مشاور رییس جمهور؛

مزیت‌های رقابتی برای مناطق آزاد کشور ایجاد شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: انتظار می‌رود با تلاش مجلس و دولت، مزیت‌های رقابتی برای مناطق آزاد کشور ایجاد شود.

به گزارش فرینا، سعید محمد صبح یکشنبه در نشست با استاندار بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و در همه حوزه‌ها ظرفیت‌های مهمی دارد که از مهمترین قابلیت‌ها می‌توان به حوزه انرژی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از ظرفیت‌های استان بوشهر مغفول مانده است افزود: در پارس جنوبی روزانه 700 میلیون متر مکعب گاز و دیگر محصولات تأمین می‌شود و به نوعی سبد انرژی کشور به استان بوشهر وابسته است.

مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه به خاطر برخی کم‌کاری‌ها فشار گاز در پارس جنوبی تقلیل یافته است افزود: در صورتی که رسیدگی نشود سالانه یکی از فازهای پارس جنوبی از مدار خارج می‌شود.

سعید محمد، ظرفیت‌سازی در پایین دست صنایع انرژی را مهم دانست و بیان کرد: در پروژه‌های پائین‌دستی با هزینه کمتر اشتغال گسترده‌ای ایجاد می‌شود و این موضوع بسیار اهمیت دارد و در ایجاد ارزش افزوده تأثیرگذار است و باعث جلوگیری از خروج ارز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای منطقه آزاد بوشهر باید هدف‌گذاری صحیح داشته باشیم، اضافه کرد: وظیفه منطقه آزاد این است که همه صنایعی که می‌تواند به معیشت مردم کمک کند را شناسایی کرده و برای آنها واحد صنعتی آرایش گیرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: با همکاری کارگاه صنایع تبدیلی در عرصه خرما یا دیگر محصولات می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کرد و به اقتصاد مردم کمک کرد.

سعید محمد با بیان اینکه باید دید درستی در کشور نسبت به مناطق آزاد ایجاد شود گفت: برخی این مناطق را مرکز قاچاق و فساد می‌دانند که باید اصلاح شود.

وی افزود: در مناطق آزاد در حوزه معافیت گمرکی و معافیت مالیاتی یک ارزش بوده که این دو معافیت برداشته شده است و این مسائل جاذبه منطقه آزاد را از بین می‌برد.

سعید محمد با اشاره به اینکه باید با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و مجموعه دولت کمک شود که مناطق آزاد به جایگاه اصلی خود برسد و بتوانیم مزیت رقابتی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران به این منطقه جذب شود.

وی افزود: حسین عربیان به عنوان مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر معرفی می‌شود و امیدواریم با تصویب اساس‌نامه بتوانیم مقدمات را فراهم کنیم که تا پایان امسال مصوبه اساسنامه را بگیریم و هیئت مدیره تشکیل شود و به عنوان منطقه آزاد مستقل فعالیت کند.

مشاور رییس جمهور با اشاره به انتخاب مشاوران برای تدوین طرح جامع منطقه آزاد بوشهر گفت: ایده‌ها باید جمع‌آوری شود که یک طرح جامع خوب برای منطقه آزاد تدوین شود.

سعید محمد در پایان افزود: یکی از مناطقی که پایه مناسبی برای تشکیل منطقه آزاد دارد بوشهر است که تاکنون کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :