امضای ۱۱ قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار تا پایان امسال

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۱ قرارداد سرمایه گذاری در بندرچابهار در حال انعقاد است و تا قبل از پایان سالجاری شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، بهروز آقایی افزود: متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار بیشتر شده و امیدواریم با توجه به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه در این بندر تجار و بازرگانان نیز از مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر استفاده کنند.
آقایی گفت: سرمایه گذاران خارجی و داخلی بندر چابهار را به عنوان محل سرمایه گذاری خود انتخاب کرده اند و در سال‌های اخیر شاهد روند افزایشی تعداد سرمایه گذاران در این بندر بوده ایم.
وی افزود: با توجه به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، این بندر مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور از نظر دریایی و زمینی قابلیت‌های بسیار خوبی دارد، این بندر به دلیل قرار داشتن در خارج از حوزه خلیج فارس و محدودیت‌های احتمالی می تواند نقش بسزایی در افزایش سطح تجارت دریایی کشور داشته باشد.
آقایی با بیان اینکه اقدامات زیادی در حوزه دریایی بندر چابهار انجام و این بندر به تجهیزات دریایی مدرنی مجهز شده است، افزود:بندر چابهار از نظر دریایی بسیار می تواند حائز اهمیت باشد زیرا حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای حوزه cis به دریا است.
وی تصریح کرد: افغانستان به عنوان یکی از کشورهای همسایه ۹۵ درصد کالاهای مورد نیازش را از طریق واردات تامین می کند، استفاده از این بندر به عنوان یکی از بنادر اصلی منطقه امن ترین و کم هزینه ترین راه انتقال کالاهای این کشور است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان در سالهای اخیر اعتبارات ویژه ای را برای توسعه بندر چابهار اختصاص داده بطوریکه این بندر هم اینک دوره رشد و بالندگی را طی می کند و برای رونق آن اقداماتی نظیر تامین بار، تسریع در ساخت و سازها، مدیریت عملیات و برنامه ریزی برای فرآیند رشد با جدیت در حال پیگیری است.
آقایی با بیان اینکه در بخش تجهیزات در بندر چابهار اقدامات خوبی انجام شده است، ادامه داد: با توجه به افق توسعه ای که برای این بندر در نظر گرفته شده برون سپاری به عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور می تواند نقش کلیدی در توسعه کشور و منطقه ایفا کند و برای جذب سرمایه گذاری بیشتر به متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه ساخت داخل در حوزه گردشگری دریایی و کشتی تفریحی در بندر چابهار به طور ویژه تسهیلات ارائه می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بعضی از قراردادها به دلیل نوسانات ارزی دچار مشکلاتی شده اند، براین اساس سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاران حمایت می کند چون سرمایه گذاران بخش خصوصی به نوعی شریک تجاری این سازمان هستند.
آقایی افزود: مشارکت در فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت ترمینال نفتی و پتروشیمی، ساخت انبار کالاهای خشک، ایجاد مخازن فرآورده‌های نفتی و خوراکی، انبار رو باز و محوطه ترمینال و اسکله مسافری دریایی، مراکز رفاهی و خدماتی، محوطه‌های نگهداری لجستیک کانتینر، کارخانه کشتی سازی و اوراق کشتی، ایجاد مرکز خدمات رسانی به کشتی‌ها (تعمیرات، آذوقه و سوخت رسانی) و ایجاد صنایع کوچک پایین دستی پتروشیمی از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری کلان چابهار هستند که نیازمند حضور سرمایه و شرکت‌های بزرگ داخلی است.
وی ساخت سیلوی غلات، خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، صنایع محصولات کشاورزی، تولید انرژی، صنایع فلزی و فولاد، پردازش مواد معدنی و کانی، ایجاد پایانه ویژه ترانزیت و سواپ فرآورده‌های نفتی، ساخت مجتمع‌های تخصصی و سردخانه‌ای به منظور صادرات و واردات کالای فاسدشدنی، خدمات بانکرینگ، ایجاد مرکز توزیع کالای صادراتی به کشورهای همسایه، مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیر استراتژیک، جمع آوری مواد زائد و تصفیه آب کشتی‌ها، ساخت کارخانه آرد، کارخانجات ملزومات بسته بندی و کارخانه خوراک دام و طیور را از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار عنوان کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو