مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

قشم به قطب انرژی منطقه تبدیل می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با زیرساخت های آماده شده و برنامه ریزی های صورت گرفته در جزیره، در آینده ای نزدیک و در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی اتفاقات مثبتی در قشم به وقوع خواهد پیوست و جزیره به قطب انرژی منطقه و کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش فرینا، افشار فتح الهی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم افزود: قشم با مساحت هزار و 500 کیلومتر مربع و برخوردار از 17 میدان نفتی و گازی یکی از نقاط جذاب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد.

فتح الهی اضافه کرد: جایگاه جزیره قشم، برای احداث و راه اندازی واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، ذخیره سازی، نیروگاهی و سوخت‌ رسانی به کشتی ها ضرروتی اجتناب ناپذیر در کشور است و با مذاکرات موفق صورت گرفته میان سازمان منطقه آزاد و وزارتخانه های نفت و نیرو تصمیم های بزرگی برای این حوزه اتخاذ و اجرایی شده است.

وی گفت: آغاز به کار مرحله گام نخست پایانه صادراتی نفتی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم با سرمایه گذاری ارزی 150 میلیون یورویی و ظرفیت ذخیره بیش از سه میلیون بشکه، و تکمیل گام دوم تا ظرفیت شش و نیم میلیون بشکه با اعتبار ارزی 114 میلیون یورویی یکی از پروژه های شاخص جزیره قشم در حوزه نفت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تولید و صادرات محصولات پالایشگاهی با ظرفیت تولید 35 هزار بشکه در روز به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه های تولید قیر کشور و شروع گام دوم تا ظرفیت 70 هزار بشکه با اعتبار 100 میلیون یورویی از پروژه های شاخص پالایشگاهی این جزیره است.

فتح الهی افزود: جزیره قشم در حوزه نیروگاهی نیز پروژه های بزرگی دارد که از جمله آن می توان به تولید و تحویل 340 مگاوات برق به شبکه سراسری توسط شرکت انرژی گستر با سرمایه گذاری 386 میلیون یورویی و در گام دوم تولید آب شیرین تا ظرفیت 100 هراز مترمکعب در روز با اعتبار 84 میلیون یورو اشاره کرد.

وی، طرح تکمیل نیروگاه 320 مگاواتی قشم مولد و سنکرون به شبکه اصلی برق درسال جاری با سرمایه گذاری 285 دلاری را از دیگر پروژه های شاخص نیروگاهی سرزمین آب و آفتاب عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به عملیات تکمیل خط انتقال گاز 30 اینچی، افزود: این طرح که از خط هفت سراسری به طول 52 کیلومتر با میزان خوراک گاز تخصیص یافته 25 میلیون متر مکعب تعریف شده تا تابستان 1402 به بهره برداری می رسد.

فتح الهی با اشاره به مزیت های قشم در برخورداری از اسکله های نفتی مناسب، افزود: تکمیل گام دوم اسکله نفتی حرا قشم با ظرفیت 70 هزار تُن و سرمایه گذاری 53 میلیون یورو نیز در حال انجام است.

وی، راه اندازی صنعت بانکرینگ در جزیره را آرزوی 20 ساله دانست و اظهار داشت: عملیات سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) و آغاز عملیات اجرایی تولید سوخت کم سولفور نیز از دیگر پروژه هایی است که در این جزیره در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، تکمیل زنجیره صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را از جمله مهمترین رویکردهای سازمان منطقه آزاد برشمرد و گفت: به همین منظور سایت پتروشیمی و ایجاد واحدهای زنجیره تولید با ارزش افزوده بالا در صنعت پتروشیمی در جزیره تعریف شده است.

این نمایشگاه و همایش از تاریخ سوم تا پنجم بهمن 1401 در جزیره قشم با حضور و مشارکت همه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای ظرفیت های سرمایه گذاری و توسعه در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، شرکت‌های فعال بخش دولتی و بخش خصوصی، عناصر فعال در اکوسیستم، نفت، گاز و پتروشیمی کشور و نیز با مشارکت حوزه تامین مالی و بازار سرمایه شامل حوزه بورس، بانک و بیمه آغاز شده است.

در آیین افتتاح این نمایشگاه و همایش حجت عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور، عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افشار فتح الهی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، شماری از مدیران حوزه نفت و انرژی از سراسر کشور و جزیره قشم حضور داشتند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو