«جهش تولید»، دروازه نوین به روی صادرات هرمزگان

حرکت در مسیر نوین «جهش تولید» نیازمند تحقق «رونق تولید» است و رسیدن به این مهم در حوزه صادرات و شکوفایی اقتصادی بوده که استان هرمزگان در مسیر راهبردی تولید و صادرات کالاهای صادرات محور است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، استان راهبردی هرمزگان بواسطه قرار گرفتن در آبراه بین المللی خلیج فارس ، تنگه هرمز ودریای عمان علاوه بر ظرفیت های بزرگ در زمینه تولید محصولات اعم از صنعتی و کشاورزی در زمینه صادرات توانمندی زیادی دارد.
از سویی این استان بواسطه داشتن ۳۲ بندرکوچک و بزرگ زیر ساخت مناسبی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه بویژه قطر و عمان دارد بطوریکه که با استقبال این کشورها مواجه شده و حتی بندر اختصاصی برای واردات کالا و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در نظر گرفته اند.
این فرصت طلایی زمینه را برای صادارات کالا در کشور برای صادر کنندگان کل کشور فراهم کرده که از راه دریایی به عنوان سهل و ارزان ترین مسیر برای صادرات کالاهای خود اقدام کنند.
دراین شرایط خاص کشور صادراتی که دراین شرایط اقتصادی درآمدهای هنگفتی برای صادرکنندگان و کشور بوجود خواهد آورد و با برنامه ریزی دقیق و نظارت هرچه بیشتر برتداوم آن تاکید می‌شود.
صادرات بی‌شک اساسی‌ترین مساله کشور در توسعه اقتصادی است چراکه جهش سازنده  در حوزه تولید، رونق اقتصادی، رونق معیشت مردم و ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم را به همراه دارد.
از سویی توجه به تولید و صادرا کالاهای صادرات محور به ویژه در استان هرمزگان از راهبردی‌های اصلی برای موفقیت و رونق اقتصادی خواهد بود.
موضوعی که رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اواخر دی‌ماه سال ۹۸ در مراسم گرامی‌داشت سالروز ملی صادرات در هرمزگان برآن تاکید کرد و اظهارداشت: میزان صادرات از استان هرمزگان در ۹ماهه امسال از میانگین کشوری رشد بیشتری داشته که انتظار می رود تولید کنندگان به سمت تولید محصولات صادرات محور حرکت کنند.
حمید زادبوم با اشاره به صادرات ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کشور در ۹ ماه سال ۹۸، این آمار را نشان‌دهنده مثبت شده تراز تجاری در کشور دانست و گفت: این درحالی است که واردات ما به ۳۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار بوده درواقع حدود ۶۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری است.
به گفته زادبوم، صادرات در ۹ ماهه سال(۹۸) در شرایطی پیش رفت که تحریم‌ها و مشکلات حمل و نقل و برگشت ارز بیشتر از سال گذشته بوده است، بنابراین شاهد یک جهاد در حوزه صادرات هستیم.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ابرازداشت: صادرات زمانی ارزشمند است که در ازای آن، ارز برگشت داده شود و با آن ارز بتوانیم نیازمندی‌های صادراتی را تامین کنیم.
ارزش صادرات کالاهای مختلف از استان هرمزگان ۲ برابر ارزش واردات آن است؛ موضوعی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این مراسم از آن نیز به عنوان دستاورد مهم برای این استان نام برد.
به گفته خلیل قاسمی، استان هرمزگان در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی و شیلاتی در سال جاری افزون بر ۲.۵ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در حوزه صادرات و کشاورزی به ویژه با افزایش سطح گلخانه‌ها، میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.
قاسمی در عین حال به مشکلات صادرکنندگان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: بخش حمل و نقل حوزه کشاورزی نیاز به ساماندهی و مراقبت خاص دارد.

۷۶ درصد صادرات هرمزگان تولیدات صنعتی و معدنی است

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در حوزه صنایع فلزی این استان بیان داشت: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌تواند یک منطقه مهم تولیدی و صادراتی باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه گمرکات ۱۳۵ درصد رشد آماری را نشان می‌دهد، ابرازداشت: در حوزه صادرات مواد معدنی برخی بخشنامه‌های ملی برای حوزه معدنی کوچک استان هرمزگان ایجاد زحمت می‌کند.
قاسمی با بیان اینکه افزون بر ۷۶ درصد صادرات هرمزگان به تولیدات صنعتی و معدنی و ۲۴ درصد دیگر نیز به سایر محصولات اختصاص دارد، از انواع شمش فولادی، آلومینیوم، فلز روی، نمک، گوگرد، خاکر و سنگ گچ، آهک، سیمان، محصولات و فرآورده های شیلاتی، کشاورزی و همچنین صنایع دستی به عنوان کالاهای صادراتی هرمزگان نام برد که عمده آنها به کشورهای عمان، امارات متحده عربی، هند، چین و تایلند صادر شده است.

سهم ناچیز ایران در تولید میوه و تره‌بار به عمان

رایزن اقتصادی ایران در کشورعمان نیز معتقد است: براساس توافق صورت گرفته ایران و عمان، بندر الزبیر این کشور برای پهلوگیری شناورهای کوچک ایرانی اختصاص یافته که با این اقدام شرایط خوبی برای صادرات میوه و تره باراز بندرهای شرقی هرمزگان با محوریت جاسک به این کشور فراهم شده است.
عباس عبدالخانی افزود: با راه اندازی بندر الزبیر هزینه صادرات کالاهای ایرانی به سلطنت‌نشین عمان نسبت به بندر صحار ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده که این نیز موقعیت خوبی برای توسعه صادرات از هرمزگان است که دارای کمترین فاصله با این کشور است.
به گفته وی، سالانه هزاران تن میوه و تره‌بار به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار وارد این کشور می‌شود که سهم ایران تنها ۲۰میلیون دلار است درحالی که کمترین فاصله بین بنادر ما با بندرها آنها وجود دارد.

مشکلات دستیابی هرمزگان به بازارهای صادرات

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس نیز از فرصت‌سوزی در عرصه اقتصادی به عنوان اُفت اقتصادی یاد کرد و بیان داشت: دستیابی به توسعه اقتصادی نیازمند برخورداری از نظام اقتصادی تولیدگرا و صادرات محور است.
محمدرضا صفا تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است، افزود: افزایش تولید باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و توسعه صادرات محسوب می‌شود از این رو با توجه به اهمیت صادرات دولت باید بستر مناسب برای هرچه بهتر اجرا شدن این مهم فراهم شود.
وی یادآور شد: استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش صنعت، معدن، کشاورزی دارد در دنیا شهره است، اما در بخش دستیابی به بازارهای هدف و صادرات به مشکلات زیادی روبروست.
صفا اضافه کرد: استان هرمزگان به واسطه ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی دارد باید به کانونی برای تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری به ویژه به کشورهای همسایه تبدیل شود.

هرمزگان پیشگام رونق تولید است

استاندار هرمزگان در راستای اهمیت و تحقق شعار "جهش تولید" دوم فروردین امسال اظهارداشت: این نامگذاری بیانگر توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع مهم تولید در کشور است که در تداوم عناوین انتخاب شده برای سال های اخیر و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، صورت گرفته است.
فریدون همتی افزود: توجه به تولید داخلی از محورهای اصلی و بنیادین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند کشور ما را به سمت پیشرفت های بزرگ رهنمون سازد.
وی افزود: استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های گسترده در عرصه اقتصاد و تولید، طی سالیان اخیر از استان‌های پیشگام در حوزه رونق تولید بوده و این برنامه راهبردی را در سرلوحه کار خود قرار داده است.
استاندارهرمزگان هم‌چنین در نشست ویژه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان افزود: مدیران استان نیز باید به طور جدی نسبت به رفع مشکلات سرمایه‌گذاران حوزه پرورش میگو اقدام کنند.
وی با بیان اینکه پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های مهم برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی در استان است، بیان داشت: با بهره‌برداری از طرح‌های پرورش میگو در هرمزگان و فعال شدن بیشتر در این بخش، شاهد جهش تولید و صادرات و اشتغالزایی بیشتر درهرمزگان خواهیم بود.
همتی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به عنوان سال رونق تولید با همه سختی‌هایی که در حوزه اقتصادی و تولید وجود داشت، گام‌های مهم و موثری برداشته شد.

سهم هرمزگان از صادرات ناچیز است

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندرخمیر در مجلس شوری اسلامی نیز با اشاره به وجود ۹شهرستان ساحلی سهم این استان را از صادرات غیرنفتی ناچیز دانست.
وی افزود: این درحالی است که هرمزگان در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی شامل کشاورزی، معدنی و صنایع دستی حرف های زیادی برای گفتن دارد.
مرادی با اشاره به بازگشایی هشت مرز گمرکی جدید (که تا چهاردهه قبل فعال بودند) از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی خواست برای حمایت از بخش صادرات نسبت به کاهش بروکراسی اداری اقدام عاجل به عمل آورند.

