کنفرانس آیورا ، چابهار را به دنیا معرفی می کند

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی آیورا در چابهار را رویدادی مهم ارزیابی کرد و گفت: از آنجاکه چابهار، مزیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی دارد که تا حدودی ناشناخته مانده است بنابراین امیدواریم در این اجلاس بتوانیم آن را به‌عنوان نگین شرق کشور به دنیا بشناسانیم.



به گزارش فرینا، حامد علی‌مبارکی افزود: ما قصد داریم دبیرخانه دائمی این اجلاس را در چابهار ثبت کنیم و با این کار فرصت رفت‌وآمد و رد و بدل اطلاعات را در زمان برگزاری دیگر اجلاس، برای منطقه چابهار فراهم کنیم.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار و مزیت‌های بسیار در زمینه معدن، شیلات و گردشگری ادامه داد: امیدواریم این اجلاس بتواند پایلوت بودن منطقه چابهار را اثبات کند و این منطقه را به‌عنوان بخش پیشرو در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر معرفی کند.

وی درخصوص وجود نیروی متخصص و تکنولوژی لازم برای تحقق اهداف این سازمان، استان سیستان و بلوچستان را با توجه به تعداد بالای دانشگاه در رتبه دوم خواند و عنوان کرد: در مهرماه سال جاری مرکز تخصصی علمی- کاربردی در ارتباط با صنایع و در جهت رفع نیازهای صنایع منطقه چابهار و تربیت تکنسین رونمایی خواهد شد.

مبارکی گفت: با توجه به اینکه منطقه چابهار از مشکلات آن سوی تنگه هرمز به دور است، بنابراین امن‌ترین، نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین جایگاه در آسیای میانه است.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو 63 گروه از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری از منطقه بازدید کرده‌اند.

وی بیان کرد: توسعه روابط تجاری-اقتصادی میان کشورهای عضو، ایجاد دبیرخانه و نمایشگاه دائمی در چابهار و توسعه روابط با سایر مناطق آزاد خارج از کشور را از جمله اهداف این اجلاس است.

مبارکی گفت: معرفی مناطق آزاد تجاری ایران، ارائه زمینه‌های موجود برای تبادل فناوری، مهارت‌های فنی و مدیریتی در مناطق آزاد کشورهای عضو، مدیریت تأمین زیرساخت‌ها و تشکیل تیم‌های اجرایی از اهداف دیگر این اجلاس است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پروژه‌های همکاری بین اعضا، ایجاد واحد حمایت از شیلات برای همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان، توسعه گردشگری، تشکیل شورای حمل‌ونقل دریایی و ایجاد مرکز علوم و انتقال فناوری است.

وی گفت: در اختیار گرفتن سهم حداکثری در صادرات مواد غذایی به روسیه از طریق انتقال کالا از منطقه آزاد چابهار، معرفی و گسترش کریدور تجاری چابهار- انزلی- آستاراخان به کشورهای عضو در اجلاس و تسهیل روابط تجاری و گمرکی با کشورهای عضو از طریق منطقه آزاد چابهار از دیگر اهداف در زمینه توسعه تجارت کشورهای شرکت کننده در اجلاس هستند.

به گفته مبارکی اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای اقیانوس هند 21 عضو دارد که از جمله اعضای دائم آن می‌توان به  ایران، هند آفریقای جنوبی، مالزی، اندونزی، امارات، سنگاپور و تایلند اشاره کرد، البته این اتحادیه چند عضو ناظر از جمله ژاپن، فرانسه، آمریکا، چین، انگلستان و مصر نیز دارد.

کنفرانس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیورا ـ iora » با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار 30 و 31 اردیبهشت ماه سالجاری در چابهار برگزار می‌شود.

 

 

امتیاز به خبر :