سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا؛ توسعه‌ پروژه خط‌ آهن «جلفا-چشمه‌ثریا» ضروری است

 استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی آذربایجان‌شرقی با محوریت کشورهای همسایه

به گزارش فرینا، عابدین خرّم در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا که با حضور محسن نریمان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و سایر مسئولان اقتصادی استان برقرار شد، با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر استفاده از مزیت و ظرفیت‌ استان‌های مرزی برای گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه، اظهار داشت: از سفرای کشورمان در کشورهای همسایه انتظار داریم تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی را جزو رویکردها و اولویت‌های خود قرار دهند.

 خرّم در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: میزان مبادلات تجاری ایران با ترکیه، نسبت به سال گذشته افزایش یافته؛ ولی با هدف‌گذاری 30 میلیارد دلاری فاصله نسبتاً زیادی داریم که امیدواریم با تلاش بیشتر، مبادلات را به مرز قابل قبولی برسانیم.

وی با اشاره به مشکلات مرتبط با نقل و انتقال پول و مسائل بانکی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، هماهنگی با سیستم بانکی ترکیه برای تهاتر کالاهای صادراتی ایران را خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور با محوریت استان‌های مرزی، پیگیری موافقت‌نامه تجارت آزاد و تجارت ترجیحی، توسعه محورهای مواصلاتی و جاده‌های دسترسی به ترکیه از جمله آزادراه تبریز- بازرگان، استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی برای گسترش مبادلات تجاری، تسهیل تردد خودروهای ترانزیتی از پایانه‌های مرزی و شبانه‌روزی کردن این پایانه‌ها را از جمله اقدامات ضروری برای توسعه روابط با ترکیه برشمرد.

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا: توسعه‌ی پروژه خط‌ آهن «جلفا ـ چشمه‌ثریا» ضروری است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه در زمینه حمل‌ونقل می‌توانیم بر روی چند پروژه مشترک با آذربایجان شرقی تمرکز کنیم، ادامه داد: راه‌آهن فعلی «رازی ـ وان» پاسخگوی نیازهای حمل‌ونقل ریلی دو کشور نیست و ضروری است توسعه‌ این خط بویژه پروژه خط‌ آهن «جلفا ـ چشمه‌ثریا» مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

محمد فرازمند با اشاره به نگاهی که در ترکیه نسبت به تبریز وجود دارد، گفت: متاسفانه این نقش مهم به درستی در ایران منعکس و ترجمه نشده و ضروری است در سطح ملی به این موضوع تاکید شود که باید نقش تبریز در روابط ایران و ترکیه در همه‌ جوانب برجسته شود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :