مشاور رئیس‌جمهور:

نباید نسبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ذهنیت منفی ایجاد کرد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش مهم و اثرگذاری در اقتصاد کشور ایفا می کنند و نباید نسبت به این مناطق ذهنیت منفی ایجاد کرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، سعید محمد، امروز سه شنبه در نشست مدیران مناطق ویژه اقتصادی سراسر کشور در شیراز افزود: برخی اظهار نظرها به گونه‌ای است که یک وحشتی نسبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود و گویی که این مناطق مضر هستند.
وی اظهار داشت: چنین برخوردهایی سبب می‌شود که هر زمان که بخواهیم موضوعی مرتبط با مناطق آزاد را پیگیری کنیم با یک مشکل و بحران مواجه شویم.
مشاور رییس جمهور گفت: برخی نیز مناطق آزاد را متهم به قاچاق کالا و ارز می کنند در حالی که چندی پیش در جریان امضای تفاهم نامه‌ای با ستاد قاچاق کالا و ارز، رئیس این ستاد اذعان داشت که ما کمترین دغدغه در حوزه قاچاق کالا و ارز را با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داریم.
سعید محمد ادامه داد: همچنین بحث گران شدن ارز و برخی سوء مدیریت هایی که در برخی دیگر جاها وجود دارد را به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد منتسب می‌کنند.
وی اضافه کرد: مجموع واردات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته یک و 2 دهم میلیارد دلار بوده که بخش عمده‌ای از آن هم صرف واردات مواد اولیه تولید کنندگان مستقر در این مناطق شده و بررسی ها هم نشان می دهد که این مواد در تولید صرف شده و باعث رشد و شکوفایی کشور شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: بخشی هم ثبت سفارش انجام شده و بخش اندکی هم مربوط به ثبت آماری که ارز اشخاص است می شود.
سعید محمد اظهار داشت: امروز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل چنین نگاه ها و عدم درک صحیح دچار مشکلات زیادی هستیم.
وی گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس درخواست کردیم که نگاه خاصی به مناطق ویژه و اقتصادی کشور شود و ما را دشمن نظام، قاچاقچی و عامل گران شدن ارز تلقی نکنند.

** برخی مصوبات دست و پای تولید کننده را می بندد

مشاور رییس جمهور، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به تولید و رفع موانع پیش روی آن در نامگذاری شعارهای سال از جمله سال 1401 گفت: وقتی معظم له شعاری را مطرح می‌کنند آن شعار یک قله را به ما نشان می‌دهد تا همه به سمت آن حرکت کنیم و کسی به بیراهه نرود اما در سال‌های گذشته در بسیاری از موارد مانع زدایی به مانع زایی تبدیل شده و مواردی مصوب ‌شده که باعث بسته شدن دست پای تولید کننده شده است.
سعید محمد افزود: امیدواریم امسال تصمیم گیری ها و اقدامات در جهت رفع موانع پیش روی تولید و باز کردن دست و پای تولید کننده بباشد تا شاهد رونق در اقتصاد کشور شود.
وی ادامه داد: ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بسیار بالاست و کشورهایی که با قواعد بازی حرکت کرده‌اند منفعت بسیاری برده‌اند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: در پاره ای مواقع برخی مجموعه ها به خاطر منافعی بسیار کوچک نگاه جزیره‌ای دارند و به دنبال منافع ناپایدار و غیر مستمر می‌روند و منافع بزرگ را رها می‌کند.
سعید محمد اظهار داشت: وقتی شما شرایطی را ایجاد کنید که تولید کننده بتواند به راحتی فعالیت کند و به تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال کمک کند، آثار مثبت آن در اقتصاد کشور پدیدار خواهد شد.
وی گفت: به دنبال این هستیم تا گره‌های موجود را یک به یک باز کنیم و در همین راستا سال گذشته توفیقات خوبی حاصل شد که از جمله می‌توان به حذف بند مالیات بر ارزش افزوده در بودجه 1401 اشاره کرد که یک گام بزرگ بود و از دید من، مناطق ویژه از پرداخت مالیات ارزش افزوده مصون هستند.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بین نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت: هم اینک در کشور 33 منطقه ویژه اقتصادی فعال و 15 منطقه آزاد داریم که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را پوشش می‌دهند و آنها باید مسائل و مشکلات را ببینند تا در کمیسیون‌های تخصصی که موضوعات مربوط به مناطق ویژه و اقتصادی مطرح می‌شود به ما کمک کنند.

گفتنی است؛ در سفر یک روزه سعید محمد به منطقه ویژه اقتصادی شیراز، کلنگ احداث واحد تولیدی شایان دیزل تولید کننده کامیونت به زمین زده شد و شرکت سرمایه گذاری سپهر بسپار مهر تولید کننده کیسه بافته شده ساده و کیسه لمینت هم به بهره برداری رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو