مدیرعامل منطقه ویژه لامرد:

شرایط ایجاد صنایع پایین‌دستی با هزینه اندک در منطقه ویژه لامرد مهیاست

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: با افتتاح فاز نخست مجتمع آلومینیوم در این منطقه ویژه، فرصت استثنایی برای بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع معدنی مهیا شده زیرا آنها می‌توانند با کمترین هزینه مبادرت به ایجاد صنایع پایین‌دست آلومینیوم کنند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، فریدون فدایی دولت، در حاشیه آیین افتتاح فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد فارس که به شکل ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهوری انجام شد، به خبرنگاران بیان داشت: برای متقاضیان انجام این کار نیز هیچگونه محدودیتی در تامین خوراک و مواد اولیه در این عرصه وجود ندارد زیرا همه زیر ساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد مهیا شده است.

فدایی دولت افزود: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن و با زنجیره کامل تولید شامل، کارگاه‌های ذوب آلومینیوم، آندسازی، سالن‌های ریخته‌گری و سایر تجهیزات، شرایط بسیار مناسبی برای احداث شهرک صنایع پایین دست فراهم کرده است.

آند به عنوان الکترود یا قطب مثبت در فرآیند تولید آلومینیوم و در سلول‌های احیا (Electrolytic Cells) وظیفه انتقال جریان الکتریسیته و ترکیب با اکسیژن موجود در اکسید آلومینیوم را برعهده دارد. 

وی، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی با مزیت‌های بسیاری همراه است، گفت: تنوع کاربرد و مصرف زیاد محصولات صنایع پایین دست آلومینیوم باعث می‌شود که تولیدکنندگان دغدعه‌ای برای تامین سرمایه در گردش نداشته باشند و از طرفی ذات و ماهیت بخش زیادی از این صنایع، حجم محدود سرمایه برای شروع تولید است اما در منطقه ویژه لامرد مهیا بودن زیرساخت‌ها، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی موجب می‌شود که شرایط حتی برای سرمایه گذاران خُرد نیز مساعد باشد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد اظهار داشت: به سبب راه‌اندازی مجتمع آلومینیوم جنوب در این منطقه ویژه، بزرگترین شهرک صنایع پایین دست آلومینیوم نیز در سایت انرژی بر لامرد احداث خواهد شد.

فدایی دولت اضافه کرد: با برآوردهای کارشناسی، ۹۶ هکتار از اراضی موجود در این منطقه ویژه برای اختصاص به صنایع بالادست آلومینیوم در نظر گرفته شده که هم اینک درخواست سه مجموعه بزرگ صنعتی برای فعالیت در این بخش در حال بررسی است و با عملیاتی شدن این طرح، جهش بزرگی در تولید صنایع بالادست آلومینیوم رخ می‌دهد.
وی همچنین با ابراز خشنودی از حضور تشکل‌های فعال آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، افزود: با هدف همکاری با سندیکای آلومینیوم این منطقه، در حال تجهیز دفتری برای هماهنگی نشست‌های مشاوره به متقاضیان سرمایه‌گذاری به صورت مستمر هستیم.

فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم در روز در این آیین به طور رسمی با دستور رئیس ‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. افتتاح این مرحله از طرح در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.
چشم انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار  طرح‌ریزی شده است.
محصولات این مجتمع در صنایع هوا فضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.
این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
این طرح با سرمایه گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.
سرمایه در گردش مورد نیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال  با عاملیت بانک  صادرات به عنوان بانک پیشرو و  بانکهای صنعت و معدن، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.
اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید به ریاست رئیس ‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رئیس ‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های صورت گرفته بعد از برجام صورت گرفته است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب فارس و در فاصله ۳۶۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارایه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه‌گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.