طرح فراگیر پالایشی سیراف روی ریل توسعه

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مسئولیت نظارت بر ساخت پالایشگاه‎های طرح فراگیر پالایشی سیراف، مطابق با استانداردهای زیست‎ محیطی را برعهده دارد و این پالایشگاه‎ها با استفاده از تکنولوژی های برتر دنیا ساخته می‎شوند.

به گزارش فرينا، طرح فراگیر پالایشی سیراف به عنوان یکی از مهم‎ترین طرح‎های دولت تدبیر و امید، به منظور بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت و با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به طور جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
طرح پالایشی سیراف با هدف احداث ٨ پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گاز (هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا می‎شود. این طرح به دلیل کمک به حضور فعال‎تر بخش خصوصی در عرصه سرمایه گذاری در صنعت نفت از اهمیت بالایی برخوردار است.
 در ابتدای این طرح با توجه به محدوده ظرفیت ٥٠ تا ٧٠ هزار بشکه‎ای برای اسپلیتر میعانات گازی در دنیا و خوراک قابل دسترس، ظرفیت بهینه ٦٠ هزار بشکه‎ای برای هر یک از پالایشگاه‎های مستقل سیراف انتخاب و طرح سیراف در قالب هشت پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه‎ای میعانات گازی مستقل تعریف شد.
در ادامه وزارت نفت زمینی به مساحت 270 هکتار برای احداث این طرح در نظر گرفت؛ زمینی که به گفته علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف، به دلیل دسترسی مناسب آن به بندر صادراتی پارس ٢، هزینه‎های ثابت سرمایه گذاری در سیراف را به واسطه بهره گیری از این بندر در حدود ٤٠٠ میلیون دلار کاهش می‎دهد. البته دسترسی این زمین به آبگیر فازهای اطراف را نیز نباید نادیده گرفت، چراکه موجب می‎شود هزینه‎های تامین آب خنک کن، آب بدون املاح، آب آتش نشانی و... تا حدود ٦٠ میلیون دلار کاهش یابد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به فضای 15 هکتاری هر واحد پتروشیمی بزرگ در عسلویه، در خصوص فضای این طرح، گفت: با توجه به اینکه طرح فراگیر پالایشی سیراف شامل 8 پالایشگاه کوچک است، به 120 هکتار فضا برای احداث این پالایشگاه‎ها و 50 هکتار برای مشترکات آن‎ها نیاز است، در حالی که 270 هکتار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است؛ زیرا برای زمان ساخت این طرح نیاز به انبار تجهیزات است و همچنین در این طرح، توسعه آتی نیز پیش‎بینی شده و تلاش داریم از همه لحاظ بدون مشکل اجرایی شود.
مهدی یوسفی، در مورد نظارت بر اجرای این طرح نیز افزود: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مسئولیت نظارت بر ساخت این پالایشگاه‎ها مطابق با استانداردهای زیست‎ محیطی را برعهده دارد و این پالایشگاه‎ها با استفاده از تکنولوژی های برتر دنیا ساخته می‎شوند. به طور مثال طراحی پایه این طرح را شرکت ژاپنی TOYO با مشارکت شرکت ایرانی EIED انجام داده است.
اخیرا اعلام شده بود قرارداد خرید فناوری واحدهای تحت لیسانس طرح فراگیر پالایشگاهی سیراف امضا و بسته طراحی فرآیندی واحدهای تولید هیدروژن، بازیافت و دانه‎ بندی گوگرد، تصفیه هیدروژنی نفتا، تصفیه هیدروژنی فرآورده‎های میان تقطیر (سوخت جت و نفت گاز) و شیرین‌سازی گاز مایع نیز با شرکت‎های KT ایتالیا، HALDOR TOPSOE دانمارک و Axens فرانسه نهایی شده است. شاید با اتکا به اخبار مربوط به این قراردادها بتوان ابراز امیدواری کرد پالایشگاه‎های سیراف از تکنولوژی روز برخوردار باشند.
يوسفي در ادامه و در محاسبه‎ای، میعانات گازی هر فاز استاندارد را حدود 40 هزار بشکه در روز دانست و برای 29 فاز، یک میلیون و 160 هزار بشکه میعانات گازی در روز در نظر گرفت. 
وی گفت: با توجه به نیاز 360 هزار بشکه‎ای ستاره خلیج فارس و 480 هزار بشکه‎ای طرح پالایشی سیراف، نه تنها مشکل کمبود میهانات گازی روبه‎رو نیستیم، بلکه با مازاد میعانات گازی هم روبه‎رو خواهیم بود. البته باید توجه داشت میعانات گازی محدود به پارس جنوبی نمی‎شود و پالایشگاه فجر جم، پالایشگاه آغار و دالان و مجموعه پارسیان هم می‎توانند میعانات میادین خود را در اختیار این مجموعه‎ها بگذارند، ضمن اینکه میادین آتی منطقه هم میعانات گازی خواهند داشت که به این مقادیر اضافه خواهد شد.




امتیاز به خبر :