چابهار با طعم نان و ماهی

چابهار با وجود دریا و تردد فراوان، از فرهنگ غذایی مخصوص به خود برخوردار است که گویای تاریخ و سنت مردم این دیار است. در چابهار غذاهای دریایی، ادویه و نان‌های مختلف سهم بسزایی در زندگی روزمره دارند.



به گزارش فرينا، از مزایای سفر به نقاط مختلف آن است که وعده‌های غذایی با خوراک‌های محلی و سنتی نیز جزو جذابیت‌های سفر محسوب می‌شود و تنها یک وعده غذایی نیست. چابهار با خوراک‌های محلی و دریایی نیز از این نظر ویژه است.
 این خطه با توجه به موقعیت استراتژیک خود در طول تاریخ، پذیرای مردمانی از اقوام مختلف بوده که هر یک بر فرهنگ و از جمله خوراک منطقه تأثیر گذاشته‌اند. غذاهای دریایی که اهمیت خاصی دارند.
 غذاهای بومی با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مردم، بیشتر از مواد غذایی موجود در هر منطقه که در فصول مختلف سال در دسترس هستند تهیه می‌شود. از غذاهای سنتی منطقه می‌توان به بتو ماش، شودوده، بتو هواری، ماشینگ، پاکگین ماهیک، کورک، گلوهک، ناروش، کیش، دلگ اشاره کرد.
 همچون سایر نقاط کشورمان نان، عمده‌ترین ماده غذایی در سیستان و بلوچستان است. ده‌ها نوع نان ویژه این استان، به مناسبت‌های مختلف پخته می‌شود. به عنوان مثال نوعی نان به نام هلکاری (halekary) که همان چلبک سیستانی است، وجود دارد. جهت پخت آن خمیر درست شده را به صورت قرص‌های کوچکی، در روغن سرخ می‌کنند. این نان مخصوص سفره صبحانه است. انواع دیگری از نان‌ها مثل لواش، گرده (gerdeh)، سیسرک (syserk)، پناری (ponary) و نان‌هایی که روی تابه پخته می‌شود، نیز در بلوچستان مصرف می‌شود.
 امروزه با توجه به ارتباط فرهنگ‌ها و بهبود شرایط اقتصادی، تغذیه هیچ‌یک از اقوام منحصر به تهیه غذاهای سنتی نیست، در سیستان و بلوچستان نیز به همین دلیل هم‌اکنون انواع خورش‌ها و پلوها و سایر طعام‌های ایرانی و حتی خارجی در لیست غذاهای رایج مردم قرار دارند.
 بلوچ‌ها همراه با نان خورش‌‌هایی مصرف می‌کنند که به آن عموماً واداپ (vadap) گفته می‌شود. در انواع خورش‌های طبخ شده در بلوچستان، ادویه‌های تند و پیاز فراوان استفاده خاصی دارد و گوشت بز بیشتر از گوشت سایر دام‌ها مصرف می‌شود. «تنوری» یکی از غذاهایی است که عمدتاً جهت مجالس مجلل طبخ می‌شود و عبارت است از به سیخ کشیدن یک لاشه کامل گوشت قرمز که در تنور می‌گذارند.
 در بلوچستان بنا به اقلیم خاص هر منطقه غذای مخصوص به آن اقلیم طبخ می‌شود. برای مثال ماهی مهم‌ترین غذای مردمان چابهار و کنارک است و انواعی از خوارک ماهی توسط آنها طبخ می‎شود. «بت» که مخلوطی است از برنج، ماش‎ و سایر حبوبات‎ همراه ‎روغن‎ و ادویه غذای عمده مردم بلوچستان است. خوراک خرما که ترکیبی از خرما، نان، برنج و حبوبات است، دیگر غذای مخصوص چابهاری‌ها است. نان بلوچی و «آچار» (نوعی ادویه) در این منطقه بسیار صرف می‌شود.
 بیشتر غذاهای در دسترس گردشگران غذاهای دریایی و غذاهای معمول است و خیلی از غذاهای سنتی ذکرشده در رستورانی یافت نمی‌شود. رستوران هتل لیپار پیشنهاد مناسبی برای صرف وعده‌ غذایی است.




امتیاز به خبر :