حرکت در مسیر نوین «جهش تولید» نیازمند تحقق «رونق تولید»

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز گفت: حرکت در مسیر نوین «جهش تولید» نیازمند تحقق «رونق تولید» است که در این مهم  باید دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب اسلامی سرلوحه فعالیت‌های دست‌اندارکاران حوزه تولید و صادرات باشد.
احسان کامرانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب در راستای تولید و اتکا به توان داخلی ترسیم یک نقش راه منطقی صحیح برای مردم و مسوولان است، زیرا شرط عبور از بحران‌های اقتصادی در زمان کنونی تحقق «جهش تولید» است.
وی تلاش برای جهش تولید و خودکفایی در شرایط بحران و تحریم را نیاز اصلی کشور دانست و ادامه داد: مسوولان باید با نگاه تخصصی و با برنامه‌ریزی کلان اقتصادی، انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی را محقق کرده و به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم پایان بدهند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نقش جامعه دانشگاهی در بخش‌های مختلف در راستای رونق و جهش تولید را بسیار سازنده دانست و ابرازداشت: در کنار بخش‌های اقتصادی، افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی این استان از اهمیت خاصی برخوردار است و باید در اولویت باشد.
کامرانی با بیان اینکه هرمزگان در حوزه تولید محصولات گرمسیری و سردسیری سهم مهمی دارد، به تولید انواع خرماهای صادراتی از جمله خرمای پیارم که مرغوب‌ترین خرمای صادراتی در شهرستان‌ حاجی‌آباد تولید می‌شود، اشاره کرد.  
وی اضافه کرد: سالیانه بیش از نیمی از تولیدات خرمای پیارم حاجی آباد معادل شش هزار تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادر می‌شود واین سهم کشاورزی تنها یک شهرستان در یک محصول در حوزه جهش و رونق تولید و رونق صادرات را نشان می‌دهد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان افزود: افزود: در سالی که با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده تلاش ما براین است در کنار توسعه مزرعه آموزشی و تحقیقاتی پیارم دانشگاه آزاد حاجی‌آباد با راه اندازی یک پژوهشکده خرمای پیارم، ضمن آموزش‌های علمی به باغداران از فعالیت‌های تحقیقاتی درخت نخل نیز بهره بیشتری برد.
کامرانی همچنین در اهمیت تحقق شعار سال به توسعه ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مزرعه تحقیقاتی و گلخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اقدام به تولید بذر هیبرید کرده است.
این عضوهیات علمی دانشگاه در حوزه شیلات و مدیریت ذخایر آبزیان ادامه داد: این کار در دانشگاه آزاد واحد رودان با داشتن زیرساخت‌های لازم در حوزه کشاورزی و به‌دلیل گرانی قیمت بذر، نوسان قیمت‌ها و نبود بذرهای اصلاح‌شده مطمئن در بازار آغاز شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده با توسعه این مرکز تحقیقاتی دانشگاهی، نیاز جنوب کشور را به بذرهای گرمسیری مرتفع ساخته و از خروج ارز از کشور برای خرید بذرهای خارجی که این‌روزها به صورت تقلبی در بازار نیز به‌وفور یافت می‌شود، جلوگیری شود.
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار رونق تولید پرداختند و با اشاره به گزارش های موثق، از بازگشت به کار برخی کارخانه‌های راکد یا تعطیل و افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، گفتند: این گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحب‌نظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاه‌های مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد.
ایشان با تاکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر گذار باشد، فرمودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌ وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و  ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی به رسم هر سال  با نام‌گذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید»، مسیر حرکت یک‌ساله‌ کشور را مشخص و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.
از این رو برای دستیابی به توسعه اقتصادی نیازمند برخورداری از نظام اقتصادی تولیدگرا و صادرات محور هستیم، لذا فرصت‌سوزی در عرصه اقتصادی افت اقتصادی را به دنبال دارد از این‌رو با افزایش تولید کالاهای صادرات محور، کیفیت کالاها می‌توان شاهد رقابت‌های پرسود بود ضمن اینکه با برگشت ارز حاصل از صادرات برای رونق اقتصاد و معیشت کشور، زیرساخت‌های سایر بخش‌های کشور را سرعت بخشید. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.