وزیر امور اقتصادی و دارایی:

تغییر راهبرد عملکرد مناطق آزاد به رویکرد تولید محوری و صادرات + فيلم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت سیزدهم با تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به دنبال ایجاد نسل 2 مناطق آزاد با رویکرد تولید محوری و صادرات است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان، سيد احسان خاندوزي صبح امروز در بازدید از مرز و پایانه گمرک اینچه برون و برخی زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی افزود: بنای دولت سیزدهم این است که با تغییر راهبرد، شاهد نسل 2 مناطق آزاد با رویکرد تولید محور و صادرات مدار باشیم و منطقه آزاد اینچه برون با زیرساخت‌های موجود به عنوان یکی از نخستین مستعد‌های این مناطق به شمار می‌رود.

خاندوزی با اشاره به تلاش‌های دبیرخانه مناطق آزاد برای تهیه طرح جامع منطقه در حال انجام است افزود: امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که تا امروز به صورت بالقوه باقی مانده است مانند ظرفیت‌های حوزه ترانزیتی و حوزه ژئوپلیتیک کشور که آن را به حوزه ژئوکومی وصل می‌کند و می‌تواند قطبی باشد استفاده کنیم.

وي گفت: منطقه آزاد اینچه برون با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند به عنوان یکی از مناطق تولید محور و صادرات گرا در نقطه تماس اقتصاد ایران با اقتصاد حوزه اوراسیا مطرح شود و موثر باشد.

گفتني است؛ اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان 370 هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه از جمله  «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، «علی عسگری» معاون توسعه مدیریت و منابع، «عباس مرادپور» سرپرست معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی، «مهدی میراشرفی» معاون وزیر و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی، «علی‌عادل عبادی‌نژاد داورانی» سرپرست دفتر امور استان‌ها و «فرشاد فتوت» مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارت‌خانه که دیشب وارد گلستان شدند، قرار است امروز با علمای اهل سنت استان نیز دیدار داشته باشد.

حضور در گلزار شهدای گرگان و ادای احترام و قرائت فاتحه، دیدار با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، شرکت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و پیگیری مصوبات آن و جلسه شورای اداری استان و نیز حضور در مراسم روز ملی گرگان و گفت و گوی زنده تلویزیونی با سیمای مرکز گلستان از دیگر برنامه سفر یک‌روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی به این استان شمالی است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :