معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با انجام ریل گذاری 516 کیلومتر در پروژه اقتصاد مقاومتی در سال جاری، 919 کیلومتر از خطوط جدید ریلی به بهرهبرداری می رسد.
پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | خیرالله خادمی افزود: پس از بهرهبرداری از 919 کیلومتر خطوط ریلی، اتصال ریلی مراکز استانهای اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری برای سال 97 در دستور کار ما قرار میگیرد.
وی بیان کرد: در سال 96 هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت که با اتمام این طرحها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان 5 استان کشور شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل خواهند شد.
راهآهن قزوین - رشت
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص راهآهن قزوین- رشت اظهارداشت: عملیات اجرایی راهآهن قزوین- رشت به طول 164 کیلومتر با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی و سپس تا کشور جمهوری آذربایجان از سال 1383 آغاز شد.
وی گفت: این پروژه که از شهرهای کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد و امامزاده هاشم عبور میکند، تاکنون با صرف هزینههای بالغ بر 13 هزار 880 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی برخوردار است و پیشبینی میشود امسال به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز این پروژه را 6 هزار و 350 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: راهآهن قزوین- رشت یک ابر پروژه عمرانی با 25.4 کیلومتر تونل و گالری و حدود 9 کیلومتر پل بزرگ که زیباترین و طولانیترین پل ریلی کشور به طول 1430 متر جزو همین پروژه است.
راهآهن فیروزان- کرمانشاه
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به عملیات اجرایی راهآهن فیروزان- کرمانشاه گفت: این پروژه به طول 110 کیلومتر با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی از سال 1380 آغاز شد و از شهرهای زاگرس و بیستون عبور میکند و تاکنون با صرف هزینهای بالغبر 3 هزار و 980 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی 80 درصد برخوردار است.
راهآهن همدان
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به عملیات اجرایی راهآهن همدان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی راهآهن همدان به طول 270 کیلومتر با هدف اتصال استان به شبکه ریلی از سال 1384 آغاز شد در این پروژه که از شهرهای رباط کریم-نوبران و فامنین عبور میکند تاکنون بالغبر 5 هزار و 35 میلیارد ریال هزینه شده و هماکنون در حال بهرهبرداری است.
راهآهن مهاباد ـ ارومیه
خادمی در ادامه به تشریح وضعیت پروژه ریلی مهاباد- ارومیه پرداخت و در این رابطه گفت: عملیات اجرایی پروژه راهآهن مهاباد - ارومیه به طول 97 کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی از سال 1380 آغاز شد.
به گفته وی، این پروژه از مبدأ مهاباد آغاز میشود و پس از عبور از شهر نقده به ارومیه می رسد و تاکنون با هزینهای بالغ بر 4 هزار و 534 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی 90 درصد برخوردار است و با اعتباری بیش از 2750 میلیارد ریال این طرح در سال جاری به بهرهبرداری می رسد.
راهآهن میانه ـ بستانآباد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی راهآهن میانه - بستانآباد نیز ابراز داشت: عملیات اجرایی پروژه راهآهن میانه بستانآباد به طول 133 کیلومتر با هدف کاهش مسیر فعلی تهران - تبریز از سال 1380 آغاز شد که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور میکند، تاکنون با هزینهای بالغ بر 9 هزار و 500 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی 92 درصد برخوردار است.
راهآهن یزد ـ مهریز
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عملیات اجرایی راهآهن یزد-مهریز به طول 30 کیلومتر با هدف ارتباط ریلی فلات مرکزی با استانهای فارس و بوشهر از سال 1391 آغازشده است. این پروژه در مسیر یزد- بافق از ایستگاه رخش منشعب و به سمت اقلید ادامه مییابد و تاکنون با هزینهای بالغ بر 700 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی 97 درصد برخوردار است.
راهآهن خواف ـ هرات
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهآهن خواف - هرات نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه راهآهن خواف - هرات به طول 139 کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به کشور چین از سال 1386 آغاز شد. این پروژه تاکنون با هزینهای بالغبر 2 هزار و 964 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 89 درصد برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآورشد: بر اساس بررسیها پس از بهرهبرداری از 7 پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی یاد شده تا پایان سال جاری اتصال مراکز استانهای اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری در سال 97 در دستور کار قرار میگیرد تا در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اتصال 10 استان کشور به شبکه راهآهن باشیم.
شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هماکنون 13 هزار 350 کیلومتر خطوط در دست بهرهبرداری، 3410 کیلومتر خطوط در دست احداث و 4930 کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام 516 کیلومتر ریلگذاری از پروژههای اقتصاد مقاومتی در سال جاری، 919 کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهرهبرداری قرار می گیرد.