خبر خوش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس؛

ثبت جهانی ژئوپارک ارس رسما اعلام شد / مهر تایید یونسکو بر تحول گردشگری در ارس

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از پایان مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ارس خبر داد و تصریح کرد: عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی رسما از طریق یونسکو اعلام شد و در حال حاضر ارس با 32 ژئوسایت جزو ژئوپارک‌هایی است که به ثبت جهانی رسیده است.‌

به گزارش فرينا، مجید کیانی با تبریک این واقعه به عموم ملت ایران، به‌ویژه جامعه محلی، خاطرنشان کرد: ثبت جهانی ژئوپارک ارس، آغازی برای تحول گردشگری در منطقه و آشنایی بیشتر مردم دنیا با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و زمین‌شناختی ارس می‌باشد که افزایش ورود گردشگر داخلی و خارجی به منطقه و توسعه زیرساخت‌های این حوزه را درپی خواهد داشت.‌

كياني با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌منظور تبلیغات ملی و بین‌المللی ثبت‌جهانی ژئوپارک ارس، ابراز داشت: ژئوپارک‌ها منطقه‌ای را شامل می‌شوند که چندین پدیده بارز زمین‌شناختی در آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و مستمر، حفظ و نگهداری می‌شود. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع محلی خود نقش مؤثری ایفا نماید.

وی با تمجید از زحمات مدیران سابق و کارکنان حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ثبت‌جهانی ژئوپارک ارس، از برگزاری جشن بین‌المللی این رویداد با حضور مقامات کشوری، استانی و سفرای کشورهای مختلف در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

خاطرنشان می‌شود ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی آن در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.

پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر 250 میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.

ثبت و حفظ ژئوپارک‌ها در فهرست یونسکو کاری دشوار و طولانی بوده و یک ژئوپارک در صورت موفقیت، می‌تواند باعث فقرزدایی منطقه‌ای با رونق مشاغل مرتبط با گردشگری، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و گردشگران شود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو