در همایش مجازی توسعه تجارت ایران و ارمنستان در اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

آمادگی وزیر اقتصاد ارمنستان برای سفر به تهران

در همایش مجازی توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان که توسط اتاق بازرگانی تهران و اتاق مشترک ایران و ارمنستان برپا شد، از تحریم کالاهای ترکیه در ارمنستان به عنوان یک فرصت برای ایجاد جهش در روابط تجاری ایران و ارمنستان یاد شد و مقامات بخش خصوصی بر این گزاره تاکید کردند که ارمنستان می‌تواند ویترین کالاهای ایرانی برای منطقه اوراسیا و سایر کشور باشد.

به گزارش فرینا، در همایش مجازی ظرفیت‌شناسی در توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان که توسط اتاق بازرگانی تهران با همکاری اتاق مشترک ایران و ارمنستان برگزار شد، فرصت‌های گسترش تجارت میان دو کشور و ورود فعالان اقتصادی از ایران به بازار اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت. در این همایش مجازی، نزدیک به 100 فعال اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار از ایران در آن حضور داشتند و پای صحبت‌های مقامات بخش‌خصوصی و مسئولان دولتی مرتبط با بازار کشور ارمنستان نشستند.

در آغاز این گردهمایی مجازی، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران توافقات منطقه‌ای چندجانبه را فرصتی برای توسعه مناسبات اقتصادی کشورها و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی در درون کشورهای عضو، عنوان کرد و با اشاره به توافق‌نامه اوراسیا و ورود ایران به این توافق‌نامه منطقه‌ای، آن را فرصتی برای ارتقای سطح روابط تجاری ایران با کشورهای این حوزه دانست.

حسام‌الدین حلاج با اشاره به مسیر کریدور شمال به جنوب که خلیج‌فارس را به قفقاز متصل می‌کند، ارتقای زیرساخت‌های لجستیک میان دو کشور ایران و ارمنستان را مهم ارزیابی کرد.

حلاج، در همین رابطه، تصریح کرد که موضوع لجستیک میان ایران و ارمنستان در کمیته حمل‌و‌نقل اتاق تهران و با مشارکت سازمان‌های دولتی مربوطه و نیز اتاق مشترک ایران و ارمنستان قابل بررسی است تا راهکارهای عملیاتی برای بهبود نظام حمل‌‌و‌نقل بار میان دو کشور به دست آید.

**سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به تهران

سفیر ایران در ارمنستان نیز طی سخنانی در این وبینار، بهبود مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه را جزو سیاست‌های کلان کشور عنوان کرد و ارمنستان را به لحاظ وجود مرز زمینی با ایران جزو بازارهای کلیدی برای ورود و تبادل کالا میان ایران و کشورهای اوراسیا دانست.

عباس ظهوری همچنین از سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران پس در ابتدای سال جدید میلادی خبر داد و افزود: در این سفر، قرار است هیات بلندپایه اقتصادی از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی ارمنستان حضور داشته باشد.

ظهوری همچنین از بازگشایی و آغاز به کار منطقه آزاد مغری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و یادآور شد که توسعه مناطق آزاد تجاری میان دو کشور می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف را بالفعل کند. به گفته سفیر ایران در ارمنستان، ارزش مبادلات تجاری دو کشور ایران و ارمنستان رقمی در حدود 400 میلیون دلار است که با توجه به سیاست دولت ارمنستان مبنی بر تحریم کالاهای ترکیه، می‌توان این سطح از تجارت را افزایش داد. ظهوری همچنین از شروع به کار پروازهای باری و مسافری میان ایران و ارمنستان از تاریخ 7 دی ماه امسال خبر داد.

** ارمنستان ویترین کالاهای ایرانی

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان نیز با اشاره به اینکه ایران نتوانست از فرصت فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و استقلال چندین کشور در شمال کشور، برای افزایش تجارت خارجی خود استفاده کند، افزود: در شرایط کنونی نیز فرصت تحریم کالاهای ترکیه از سوی دولت ارمنستان به دنبال جنگ اخیر در قره‌باغ، پیش روی تجارت و اقتصاد کشور قرار گرفته و باید نهایت استفاده را از آن داشته باشیم.

هرویک یاریجانیان با بیان اینکه ارمنستان به‌رغم آنکه بازار کوچک و محدودی دارد، اما می‌تواند پلی به بازار دیگر کشورهای حوزه اوراسیا باشد، افزود: ارمنستان می‌تواند ویترین کالاهای ایرانی در منطقه اوراسیا باشد.

یاریجانیان با این حال تاکید کرد که تجار و بازرگانان ایرانی برای ورود به بازار ارمنستان باید مزیت رقابتی در این بازار را ارزیابی کرده و با اطلاع و آگاهی کامل از نیازهای این بازار گام به تجارت با این کشور بگذارند.

استادیار دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران نیز در سخنانی، بر تخصصی کردن ترکیب اعضای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران با کشورهای اوراسیا و از جمله ارمنستان تاکید کرد و یادآور شد که بخش خصوصی باید در این کمیسیون‌ها حضور فعال داشته باشد.

بهرام امیراحمدیان، با بیان اینکه برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورها، ابتدا دولت باید امکانات زیرساختی با آن کشورها را فراهم کند تا به هنگام گشایش‌های سیاسی، فعالان اقتصادی دچار سردرگمی نشوند، افزود: بخش خصوصی باید از دولت بخواهد تا از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و پی در پی خودداری کند و یک صدای واحد در سیاست خارجی کشور شنیده شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ارس نیز در این گردهمایی مجازی، از مذاکره با طرف‌های ارمنی برای ایجاد بازار مشترک در مرز دو کشور خبر داد و یادآور شد که راه‌اندازی این بازار مشترک گامی بزرگ در تبادل همکاری‌های اقتصادی میان ایران و کشورهای حوزه اوراسیا خواهد بود.

محسن نریمان همچنین به تقویت لجستیک ترکیبی میان دو کشور اشاره و تصریح کرد که امکانات منطقه آزاد تجاری ارس برای ورود تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی فراهم است.

** امکان گشایش ال‌سی برای تجار ایران و ارمنستان

رئیس امور بین‌الملل بانک ملت نیز در این همایش، در خصوص امکان گشایش اعتبار اسنادی میان تجار دو کشور ایران و ارمنستان، آن را امکان‌پذیر دانست و یادآور شد که گشایش ال‌سی باید از سوی تجار متقاضی از هر دو کشور مورد قبول باشد و طرف ارمنستانی نیز نزد بانک ملت شعبه ایروان حساب داشته باشد.

شکوه طاهرزاده، همچنین امکان افتتاح حساب به صورت غیرحضوری در بانک ملت شعبه ایروان را میسر اعلام کرد و افزود: با توجه به همه‌گیری کرونا، افتتاح حساب غیرحضور نزد این شعبه در ارمنستان امکان‌پذیر است و شرکت یا فعال اقتصادی ایرانی با ارائه مستندات به اداره روابط کارگزاری اداره بین‌الملل بانک ملت در تهران می‌تواند از این خدمت بهره‌مند شود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.