نگاه ویژه هند و افغانستان به چابهار

بهره‌برداری از فاز یک توسعه بندرچابهار که روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد نقش مهمی در تبدیل شدن ایران به نقطه کانون ترانزیت دریایی و زمینی در منطقه خواهد داشت.

به گزارش فرینا به نقل از روزنامه آفتاب یزد، موقعیت استراتژیک بندر چابهار این امکان را فراهم کرده تا با تکمیل فازهای دیگر توسعه این بندر، نقش ایران در کریدور شمال- جنوب بیش از پیش پررنگ شود.
آفتاب یزد برای بررسی بیشتر این موضوع با‌هادی حق‌شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی و کارشناس اقتصادی گفتگو کرده است.
حق شناس گفت: «چابهار اولین و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران است که از سال 52 طرح توسعه آن مطرح شد ولی هیچ اقدامی صورت نگرفت تا اینکه پس از انقلاب و در زمان جنگ تا نصب اسکله‌های آماده مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بعد از جنگ قرار شد که بندر چابهار به شکل جدید ساخته شود که به دلایل مختلف این کار انجام نشد تا اینکه در دولت یازدهم تصمیم بر این گرفته شد که فاز اول آن اجرایی شود.»
حق شناس گفت: «هم از صندوق توسعه ملی و هم از طرف سازمان بنادر و دریانوردی منابعی برای توسعه بندر چابهار اختصاص یافت ضمن اینکه هند نیز چیزی حدود 800 میلیون دلار تجهیزات برای توسعه این بندر اختصاص داده است. علت مشارکت هند این بود که بتوانیم صادرات هند به افغانستان را از طریق چابهار انجام دهیم. با توسعه فاز یک، بیش از 1700متر اسکله با آبخوری بیش از 16 متر افتتاح شده و بزرگترین کشتی‌های دنیا می‌توانند در بندر چابهار عملیات تخلیه و بارگیری را انجام دهند.»
وی افزود: «توسعه بندر چابهار یک نوع احیای جاده ابریشم است. مطمئنا افغانستان و بخشی از کشورهای آسیای میانه می‌توانند از طریق بندر چابهار به هند مرتبط شوند ضمن اینکه کالاهای هندی نیز از طریق این بندر به سمت افغانستان خواهند رفت. در این یک ماه گذشته 4 محموله کشتی با ظرفیت هر کدام 600 کانتینر از هند به چابهار آمده تا بارهای آن به افغانستان صادر شود. به‌عنوان مثال 130 هزار تن گندم هند از طریق چابهار به افغانستان صادر کرده اند. در کل هندی‌ها می‌توانند بیش از 20 میلیون تن کالا از طریق این بندر به افغانستان و آسیای میانه صادر کنند. همچنین کالاهای افغانستان که عمدتا سنگ‌های معدنی هستند نیز می‌تواند به هند صادر شود.»
وی افزود:« در 60 کیلومتری مرز ایران و پاکستان بندر گوادر در پاکستان قرار دارد که چینی‌ها در حال احداث آن بندر هستند. یعنی همزمان با مشارکت هندی‌ها در توسعه بندر چابهار چینی‌ها نیز در حال ساخت بندر گوادر پاکستان هستند. حتی چینی‌ها هم به دلیل اینکه بخشی از خاک پاکستان امن نیست باید کالاهای خودشان از طریق ایران به آسیای میانه صادر کنند. قطعا توسعه بندر چابهار نقطه عطفی برای ترانزیت و نیز توسعه جنوب شرق کشور است ضمن اینکه با بهره‌برداری از راه‌آهن زاهدان-چابهار مزیت نسبی بهره‌برداری از بندر چابهار افزایش خواهد یافت.»
از سوی دیگر وزارت خارجه هند در بیانیه ای به سفر وزیر دارایی و کشتیرانی این کشور به ایران و همچنین توقف کوتاه مدت وزیر خارجه هند در تهران به مناسبت افتتاح بندر پر اهمیت چابهار از سوی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران پرداخت و آن را تحولی مهم در گسترش روابط اقتصادی هند در منطقه دانست.
در این بیانیه آمده است: در حاشیه این رویداد، نشست سه جانبه وزیران هند، ایران و افغانستان با موضوع چابهار نیز برگزار شد که در آن سه کشور در خصوص توسعه یکپارچه زیرساخت‌های ارتباطی از جمله بنادر، شبکه‌های جاده ای و راه آهن با هدف ایجاد فرصت‌های بیشتر جهت دسترسی گسترده تر به بازار‌های منطقه ای و ادغام اقتصادهای آنها به توافق رسیدند.
وزارت امور خارجه هند افزود: وزیر دارایی و کشتیرانی هند همچنین نظر مثبت خود را در مورد اقدام مجلس ایران در تایید توافق سه جانبه ترانزیتی که سال گذشته میان ایران، هند و افغانستان امضا شد ابراز نمود.
وزارت خارجه هند در بیانیه خود تاکید کرد : بندر چابهار یک فرصت طلایی برای تجارت هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین گسترش تجارت میان این سه کشور است.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه، هند از نزدیک با افغانستان و ایران برای ایجاد مسیرهای جایگزین و قابل اعتماد تجاری همکاری کرده است.

امتیاز به خبر :