بندرچابهار به قطب صادرات و واردات کشور تبدیل می شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بندرچابهار کوتاه‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای ورود کالاهای اساسی کشور است و این بندر اقیانوسی پس از تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی به قطب صادرات و واردات کشور تبدیل می شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، رحمدل بامری با تشریح ظرفیت‌های بالفعل بندر چابهار در حوزه سرمایه گذاری و انتقال کالا بویژه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور افزود: دسترسی بندر چابهار به آبهای آزاد می تواند کالاهای اساسی و بار را در کوتاهترین زمان و بهترین روش از طریق این بندر در دسترس مردم ایران قرار دهد و باید به این بندر توجه شود.

بامری گفت: سرعت تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی مانع از افزایش قیمت کالا، حفظ تعادل و جو روانی بازار می شود و خیلی امیدواریم که بندرچابهار با قوت در حال توسعه و تکمیل زیرساخت هاست و می تواند نسبت به تخلیه کشتی‌های مختلف حتی در کمتر از یک روز اقدام کند.

وی به ایجاد خطوط کشتیرانی لاینر چابهار ـ هند اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی امکان ترانزیت مستقیم کالا بین بنادر هند و چابهار به صورت هفته ای فراهم شده است و باید تجار ایرانی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

فرماندار ویژه چابهار ورود مستقیم کشتی از بنادر هند را فرصتی برای کاهش هزینه ها و افزایش ترافیک بار عنوان کرد و گفت: خوشحالیم بعد از سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلاری نظام در چابهار شاهد تحول و توسعه در این نقطه محروم هستیم.

بامری اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت راهبردی و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

مقام عالی دولت در چابهار ادامه داد: از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت و همچنین این بندر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال ـ جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

بامری تصریح کرد: بندر چابهار نزدیکترین مسیر ترانزیتی هند به افغانستان و کشورهای CIS از طریق جمهوری اسلامی ایران است؛ موقعیت جغرافیایی چابهار و حجم مبادلات تجاری بالقوه و بالفعل بین کشورهای یاد شده در سالهای اخیر اهمیت یافتن نقش غیر قابل انکاری است که بندر چابهار می‌تواند در پیوند کشورهای منطقه ایفا کند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار از نظر دریایی بسیار می تواند حائز اهمیت باشد زیرا حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای حوزه cis به دریاست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.