مشاور رییس جمهور مطرح کرد؛

جایگاه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در شکل گیری زیرساخت ها و صنایع فلزی

مشاور رییس جمهور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، با ایجاد زیرساخت های عظیمی چون اسکله های تخلیه و بارگیری، خط آهن، انبار، تولید آب شیرین، برق و...، سهم عمده ای در شکل گیری صنایع سنگینی چون آلومینیوم و فولاد داشته است.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، مرتضی بانک تصریح کرد: این منطقه توانسته است تا حدود زیادی به برنامه منطقه برای تبدیل شدن به قطب بزرگ تولید مواد فلزی و غیرفلزی کشور عمل کند. با این حال، تحریم های ظالمانه طی دو دهه گذشته و در برخی موارد، ضعف در برنامه ریزی های کلان و منطقه ای، مانع از استفاده کامل از ظرفیت های این منطقه شده است.
او به اقدامات سال های اخیر اشاره کرد و گفت: طی چهار سال گذشته، به رغم تحریم های ظالمانه آمریکا، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس توانسته است گام های مناسبی در زمینه تکمیل زیرساخت ها و جذب سرمایه گذاران بردارد.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: آماده کردن محدوده الحاقی برای جذب سرمایه گذار و ترغیب صنایع منطقه به افزایش سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه ای در منطقه ازجمله این اقدامات هستند. وی تاکید کرد: امیدواریم که با ارائه سریع و تصویب و ابلاغ طرح جامع این منطقه توسط هیئت دولت، اجرای پروژه ها و واگذاری اراضی بر مبنای آن، مصوب انجام شود.
مرتضی بانک درباره اثرگذاری منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در اشتغال استان هرمزگان گفت: بدون تردید، با وجود منطقه ویژه خلیج فارس، مجموعه ای از صنایع سنگین و نیمه سنگین شکل گرفته است که هرکدام بسیاری از نیروهای انسانی ماهر و نیمه ماهر را جذب کرده اند که شامل متخصصان و تکنسین های ساکن در استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس می شوند.
او افزود: این منطقه ویژه اقتصادی سهم بزرگی در اشتغال زایی و افزایش سطح درآمد و زندگی مردم داشته است و دارد و به زودی و با تکمیل زیرساخت ها و افزایش سرمایه گذاری ها در منطقه ویژه خلیج فارس، این نقش پررن گتر از گذشته خواهد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: حجم اشتغالزایی چندین هزارنفری در منطقه ویژه خلیج فارس اشتغالی مولد محسوب می شود که نقشی سازنده در اقتصاد استان و کشور به طور اهم داشته است.
مرتضی بانک به جایگاه کلان مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی نقشی اساسی در اقتصاد هر کشور ایفا می کنند و این نقش در شرایطی که تحریم های گوناگون، اقتصاد یک کشور را محاصره کرده باشند، تبدیل به مسئولیتی خطیر می شود.

مزیت های منطقه

او درباره مزیت های منطقه گفت: مزیت های قانونی مناطق ویژه اقتصادی در زمینه معافیت از پرداخت تعرفه های گمرکی برای واردات ماشین آلات، مواد اولیه و قطعات، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای مبادلات کالا در درون منطقه و یا با سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، صدور مجوزها توسط منطقه و... سرمایه گذاری در زمینه تولید و صادرات کالا، به ویژه کالاهایی که کشور در تولید آنها از مزیت نسبی برخوردار است را تسهیل می کنند.
مشاور رییس جمهور گفت: الحاق دو هزار و 400 هکتار اراضی پسکرانه به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، که دوبرابر مساحت اولیه این منطقه است، از پتانسیل های مهم این منطقه به حساب می آید. امید می رود که با برنامه ریزی صحیح در سطح کلان و اولویت بخشیدن به ایجاد و توسعه صنایع معدنی و فلزی در این منطقه و تشویق بخش خصوصی واقعی برای سرمایه گذاری و البته جذب سرمایه گذاران بزرگ خارجی پس از رفع تحریم های ظالمانه، ظرفیت های واقعی این منطقه به فعلیت برسند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.