به میزبانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری؛

نشست «تنظیم‌گری در مناطق آزاد و اقتصاد دانش بنیان» برگزار شد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های «نقش تنظیم‌گری در اقتصاد دانش بنیان» با محوریت موضوع مناطق آزاد، تحت عنوان «تنظیم‌گری در مناطق آزاد و اقتصاد دانش بنیان» با حضور جمعی از اعضای هیات علمی ‌دانشگاه‌ها و مدیران اجرایی کشور در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش فرینا به نقل از ‌مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در ابتدای این جلسه عضو هیات علمی ‌دانشگاه مازندران و مدیر نشست، به تشریح اهمیت استفاده از مناطق آزاد در نظام نوآوری و سیاستگذاری اقتصاد دانش پرداخت.

جواد سلطان‌زاده، با اشاره به کارکردهای نظام نوآوری، از مناطق آزاد به عنوان یک بازیگر در نظام نوآوری یاد کرد و به طرح چند سوال اساسی درباره مسائل پیشینی و پسینی جایگاه و کارکردهای مناطق آزاد در اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت. 
در ادامه این نشست نیز محمد خضرایی‌منش، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توضیحاتی درباره تاریخچه مناطق آزاد در دنیا و ایران ارائه کرد و با اشاره به اهمیت مناطق آزاد و در توسعه اقتصادی و همچنین نسل‌های مختلف مناطق آزاد در دنیا، به تشریح اهداف، برنامه‌ها و پروژه‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در راستای هدایت مناطق آزاد به نسل‌های جدیدتر و همچنین ارتقاء نقش مناطق آزاد در اقتصاد دانش بنیان پرداخت.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور نیز با اشاره به رشد تعداد مناطق آزاد در چهار دهه اخیر، به اهمیت مناطق آزاد و وجود یک اجماع درباره اهمیت مناطق آزاد در رشد و پیشرفت اقتصادی در کشورها با نظام‌ها و بینش‌های متفاوت اقتصادی پرداخت.

 احمد جمالی، ضمن تشکر از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بابت بررسی تخصصی موضوع اقتصاد دانش بنیان در مناطق آزاد گفت: انتظار ما از مرکز این است که در رابطه با کارکردهای مناطق آزاد در دست راه‌اندازی نیز به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کمک کند. 
در ادامه جلسه نیز نماینده مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به ارائه فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال انجام این مرکز با موضوع مناطق آزاد و اقتصاد دانش بنیان پرداخت.
در ادامه این نشست مدعوین به بررسی موضوعاتی نظیر چگونگی پیشروی اقتصاد دانش بنیان در کشور، مشکلات و چالش‌های مناطق آزاد و همچنین بایدها و نبایدهای سیاستگذاری در نظام نوآوری برای مناطق آزاد پرداختند. 
تدوین نظام نوآوری منطقه‌ای برای مناطق آزاد و همچنین در نظر گرفتن شرایط، وضع موجود و پتانسیل‌های هر منطقه در مقررات‌گذاری از دیگر مطالب مورد اشاره مدعوین دانشگاهی و اجرایی بود.
حاضرین در جلسه همچنین با اشاره پیش نیازهای اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک پارادایم بر اهمیت این پیش نیازها مانند ثبات اقتصاد کلان و ثبات قانونگذاری و اهمیت روابط بین‌الملل و همچنین استفاده از فرصت صادرات به کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت اوراسیا اشاره کردند. 
آموزش و تقویت تجارت در حوزه صنعت، سرمایه‌گذاری برای ظرفیت‌سازی، بهبود فضای تعامل بین دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور و همکاری‌های مشترک، وجود توالی در مقررات‌گذاری و همچنین روشن شدن ارتباط نهادی مناطق آزاد و نهادهای حاکمیتی سرزمین اصلی از دیگر مواردی بود که مدعوین حاضر در جلسه بر آن تاکید کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو