ایجاد شهر هوشمند در منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: شهر هوشمند اپاتان با ظرفیت جمعیت دو میلیون نفر ایجاد می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از فارس از آبادان، اسماعیل زمانی در نشست مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند و اعضای شوراهای شهر آبادان و خرمشهر، اظهار کرد: سوابق شورای شهر در آبادان و خرمشهر دیرینه است و از گذشته این موضوع به نحوی به شکل انجمن در آبادان و خرمشهر وجود داشته و بسیار موفق نیز بوده چراکه مردم برای امورات مختلفی به آن مراجعه می‌کردند.
وی با اشاره به تمدن تاریخی آبادان و خرمشهر، عنوان کرد: الگوهای اداره شهری زودتر از دیگر شهرها وارد آبادان و خرمشهر شد و نظم و انضباط خاصی در آن وجود داشت.
زمانی بیان کرد: بعد از تصویب قانون اساسی و تأکید آن بر مردم‌سالاری دینی، نقش این انجمن‌ها بسیار پررنگ‌تر و تعیین‌کننده‌تر بود، تأکید بر اداره کشور به شکل شورایی بیشتر شد و شوراهای مختلفی در محله‌ها و اماکن مختلف تشکیل‌شدند زیرا اعتقاد به مدیریت بهتر با تفکر مشورتی و شورایی به وجود آمد.
وی گفت: تشکیل شوراها به نمود بیشتر دموکراسی در کشور کمک کرد. احتمال بروز اشکالاتی در کار وجود دارد اما باید بر حضور شوراها و مدیریت شورایی و مشورتی تأکید بیشتری کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند عنوان کرد: شورا در اصل وسیله تحقق مردم‌سالاری دینی است و به‌هیچ‌وجه نباید از این موضوع کوتاه آمد و هرچقدر در این زمینه کوتاه بیاییم، به ظهور استبداد کمک کردیم که برخلاف اهداف نظام جمهوری اسلامی است.
زمانی گفت : برنامه اجرایی سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری به سمت سرمایه‌گذاری است و هرچند برنامه‌های عمرانی به قوت خود باقی هستند اما جهت برنامه‌ها با تمرکز بر سرمایه‌گذاری، اشتغال و افزایش صادرات است و از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کنیم.
مدیر عامل منطقه آزاد اروند عنوان کرد: سوژه‌ها و طرح‌های عمرانی، زیرساختی و توسعه شهری را نیز فراموش نخواهیم کرد و اعتبارات خوبی نیز در همین خصوص در سال جاری برای آبادان و خرمشهر تصویب‌شده که به توسعه شهری و خدمات عمومی کمک می‌کند.
وی با بیان اینکه سال گذشته 75 تا 80 درصد بودجه سازمان منطقه آزاد اروند عمرانی و مابقی جاری بوده است، اظهار کرد: این مسئله فرصت بسیار خوبی برای منطقه محسوب می‌شود درحالی‌که بیش از 95 درصد بودجه در کشور، جاری و مابقی عمرانی است.
زمانی اظهار کرد: طرح‌های عمرانی که اخیراً در منطقه آزاد اروند انجام‌ شده، نسبت به طرح‌هایی که در 2 دهه گذشته انجام‌شده افزایش چشم‌گیری یافته است و این ظرفیت باید در جهت توسعه و رشد منطقه دیده شود.
وی گفت: راهکار ما این است که منابعی که در حوزه اشتغال تخصیص داده می‌شود از منابع بانکی و مؤسسات مالی باشد تا با بازگشت سرمایه سود آووری همراه باشد. منابع سازمان را نیز در طرح‌های عمرانی و زیرساختی هزینه می‌کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند بیان کرد: در حوزه‌های دیگری مانند آب و فاضلاب اعتباراتی دیده‌ شده و طرح‌های خوبی در این زمینه داریم تا مشکلات این حوزه کمتر شود. شبکه توزیع آب در منطقه کهنه و مستهلک‌شده و نیاز به تعویض دارد. با آبفای کشور تفاهماتی برای تقویت این بخش از زیرساخت انجام‌شده است تا بر اساس آن آب‌شیرین‌کن‌هایی برای برخی مناطق مانند چوئبده و اروندکنار ایجاد شود. یکی از مشکلات آب هدر رفت آن در مسیر شبکه است به‌طوری‌که در پیک مصرف بیش از 2 برابر نیاز، آب تزریق می‌شود و باید این شبکه اصلاح شود.
وی افزود: اعضای شورا نیز چنانچه پیشنهاداتی داشته باشند در حوزه‌های مختلف به ما ارائه کنند و ما نیز اقدام کرده و محرکی برای فعالیت ایجاد می‌کنیم.
زمانی با اشاره به اجرای چند پروژه، عنوان کرد: پروژه ایجاد راه‌آهن شلمچه به بندرماهشهر که از منطقه آزاد اروند می‌گذرد، پروژه اروند صغیر و پروژه اتصال آزادراه ماهشهر به شلمچه در حال انجام است. این آزادراه پس از رسیدن به بصره به بزرگراه سراسری عراق وصل می‌شود و بر پروژه تبدیل اروند به کلان‌شهر تأثیر زیادی می‌گذارد.
وی گفت: باید محیط‌های شهری قابل‌گسترش ایجاد کنیم تا توسعه شهری و شهرسازی کلان به وجود بیاید. 3 پل جدید نیز در خرمشهر و بر روی کارون تعریف‌شده است.
وی افزود: در آبادان نیز باید چند پل بر روی بهمنشیر تعریف کنیم تا اتصال دو طرف رود بیشتر ‌شده و توسعه پیدا کند. بعد از اجرای این طرح‌ها می‌توانیم منابع ملی بیشتری برای توسعه شهری جذب کنیم اما باید این کار به شکل برنامه‌ای منسجم و راهبردی ملی انجام شود.
مدیر عامل منطقه آزاد اروند با بیان اینکه برای طرح جامع منطقه آزاد اروند مشاور بین‌المللی انتخاب می‌کنیم، اظهار کرد: ایجاد شهر جدید و هوشمند اپاتان را نیز در برنامه داریم و چند مشاور خارجی و چند سرمایه‌گذار برای آن اعلام آمادگی کردند و این منطقه ظرفیت دو ملیون نفر جمعیت را دارد.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.