منطقه آزاد ماکو شریان حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48876
ساعت 01:32 دوشنبه 28 آبان 1397
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: منطقه آزاد ماکو شریان حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است و به عنوان بازوی کمکی اقتصاد کشور نقش ایفاد می کند. 

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در سفر خود به منطقه آزاد ماکو در جلسه تکریم و معارفه اعضای هیات مدیره این سازمان شرکت کرد و افزود: منطقه آزاد ماکو یکی از مهمترین مراکز ترانزیتی و استراتژیک کشور است.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های این منطقه در ترانزیت و لجستیک، احداث پارک یا شهرک لجستیک در برنامه های توسعه ای سازمان قرار گیرد.
مشاور رییس جمهور سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی را پربرکت خواند و افزود: این سفر منشاء خیر برای توسعه استان به شمار می رود و گام بزرگی برای پیشرفت مناطق محروم و کم برخوردار آذربایجان غربی است.
مرتضی بانک گفت: افتتاح چندین پروژه عمرانی به خصوص فرودگاه و نیروگاه ماکو و چندین پروژه دیگر در این منطقه حاصل تلاش های دولت در پاسخ به مطالبه های مردم در زمان دولت تدبیر و امید است.
وی تسهیل تردد و ترانزیت در این منطقه را پراهمیت خواند و افزود: اقدامات زیرساختی مناسبی در گذشته و در دولت تدبیر و امید انجام گرفته و باید تمام پروژه های نیمه تمام تا 6 ماه اول سال 1398 به اتمام برسد.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره بر اینکه 1397 سال پرفراز و نشیت با وجود نوسانات ارزی برای دولت و مردم است، اضافه کرد: تمرکز روی توسعه صادرات و جذب گردشگر تنها راه حل عبور از چالش های موجود اقتصادی در مناطق آزاد است.
مشاور رییس جمهوری از اهتمام دولت برای رفع موانع فعالیت های صنعتی و تولیدی خبر داد و گفت: مشکلاتی در حوزه تولید و اقتصاد وجود دارد ولی با درایت و تبدیل تهدیدها به فرصت می توان به مشکلات فائق آمد.
مرتضی بانک اهداف راهبردی و چشم انداز تبیین شده برای چند سال آینده در سازمان منطقه آزاد ماکو را توسعه بخش و هوشمندانه خواند و ادامه داد: برنامه محوری و حرکت توسعه ای بر روی اصول با استفاده از دانش بومی می تواند نتایج به مراتب مطلوب تری را داشته باشد.
وی جذب سرمایه گذار و گردشگر را مهمترین رسالت مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد را باید غنیمت شمرد و بسترها را برای جذب سرمایه گذار فراهم کرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راه اندازی پنجره واحد خدماتی، تقویت استارتاپ ها و استفاده از خدمات الکترونیکی نوین را یک اقدام زیرساختی خواند و گفت: دسترسی یکسان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به خدمات الکترونیکی، کاهش موانع و بروکراسی اداری و تسهیل در تجارت از جمله مزایای اجرای این طرح است.
مرتضی بانک با تاکید بر اینکه باید منابع جدیدی برای درآمدزایی در مناطق آزاد تعریف شود، افزود: تکیه بر درآمدزایی از عوارض گمرکی برای منطقه آزاد اصلا درست نیست و هیأت مدیره جدید باید به دنبال تامین منابع جدید برای افزایش درآمد و اتمام پروژه های عمرانی باشد.
همچنین در این مراسم میرعلی سیدی، رستم آقازاده قولکی و سید رضا حسینی به عنوان اعضای غیر موظف هیات مدیره جدید معرفی و از زحمت های ارسلان ازهاری، قربانعلی سعادت و بیات ماکو تقدیر شد.
مرتضی بانک در روز جاری/دوشنبه/ و همزمان با سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی، در شهرستان چالدران حضور یافت و بعد از آن به شوط خواهد رفت.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