مشاور رییس جمهور؛

اشتغالزایی در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی به میزان سرمایه‌گذاری وابسته است / 7منطقه جدید آزاد در حال راه‌اندازی است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: پیش از این 8 منطقه آزاد فعال در کشور موجود بود که سال گذشته 7 منطقه جدید نیز ابلاغ شد، برای همه آن‌ها مدیر اجرایی معرفی کردیم و این مناطق در مرحله راه‌اندازی هستند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سعید محمد پس از نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیش از این 8 منطقه آزاد فعال در کشور موجود بود که سال گذشته 7 منطقه جدید نیز ابلاغ شد؛ برای همه آن‌ها مدیر اجرایی معرفی کردیم و این مناطق در مرحله راه‌اندازی هستند.

وی افزود: برای طرح جامع این مناطق نیز مشاوران زبده‌ای استخدام کردیم تا مشخص شود که در هر منطقه باید چه فعالیتی براساس ظرفیت‌ها انجام شود؛ وضعیت دپیلماسی اقتصادی، معیشت و... ملاک‌هایی هستند که باید در طرح جامع مدنظر قرار گیرد سپس منطقه برای استقرار واحدهای صنعتی مختلف آماده شود.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه برنامه داریم تا پایان سال استراتژی‌ها، راهبردها، طرح جامع و... را تکمیل کنیم و ابتدای سال آینده وارد فاز اجرا شویم، اضافه کرد: خوشبختانه استقبال خوبی نیز شده و سرمایه‌گذاران بسیاری مراجعه کردند که سرمایه‌گذاری کنند به طور مثال در اقلیم کردستان عراق برای بانه و مریوان مذاکرات خوبی شده و تفاهم‌نامه‌ای امضا شده در واقع برای سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت اعلام آمادگی شده است.

سعید محمد ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این راستا آسیب‌شناسی مناطق گذشته است، در مناطق گذشته مشکل سکونتگاه‌ها، عدم امکان محصور کردن منطقه و... وجود داشت که مقرر است در 7 منطقه جدید از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری شود و در مناطق قبلی نیز با تعامل با کمیسیون اقتصادی مجلس و راهنمایی‌های آقای پورابراهیمی اصلاحاتی در مناطق آزاد موجود، ایجاد شود تا با افزایش بهره‌وری آن‌ها، سرمایه‌گذار اطمینان بیشتری کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران دچار ابهاماتی هستند این در حالی است که اطراف ایران رقبایی مانند امارات وجود دارند که دارای معافیت مالیاتی 50 ساله است یا زمین به صورت رایگان واگذار می‌کند یا تسهیلات ارزی پرداخت می‌کند. باید شرایطی در کشور ایجاد شود که در فضای رقابتی نه تنها سرمایه‌گذاران خود را جذب کنیم بلکه سرمایه‌گذاران خارجی را وارد کشور کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی درباره میزان اشتغالزایی در مناطق آزاد نیز توضیح داد: این موضوع بسته به میزان سرمایه‌گذاری وابسته است، اگر معافیت مناطق آزاد که عموما معافیت گمرکی و معافیت مالیاتی است، اجرایی شود و تسهیل امور بانکی به ویژه در حوزه ارزی برقرار باشد، استقبال خوب برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو