه را بدهد و پس از صدور مجوزها می‌توان کار را شروع کرد.
سرپرست منطقه آزاد قشم با اشاره به ابزار بانک‌های آفشور برای کاهش اثرات تحریم در سیستم بانکی و نقل و انتقالات پول گفت: به طور قطع تاسیس بانک آف شور در شرایط تحریمی به کمک کشور خواهد آمد و نباید این فرصت‌ها را از دست بدهیم.
فتح الهی تاکید کرد: امیدواریم در سال 1401 بانک آف شور در قشم تاسیس شود.
به گزارش ایلنا، چندی پیش «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره تاسیس بانک‌های افشور به ایلنا گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند با حداقل سرمایه بانک آف‌شور را تشکیل دهند و این مجموعه می‌تواند از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی مدیریت شود و مستقل از بانک مرکزی است. ارزهای ایرانیان خارج از کشور یا منابع سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند وارد بانک‌های آف‌شور شود و هر سرمایه‌گذاری در صورت علاقمندی می‌تواند در ایران و مناطق آزاد بانک آف‌شور راه‌آندازی کند.
به گفته محمد؛ در سال‌های گذشته حداقل سرمایه تاسیس بانک آف‌شور را 150 میلیون دلار اعلام کرده بودند اما با با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی سقف حداقل سرمایه ایجاد بانک آف‌شور را به پنج میلیون دلار کاهش دادیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو