معاون امور مجلس رییس جمهور: 

معاونان پارلمانی دستگاه های اجرایی حضور فعال و به موقع در پاسخ به سوالات و مطالبات نمایندگان داشته باشند

معاون امور مجلس رئیس جمهور، فعال تر شدن هر چه بیشتر معاونان و مدیران پارلمانی دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: معاونان پارلمانی با پشتکار، بردباری، انضباط و پیگیری لحظه ای امور و اقدام به موقع، می توانند بستر و فرصت مناسبی برای فعالیت وزرا و مسئولین دستگاه های اجرایی فراهم کنند.

به گزارش فرینا، سید محمد حسینی روز دوشنبه در جلسه نشست شورای مدیران کل امور مجلس  وزارتخانه ها، سازمانها و دستگاه های اجرایی که به میزبانی شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد، اظهار داشت: مدیران پارلمانی در کنار انجام وظیفه سازمانی خود، وظیفه مهمی در قبال کلیت دولت دارند. ماموریت اصلی، تعامل حداکثری با قوه مقننه است تا با پیگیری مناسب و پاسخ به موقع به مطالبات مطرح شده، وزرا و مسئولین بتوانند با فرصت بیشتری به وظیفه خود بپردازند.
 حسینی گفت: امروز با همگرایی و انسجام خوبی که بین قوای سه گانه و نهادهای مختلف انقلاب ایجاد شده است، مردم انتظار دارند امور کشور و مسیر رفع مشکلاتشان، بر خلاف گذشته بدون کمترین حاشیه و فرصت سوزی طی شود.
وی افزود: رئیس جمهور شبانه روزی و با روحیه جهادی و خستگی ناپذیر در حال پیگیری امور و رفع مشکلات کشور است اما بدون تردید برای غلبه بر مشکلات لازم است همه قوا و مسئولین در سطوح مختلف با رئیس جمهور همراه شوند و با ترجیح منافع ملی به منافع شخصی و پرهیز از بخشی نگری، برای رفع مشکلات و گرفتاری های مردم گام بردارند.
 معاون پارلمانی رئیس جمهور استمرار این جلسات را در راستای هم اندیشی، همفکری و هم افزایی به منظور کمک به فعالیت های دولت، مفید و موثر دانست و اظهار داشت: باید تلاش شود تا با هم افزایی بیشتر، در حد توان، مشکلات و مطالبات مردم و نمایندگان پیگیری و پاسخ داده شود.
حسینی با اشاره به میزان سوالات در 10 ماهه اول دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: افزایش سوالات عوامل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به مشکلات انباشته شده و بی توجهی به نیازهای مردم در دوره‌های گذشته اشاره کرد و در این دوره توقع دارندآن مشکلات  برطرف شود. البته دولت با تمام توان وارد میدان شده و به دنبال تکمیل طرح های نیمه تمام و جبران کمبودهای و کاستی های گذشته است.
وی افزود: برای به نتیجه رسیدن امور، ضرورت دارد دستگاه های اجرایی به ویژه در استان ها، مطالبات و نیازهای مردم را با اولویت مورد رسیدگی جدی قرار دهند و برخی استانداران اقدامات مفیدی را در این زمینه آغاز کردند که نتیجه آن پس گرفتن برخی از سوالات از وزرا بوده است.
 معاون رئیس جمهور، وجود انتظارات و توقعات بیش از مقدورات و مقررات بودجه مصوب مجلس و برخی بخشی نگری ها را از دیگر عوامل افزایش تعداد سوالات از دولت مردمی دانست و اظهار داشت:  معاونان و مدیران پارلمانی در شرایط موجود لازم است پیشنهادات و مطالبات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به طور روزانه رصد و مورد پیگیری قرار دهند. البته در این راستا لازم است جایگاه معاونان پارلمانی دستگاه‌ها نیز تقویت و ارتقا یابد.
حسینی در ادامه افزود: تفاوت میزان و مسیر نهایی سوالات با مجالس و دولت های قبلی در این است که عمده سوالات در فرایند تعاملات معاونان پارلمانی به اقناع و توافق و رفع ابهام منتهی می شود، به گونه ای که در این ده ماهه تنها ده سوال در نهایت در صحن مطرح و تنها یک سوال به کارت زرد منتهی شده است درحالی که در مدت مشابه دولت قبل 40 سوال به صحن ارجاع و به 7 کارت زرد منتهی شد، همچنین در دولت یازدهم در همین بازه زمانی تعداد 4 کارت زرد  از سوی مجلس صادر شده بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از نمایندگان با درک صحیح از مقدورات دولت و شرایط کشور، برخورد تعاملی و واقع بینانه ای با فعالیت های رئیس جمهور و مجموعه دولت دارند که باید قدردان آنان بود و با اهتمام ویژه از ظرفیت آنان برای پیشبرد امور استفاده بیشتری کرد. قطعا اقدام نمایندگانی که در امور اجرایی دخالت نمی کنند، قابل تقدیر است. معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این دولت با صداقت و توضیح و تبیین شرایط و با تعامل سازنده و حداکثری مسیر  رفع مشکلات و دغدغه نمایندگان را پیگیری می‌کند.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این دیدار با تقدیر از ابتکار معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در تشکیل چنین جلساتی اظهار داشت: قطعاً اینگونه جلسات در پیشبرد اهداف دولت مردمی نقش مهمی دارد.
سعید محمد خاطرنشان کرد: دولت مردمی برای غلبه بر مشکلات تصمیمات مهمی گرفته است اما با توجه به اینکه در ادوار گذشته بنوعی شاهد بی دولتی بودیم، مشکلات انباشته شده فراوانی وجود دارد و لازم است تصمیمات مهمی برای غلبه بر مشکلات اتخاذ شود و دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با تعامل با سایر قوا بویژه مجلس شورای اسلامی مشکلات را برطرف کند.

گفتنی است؛ در این دیدار مدیران پارلمانی دستگاه‌های اجرایی دیدگاه ها و پیشنهادات خود را برای تعامل مفید و موثر با مجلس شورای اسلامی بیان کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو