اخبار اقتصادی | آغاز سوآپ نفت عراق از ایران تا پایان ژانویه

  • دوشنبه 18 دی 1396 - 13:09
  • 0 دیدگاه

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله آغاز سوآپ نفت عراق از ایران تا پایان ژانویه، ادامه تلاش برای مهار آتش نفتکش ایرانی و یافتن مفقودان، احتمال ورود الجزایر به حوزه نفت و گاز عراق و پیش بینی نفت 80 دلاری در سال 2018 میلادی بوده است.

«جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق اعلام کرد که کشورش صادرات نفت از میدان های کرکوک به مقصد پالایشگاه کرمانشاه ایران را پیش از پایان ماه ژانویه جاری آغاز خواهد کرد.
در مرحله نخست، قرار است روزانه حدود 30 هزار بشکه نفت از طریق کامیون های نفتکش از میدان های شمالی عراق برای پالایش به پالایشگاه کرمانشاه منتقل شود که این میزان، بتدریج به 60 هزار بشکه خواهد رسید.
این قرارداد سوآپ، ماه گذشته میان دو کشور امضا شد.

تلاش ها برای مهار آتش نفتکش ایرانی ادامه دارد
به گزارش رویترز، گروه های نجات همچنان می کوشند آتش ناشی از برخورد نفتکش ایرانی را با کشتی باری چین در شرق سواحل این کشور را که شامگاه روز شنبه (16 دی) رخ داد، مهار کنند.
32 خدمه این نفتکش ایرانی (30 نفر ایرانی و 2 نفر بنگلادشی)، ناپدید شده اند و تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد.
شبکه رسمی تلویزیون چین به نقل از کارشناسان اعلام کرد که با توجه به حجم لکه های نفتی و وسعت آتش، احتمال انفجار و به گل نشستن نفتکش وجود دارد.

احتمال ورود الجزایر به حوزه نفت و گاز عراق
به گزارش رویترز، وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت دولتی انرژی الجزایر، «سوناتراک»، قرار است به مطالعه امکان سنجی سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز در عراق بپردازد.
«جبار اللعیبی»، وزیر نفت عراق خبر داد که هیات اعزامی از الجزایر قرار است در نشستی با شرکت های انرژی عراق، به تصمیمات قطعی درباره امضای قرارداد همکاری میان دو کشور در حوزه پروژه های نفت و گاز به ویژه توسعه گاز عراق برسند.
عراق و الجزایر از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، هستند.

قیمت نفت در سال 2018 میلادی به 80 دلار می رسد
به گزارش پایگاه خبری مانی کنترل، (پایگاه اطلاع رسانی تازه‌های انرژی ایران) نفت که اوایل سال 2017 میلادی، به قیمت حدود 50 دلار در بازارهای جهانی معامله می شد، هفته نخست سال 2018 میلادی به 68 دلار برای هر بشکه رسید که در مجموع، بیش از 20 درصد افزایش سالانه ثبت کرد.
بسیاری از کارشناسان از جمله «سامیت پوخارنا»، رئیس تحقیقات انرژی در موسسه «کوتاک سکیوریتیز»، با درنظر گرفتن توافق کاهش تولید نفت سازمان اوپک، قیمت 80 دلار را برای این کالا در سال جاری میلادی و تا 90 دلار را برای هر بشکه، در دو سال آینده پیش بینی می کنند.

استرالیا تا سال 2019 میلادی قطب اصلی گاز جهان می شود
به گزارش وب سایت آمریکایی،«بیزینس اینسایدر»، با توجه به اتمام پروژه های عظیم گازی در استرالیا، به ویژه پروژه 54 میلیارد دلاری گرگون، انتظار می رود که این کشور تا سال آینده میلادی به بزرگ ترین صادرکننده این سوخت پاک در جهان تبدیل شود.
بر اساس گزارش ها، احتمال می رود که استرالیا جایگاه قطر را به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز جهان بگیرد و ظرفیت صادرات آن در بازه زمانی 2018 تا 2019 میلادی به 77 میلیون تن برسد.
این حجم صادرات، 52 میلیون تن بیشتر از میزان ثبت شده در سال 2016 تا 2017 میلادی است.

منبع: ایرنا

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :