مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار؛

افزایش همکاری‌ اقتصادی ایران و ارمنستان به تقویت روابط سیاسی منجر می‌شود

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به دوستی تاریخی ایران و ارمنستان گفت: قطعا تداوم همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور می‌تواند تقویت روابط سیاسی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، نصرالله ابراهیمی در نشست با «آرسن آواگیان» سفیر ارمنستان در تهران که در محل ساختمان شماره یک سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان به دوران ایران باستان برمی‌گردد، بیش از سه دهه گذشته تا کنون روابط و مناسبات ایران با ارمنستان بر پایه برادری و دوستی بوده است و قطعا تداوم همکاری‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند تقویت روابط سیاسی دو کشور را به دنبال داشته باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه دروازه چابهار برای استقبال از سرمایه‌گذاران کشورهای دنیا همواره باز است، افزود: قطعا در این راستا کشورهای همسایه دارای اولویت هستند، باید بگوییم که چابهار یک منطقه بخشی نیست بلکه یک منطقه راهبردی، استراتژیک و ژئوپلوتیک در تمامی کشورهای جنوب و شرق آسیا، شورای همکاری زیستی، اتحادیه اروپا و کشورهای مستقل و مشترک‌المنافع است.

وی اضافه کرد: نقطه اشتراک ما در اتحادیه اورآسیا است زیرا ارمنستان جزئی از قفقاز بوده و ایران هم جزو اورآسیا است و  این نقطه اشتراک می‌تواند همکاری‌های خوبی در این اتحادیه به همراه داشته باشد.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: چابهار مرکز ارتباطات بین‌المللی به شمار می‌رود و مشمول تحریم‌های اقتصادی نیست، چابهار نخستین بندر اقیانوسی است که از سه کوریدور اصلی جهان به 2 کریدور متصل است.

ابراهیمی اضافه کرد: در زمینه لجستیک و ترانزیت هم می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم، ترانزیت کالاهای ارمنستان از کشور هند می‌تواند از مرکز چابهار با 2 هزار و 400 کیلومتر به ارمنستان در مسیر راه‌آهن و از مرکز تا شمال غربی ایران برسد.

وی بیان داشت: دو اسکله مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار با ظرفیت بسیار بالا در حال تکمیل است، مسیر راه‌آهن ما از جنوب مرکز چابهار تا ایرانشهر و به زاهدان نیز در حال احداث بوده و تا یک سال آینده این ارتباط ریلی را به مرکز زاهدان وصل می‌کنیم و از آن طریق به خط آهن سراسری کشورمان و سپس به حوزه قفقاز اتصال پیدا می‌کنیم و یک شاخه دیگر از سرخس به ترکمنستان و اینچه برون به ترکمنستان و از طریق کاسپین به آکتاوا و کوریک ایجاد خواهد شد.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: شهر فرودگاهی چابهار درحال احداث است، کشور چین هم در اینجا مشارکت دارد و تا دو سال دیگر، آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم و این شهر فرودگاهی ارتباطات مارا در حوزه هوایی تقویت می‌کند.

ابراهیمی ادامه داد: 70 هکتار پارک لجستیک چابهار هم در حال احداث است و در شهر فرودگاهی چابهار 200 هکتار برای شهرک لجستیک و حمل و نقل و ترانزیت پیش‌بینی شده است و علاوه بر این 6 هزار و 200 هکتار از زمین‌های مرز ریمدان «نقطه منفصل منطقه آزاد چابهار در مرز ایران و پاکستان» جزو برنامه‌های ارتباطی ما است که تنها با 82 کیلومتر می‌تواند به بندر گوادر پاکستان اتصال پیدا کند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری دیگر سازمان منطقه آزاد چابهار در بحث ایجاد هاب و شبکه پتروشیمی و فولاد است، تا چهار سال آینده هاب پتروشیمی را بعد از عسلوئیه و ماهشهر راه‌اندازی خواهیم کرد، در حوزه صنایع تبدیلی نیز بیش از 300 واحد تولیدی وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های معدنی ارمنستان می‌توانیم به صورت مشارکتی مرکز فرآوری مواد معدنی داشته باشیم.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: امتیازات خوبی در منطقه آزاد چابهار به لحاظ قانونی برای سرمایه‌گذاران لحاظ شده است و امنیت سرمایه‌گذاری یکی از مزیت‌ها است به‌طوری که سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند صاحب سهام خود باشد. از طرفی در حوزه حمایت‌های مالیاتی و عوارض حدود 20 سال معافیت برای یک سرمایه‌گذار درنظر گرفته شده است و در تلاش هستیم که این میزان را افزایش دهیم و درواقع می‌توان گفت با توجه به این ظرفیت ها و شرایط اقتصادی، چابهار امن‌ترین و آسان‌ترین مسیر ارتباطی برای تجار و سرمایه‌گذاران خارجی است.

ابراهیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری هندوستان در چابهار اضافه کرد: طبق مذاکرات مقامات عالی دو کشور مقرر شده است که دفتر تجاری هند در چابهار راه‌اندازی شود.

وی گفت: توافقات جدیدی در ارتباط با حمل و نقل کالا از جنوب به شمال از طریق چابهار حاصل شده است و حضور هند در چابهار می‌تواند بهترین موقعیت برای ارمنستان باشد.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: در تمامی زمینه‌هایی که ارمنستان ظرفیت و توان سرمایه‌گذاری در چابهار را داشته باشد همکاری می‌کنیم.

ابراهیمی افزود: خوشبختانه چابهار به دلیل همجواری با اقیانوس هند و دریای عمان و ارتباطات حمل و نقلی، بهترین موقعیت برای هرگونه سرمایه‌گذاری است.

** ایران و ارمنستان در مسیر توسعه روابط اقتصادی

سفیر ارمنستان در تهران نیز ضمن قدردانی از استقبال مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: هدف نهایی ما از سفر به بندر چابهار انجام مطالعات در مورد امکانات و ظرفیت تجاری چابهار است تا بتوانیم برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان برنامه‌ریزی کنیم و هدف دوم هم توسعه روابط بین هندوستان، ایران و ارمنستان است.

آرسن آواگیان گفت: من وظیفه دارم که بتوانم روابط اقتصادی، حمل و نقلی و ترازیتی را برقرار کنم و در این راستا به توافق‌هایی دست پیدا خواهیم کرد.

سفیر ارمنستان افزود: ملاقاتی با مدیران بندر چابهار داشتیم که اطلاعاتی در اختیار ما گذاشته شد و همچنین امکاناتی که چابهار می‌توانست در اختیار ما بگذارد مانند هزینه‌هایی که به طور تقریبی در برگیرنده حمل کالا از بندر هندوستان به چابهار و از طریق چابهار به ارمنستان و کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز روشنی برای چابهار متصور است و این منطقه می‌تواند مساعدت و همکاری کند تا بتوانیم روابط‌مان را از نظر اقتصادی تقویت کنیم.

سفیر ارمنستان در سفری یک روزه به چابهار از منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و همچنین دانشگاه بین‌المللی این منطقه بازدید کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :