مطالبات خسارت دیدگان حادثه« متروپل» توسط ستاد بحران بررسی می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ارتباط تلفنی با برنامه بازتاب سیمای مرکز آبادان، گفت: طی تصمیم ستاد بحران؛ دفتر رسیدگی و بررسی مطالبات و شکایات کارگران و خسارت دیدگان ریزش برج «متروپل» توسط دادستانی استان، استانداری و دیگر نهادهای مربوطه تشکیل و سازمان منطقه آزاد اروند نیز محل اسقرار رسیدگی به این امور را در اختیار ستاد مذکور، قرار داده است.

به گزارش فرینا، محمدرضا اسکندری ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه« متروپل» و ابراز همدردی با مردم منطقه بابت این مصیبت بزرگ، از حضور حداکثری نیروهای این سازمان به شکل شبانه روزی از ابتدای بروز حادثه جهت پشتیبانی خبر داد و افزود: بعنوان تکلیف و وظیفه ای که برعهده داشتیم از همان شروع حادثه کلیه نیروهای سازمان منطقه آزاد اروند بسته به نوع وظیفه هر شخص دسته بندی و در صحنه حضور پیدا کردند.

اسکندری اظهار داشت: اولین اقدام حضور نیروهای فنی در محل حادثه بود با توجه به تیم های آتشنشانی شهرک صنعتی و سایت صنعتی شلمچه 55 نیروی آتشنشان در قالب 3 اکیپ از اولین روز در کنار دیگر نیروهایی که از نقاط  مختلف کشور آمده اند، در حال خدمات رسانی هستند.

وی در ادامه استقرار تیم فنی نقشه برداری این سازمان در ساختمان روبه روی «متروپل» را یک اقدام مهم ارزیابی کرد و گفت: این تیم  با دوربین های پیشرفته لیزری حرکات ساختمان را  به شکل مستمر در طول روز رصد کرده و با مشاهده کوچک ترین حرکت این اتفاق را از طریق بی سیم به متصدیان ذیربط اطلاع رسانی می کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از خدمات دهی و پشتیبانی از نیروهای امدادگر؛ نیروهای این سازمان با استقرار در حوزه علمیه امام صادق(ع)، غذا، آب و دیگر مایحتاج خوراکی مورد نیاز را به شکل صد درصدی تأمین می کنند که در این مسیر پالایشگاه، پتروشیمی، نفت و گاز اروندان نیز سازمان منطقه آزاد اروند را حمایت کرده اند.

پشتیابانی از واحدهایی که از دیگر استان ها برای کمک رسانی حضور دارند، فعالیت فرهنگی و تبلیغاتی، برداشتن چیلرها و… از جمله اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند است که برای  همدردی با خانواده های جانباختگان و شهروندان جهت کم تر شدن آلام آنها تا کنون انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ادامه داد: طی تصمیم ستاد بحران؛ دفتر رسیدگی و بررسی مطالبات و شکایات کارگران و خسارت دیدگان ریزش برج «متروپل» توسط دادستانی استان، استانداری و دیگر نهادهای مربوطه تشکیل و سازمان منطقه آزاد اروند نیز محل اسقرار رسیدگی به این امور را در اختیار ستاد مذکور، قرار داد

اسکندری گفت: در این ستاد فعالیت ها با مسئولیت دادستانی استان انجام می شود و قرار بر این بود امروز نیز اعلام گردد افراد آسیب دیده به آنجا مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

حاکمیت دو گانه مشکلات را بیشتر تر می کند

وی، حاکمیت دو گانه را یکی از عوامل مشکلات منطقه دانست و اظهار داشت: قانون احکام دائمی برنامه ششم ماده 65 حاکم منطقه را مدیرعامل سازمان منطقه آزاد می داند که می بایست همه دستگاه های اجرایی از آن تبعیت کنند اما متاسفانه تا به امروز این حاکمیت  پذیرفته نشده و قاعدتا دستگاه ناظر قانون باید این دستگاه ها را بازخواست کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص حادثه تلخ پیش آمده و فروریختن برج « متروپل» در شهرستان آبادان، خاطرنشان کرد: شهرداری در مقطعی بدون استعلام برای ساخت این برج مجوز صادر کرده که قاعدتا باید به دلیل تغییر کاربری ملک قبلی، استعلام ماده هشت که مسئولیتش با منطقه آزاد است را  از این سازمان اخذ می کرد.

اسکندری در توضیح ماده 8 گفت: معمولا ماده8 وظیفه اش رسیدگی به درخواست هایی است که برای تغییر کاربری باید در این کمیسیون مجوز بگیرد  به طور مثال وقتی ملکی کاربری فرهنگی دارد و می خواهد تبدیل به تجاری شود باید از آنجا مجوز بگیرد و پس از تصویب در آن کارگروه؛ سازمان منطقه آزاد اروند به دستگاه مورد نظر ابلاغ می کند.

وی تصریح کرد: در خصوص این زمین هیچ درخواستی به ماده 8 ارجاع نشده به همین لحاظ می گوییم شهرداری وقت تخلف کرده و سازمان منطقه آزاد اروند از آن بی اطلاع بوده است؛ طبق بررسی سابقه این ملک نه شهرداری و نه دستگاه های ناظر و نظام مهندسی هیچگونه ارجاعی به سازمان منطقه آزاد اروند نداده اند و امروز باید پاسخگو باشند  چراکه قانون را رعایت نکرده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، همچنین اعمال ماده 65 را راه برون رفت از مشکلات منطقه دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به منطقه در اسفند ماه سال گذشته با توجه به اینکه درخواست مطالبه گران تعیین و تکلیف ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و اعمال آن بود؛ کارگروه ویژه ای در این راستا با حضور مسئولین ذیربط تشکیل شد و با بروز این حادثه تلخ امیداریم روند آن تسریع پیدا کند و به لحاظ مدیریتی شاهد اتفاقات مثبتی در منطقه باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :