مشاور رييس جمهور خبر داد:

دو آرزوی بزرگ مردم جزیره قشم با احداث پل خلیج فارس و تامین آب شرب روستاها برآورده می شود

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تلاش ویژه خود برای مصوب کردن دو طرح عملیاتی بزرگ شامل احداث پل خلیج فارس و تامین آب شرب روستاهای جزیره قشم به عنوان دو آرزوی بزرگ مردم این جزیره خبر داد.

به گزارش فرينا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، سعید محمد در جمع خبرنگاران قشم با ابراز امیدواری به تصویب این دو طرح در شورای اداری روز پنجشنبه استان هرمزگان که با حضور دکتر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری و اعضای هیات دولت برگزار می شود از نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط خواست برای تصویب این دو طرح کمک کنند.
وی در تشریح طرح عملیاتی پروژه احداث پل خلیج فارس که جزیره قشم را به سرزمین اصلی و بندرعباس متصل می کند گفت: مطابق این طرح اگر در بودجه سال 1401 افزون بر 100میلیون دلار تهاتر نفت برای احداث این پل لحاظ شود، اجرای این پروژه توسط پیمانکار ایرانی در سال آینده فعال می شود و در نهایت در طول سه سال بخش پل این پروژه به اتمام می رسد.
سعید محمد با اشاره به اینکه کل این پروژه به 300میلیون یورو در قالب اختصاص سالی 100میلیون یورو منابع نیاز دارد، تصریح کرد: ما برای تامین این منابع به پول نقد نیاز نداریم بلکه اگر نفت و تهاتر نفت را در اختیار ما بگذارند قادر خواهیم شد این پروژه را تکمیل کنیم.
به گفته مشاور رييس جمهور، پیشنهاد پیمانکار ایرانی در قیاس با پیشنهادات پیمانکاران خارجی در خصوص این پروژه بسیار ارزان است و در صورت استفاده از ظرفیت تهاتر نفت، ارزان تر هم می شود، مضاف بر اینکه متخصصان ایرانی هم این پل را می سازند.
 دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص طرح تامین آب شرب روستاهای جزیره قشم هم گفت: آب شیرین کن های موجود در جزیره که متعلق به بخش خصوصی است قادر هستند حدود 20 هزار متر مکعب آب شرب در ثانیه در اختیار منطقه آزاد بگذارند که محل تامین اعتبار هزینه خرید این میزان آب در این طرح مابه تفاوت نرخ آب از تعرفه های معمول کشوری نسبت به هزینه های واقعی تامین آب شرب در بودجه 1401 لحاظ  می شود.
به گفته سعید محمد این میزان آب شرب در حال حاضر در سطح جزیره موجود است و در صورت تصویب این طرح توسط دولت می توان آن را از طریق شبکه آبرسانی موجود در جزیره قشم به کلیه روستاهای جزیره آب شرب رساند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از لحاظ شدن مالیات بر ارزش افزوده درمناطق آزاد در بودجه های سال 1400 و 1401، این موضوع را باعث فرار سرمایه گذاران از این مناطق دانست و بر پیگیری مجدانه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت حذف یا حداقل تعدیل آن تاکید کرد.
مشاور رييس جمهور، همچنین اخذ مالیات از حقوق را در مناطق آزاد عامل ترک نیروهای متخصص و کارآمد از این مناطق ارزیابی کرد و در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در مناطق آزاد هم گفت: با پیگیری دبیرخانه فوق الذکر اخذ این نوع مالیات در این مناطق از دستور کار خارج شد.
 دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه باید مراقبت شود که حق سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تضییع نشود و مشوق های مالیاتی و گمرکی در این مناطق حتما رعایت شود تصریح کرد: در غیر این صورت سرمایه های ایرانی به سمت کشورهای همجوار منتقل خواهد شد که این به ضرر همه ماست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :