آموزش، مشارکت مردمی و ارتقا ایمنی، عوامل موثر در مدیریت بحران

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1402        عکاس :

به گزارش فرینا، محمد حسن نامی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش و همکاری تمامی دست اندرکاران این منطقه برای مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله‌های پی‌در‌پی کیش بیان داشت: این منطقه آزاد، سهم ناچیزی از مساحت 1میلیون و 873 هزار و 959 کیلومتری کشورمان را دارد اما اهمیت این جزیره به وسعت کل ایران است، چرا که در موقعیت استراتژیک آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

نامی افزود: خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین مناطق ژئوپلتیک جهان که هر اقدام مثبت و منفی در آن می تواند کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد، مورد توجه منطقه می باشد و به همین دلیل جزیره کیش نیز برای کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در ادامه به نگاه ویژه و خردمندانه دکتر عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به مسائل و توسعه این مناطق آزاد اشاره کرد.

رئیس ستاد بحران کشور در تشریح موضوعات مرتبط با خلیج فارس گفت: 58.3 درصد از این پهنه آبی ارزشمند متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و جزایری چون تنب بزرگ و کوچک همچنین ابوموسی و جزیره هرمز مهمترین جزایر استراتژیک خلیج فارس هستند.

نامی خاطرنشان کرد: در خلیج فارس به عنوان یک آکواریوم جهانی، 128 جزیره وجود دارد که 22 جزیره متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین ما باید در جلوگیری و ممانعت از اقداماتی مانند ورود شناورها «با رانش اتمی» و دیگر موارد اینچنینی که می تواند این آکواریوم جهانی و به نوعی اکوسیستم آبزیان را از بین ببرد تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت بحران و قوانین تصویب شده در این خصوص اشاره داشت و افزود: بر اساس قانونی که سال 1398 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، بحران از چندین بخش پیشگیری، آمادگی و بازسازی و بازتوانی تشکیل می شود.

رئیس ستاد بحران کشور تصریح کرد: این قانون بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، با تاکید بر پیشگیری به عنوان مهمترین بخش بحران ابلاغ شد تا تدابیر لازم صورت پذیرد.

 نامی عنوان کرد: از 64 مورد مخاطرات طبیعی که در جهان رخ داده 44 مورد در ایران به وقوع پیوسته است که سیلاب، زلزله، آتش سوزی، فرونشست زمین ، موج سرما و گرما، زمین لرزه، خشکسالی و غیره را شامل می شود که مهمترین آنها برای ما سیلاب و زلزله است.

وی بیان داشت: 66 تا 68 درصد سطح کشور از لحاظ جغرافیایی روی خط گسل یا در نزدیکی آن است بنابراین ما باید توان و قدرت خود را در مدیریت بحران ارزیابی کنیم و تدابیر لازم برای ایجاد ایمنی را در نظر بگیریم.

رئیس ستاد بحران کشور گفت: طبق مطالعه 220 سال گذشته، در مجموع 12 زلزله بالای 7 ریشتر در کشور رخ داده است و در همین راستا باید برای ارتقا کیفیت و تقویت سازه ها، مصالح ساختمانی را به گونه ای انتخاب و تقویت کنیم که برای زمین لرزه هایی تا 8 ریشتر مقاومت داشته باشد.

نامی، انرژی آزاد شده از یک زلزله 4 ریشتری به لحاظ قدرتی را برابر با یک بمب هیروشیما و یا هزار تن «تی ان تی» برشمرد و اظهار داشت: با مقاوم سازی ساختمان ها و سازه ها در برابر زمین لرزه، انرژی قدرتمند آزاد شده از این پدیده طبیعی می تواند برای موارد مثبت در اختیار بشر قرار گیرد و به صورت بهینه استفاده شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، مشارکت مردم در امور را عاملی موثر بر مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: آموزش در این زمینه تاثیر بسزایی برای سازماندهی و مدیریت بحران دارد.

رئیس ستاد بحران کشور، از تشکیل سازمان مدیریت بحران هوشمند در کشور خبر داد و افزود: هوشمند سازی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز می تواند کمک شایانی در پیشگیری از مخاطرات بلایای طبیعی داشته باشد.

نامی در پایان از مسئولان خواست تا برای هماهنگی، آمادگی و مقابله با بحران بر اساس قوانین، بیش از پیش تلاش و در کنار ایجاد ایمنی بیشتر آموزش های لازم برای تاب آوری را نیز منظور کنند. 



نظرات بینندگان