اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، تنها منطقه ویژه اقتصادی تخصصی در ایران

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم یک منطقه ویژه اقتصادی تخصصی در زمینه صنایع خودروسازی است که کارخانه‌های فعال و پویایی در منطقه در زمینه خودروسازی دارد و علاوه بر آن پتانسیل بالای این منطقه برای گردشگری می‌تواند آینده درخشانی را برای آن رقم بزند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، شهرستان بم در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده که به عنوان مرکز تولید خرما و مرکبات در ایران مشهور است. از دیگر عوامل شهرت این منطقه وجود عظیم‌ترین بنای خشت و گل جهان به نام ارگ بم در آن بود که متاسفانه پس از زمین لرزه‌ای که در سال ۱۳۸۲ اتفاق افتاد این سازه که قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال داشت به کلی ویران شد.

پس از آن حادثه ارگ جدید بم در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهرستان بم ایجاد شد و امروز به عنوان یک مجموعه شهری مهندسی شده و بر اساس قوانین شهرسازی از آن یاد می‌کنند که یکی از مکان‌های گردشگری پرطرفدار در جنوب ایران است.

به موجب تصویب‌نامه مورخ ۷۴/۴/۳۰ شورای عالى مناطق آزاد تجارى ـ صنعتى جمهورى اسلامى ایران مساحتى بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار از اراضى ارگ جدید به‌عنوان "منطقه ویژه اقتصادى ارگ جدید" تعیین شد و در تاریخ ۷۶/۴/۳۰ رسما کار خود را آغاز کرد که به گفته کارشناسان برای هرگونه فعالیت صنعتی و تجاری مناسب است.

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید امروز با هدف ایجاد و توسعه زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های کارامد صنعتی، جذب فناوری‌های نوین و افزایش زمینه‌های اشتغال از طریق جلب و هدایت سرمایه گذاری داخلی و خارجی، در حال ایجاد زیرساخت و بستر مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی شامل صنعتی، بازرگانی و خدماتی است.

همچنین گفته می‌شود این منطقه قبل از پیوستن به مناطق ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی را از طریق همکاری با شرکت خودروسازی دوو کره جنوبی جذب و به تدریج زمینه لازم را برای فعالیت سایر شرکت‌ها فراهم کرده است و به همین خاطر امروز در زمینه صنایع خودروسازی، قطعه سازی و صنایع وابسته به آن در کشور به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی تخصصی در زمینه خودروسازی مطرح است و در حال حاضر چندین مدل از خودرو‌های تولیدی در کشور توسط شرکت‌های حاضر در این منطقه ساخته می‌شود که حضور سرمایه گذاران می‌تواند به رونق بیشتر این منطقه کمک کند.

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در نظر دارد تا از طریق جذب سرمایه گذاری‌های مستقیم داخلی و خارجی در پروژه‌های سیاحتی و زیربنایی در آینده‌ای نزدیک این منطقه را به یکی از قطب‌های توریستی تفریحی کشور تبدیل کند.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مناطق محروم و کم برخوردار و توسعه اقتصادی در مناطقی مانند بم می‌تواند موجب افزایش اشتغال، رونق اقتصادی، محرومیت زدایی، امنیت و جلوگیری از مهاجرت افراد از این مناطق شود.

شرکت عمران ارگ، مدیریت و بهره برداری پروژه شهرک ارگ جدید و تصدی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید را برعهده دارد و به عنوان سازمان مسئول آن و مدیریت جذب سرمایه و توسعه فعالیت‌های صنعتی، توریستی و کشاورزی در منطقه فعالیت می‌کند.

این شرکت وظیفه ایجاد امکانات زیربنایی اولیه در منطقه مانند آماده سازی اراضی، ایجاد راه‌های دسترسی و ارتباطی، تامین آب، برق و تلفن و تاسیس امکانات مسکونی با هدف، تجهیز سایت پشتیبانی منطقه ویژه به عنوان شهرک ارگ جدید و جذب نیرو‌های متخصص را داراست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.