تاسیس دفتر تجاری فعالان اقتصادی هند در چابهار

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام اینکه در حال حاضر بندر چابهار ظرفیت انتقال و ترانزیت 10 میلیون تن کالا به کشورهای همسایه را دارد، گفت: شرایط برای حضور بخش خصوصی هند در این منطقه جهت تاسیس دفتر تجاری فراهم و مذاکرات لازم در این زمینه انجام شده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، نصرالله ابراهیمی به سفر معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان به هند برای دیدار با مسئولان ارشد این کشور، اظهار داشت: مطابق توافق انجام‌شده میان دو کشور، منطقه آزاد چابهار با هماهنگی وزارت امور خارجه آمادگی لازم برای تاسیس دفتر تجاری بخش خصوصی هند در این بخش را دارد و از آن حمایت می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند روابط سیاسی را تقویت و تحکیم کند، خاطرنشان کرد: نه‌تنها منطقه آزاد چابهار برای حضور فعالان اقتصادی هند، بلکه زمینه برای حضور تمام کشورهای هدف که سیاست خارجه سازگار و مناسبی با ایران دارند، شرایط فراهم است.

*جذابیت چابهار برای ترانزیت کالا

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه تجار هند علاقه به این‌گونه فعالیت‌ها دارند، تاکید کرد: معتقدیم اگر در چابهار زیرساخت‌های زنجیره حمل‌ونقل، ارتباطی و انرژی تکمیل شوند، کشورهای مرتبط با منطقه و آب‌های آزاد مسیر دیگری را برای تبادلات و ترانزیت خود انتخاب نخواهد کرد، زیرا مسیر چابهار به دلیل امنیت ترانزیت، مزیت‌های اقتصادی و سهل‌الوصول بودن راه منفعت بازارها را تامین می‌کند و جذابیت بیشتری برای این کشورها دارد.

به گفته ابراهیمی، در حال حاضر با همین امکانات موجود در حوزه زیرساخت بندر چابهار تا 10 میلیون تن انتقال کالا را در مسیر ترانزیتی از طریق سرزمین به کشورهای همسایه را دارد؛ همچنین در سال گذشته میزان انتقال کالا در بندر شهید بهشتی به 4.5 میلیون تن رسید و در تلاش هستیم تا امسال ظرفیت این اسکله به بیش از شش میلیون تن برسد.

*چابهار به‌عنوان یک منطقه بین‌المللی در حوزه اقتصادی است

وی با بیان اینکه چابهار به‌عنوان یک منطقه بین‌المللی در حوزه اقتصادی است و می‌تواند به بودجه عمومی کشور، تولید ناخالص داخلی (GDP) و انتقال دانش و فناوری کمک کند، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین رکن پیشرفت این منطقه برای دستیابی به اهداف اصلی ماده یک قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تکمیل زنجیره لجستیک و زیرساخت‌های ارتباطی و انرژی است.

ابراهیمی تصریح کرد: زیرساخت‌های ارتباطی شامل، فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن و جاده به‌منظور فعال‌سازی کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب و بالعکس است که اهم این پروژه‌ها به دلیل قرار داشتن در خارج از منطقه آزاد چابهار، به عهده وزارت راه و شهرسازی است که باید در اولویت برنامه‌های اجرایی آن وزارتخانه و دستگاه‌های مرتبط ازجمله سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد.

*احداث شهر فرودگاهی چابهار

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: از سوی دیگر شهر فرودگاهی چابهار با 200 هکتار لجستیک شامل سردخانه، انبار و مجموعه‌های ترانزیت و... ایجاد خواهد شد که اگر اختلافات فنی و اجرایی به لحاظ کارشناسی در این بخش حل شود، به‌زودی شاهد تکمیل و اجرای پروژه خواهیم بود.

ابراهیمی با اشاره به 630 کیلومتر مسیر ریلی از چابهار به ایرانشهر و زاهدان تاکید کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی اهتمام لازم در این زمینه را داشته باشد، این اتصال تا انتهای سال 1402 انجام می‌شود و مسیر ریلی، چابهار را به بسیاری از مناطق می‌رساند. 

*چابهار شاهراه ارتباطی آسیا و اروپا

وی گفت: اگر در زمینه انرژی شامل آب، برق و گاز مطابق اهداف، به برنامه‌ها دست‌یابیم و تمام وزارتخانه‌های مربوطه تکمیل زنجیره‌های منطقه آزاد چابهار در خارج از این محدوده را در اولویت قرار دهند، به اهداف اصلی که چابهار می‌تواند شاهراه ارتباطی کریدور جنوب شرق آسیا، جنوب آسیا و در شمال به کشورها سی آی آس و اتحادیه اروپا از مسیرهای ریل و هوا و دریایی باشد، خواهد رسید که اتفاق بزرگی خواهد بود.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه آینده و افق روشنی برای چابهار جهت کمک به اقتصاد ملی پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت‌های چابهار سرمایه‌گذاری زودبازدهی است که می‌تواند نجات‌دهنده کشور باشد.

همچنین ابراهیمی در حکمی از سوی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با حفظ سمت معاونت توسعه مدیریت دبیرخانه مناطق آزاد، در پنج ماه گذشته مسئولیت اداره سازمان منطقه آزاد چابهار را نیز عهده‌دار شده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو