انقلاب ریلی دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان / آغاز عملیات 3 پروژه ریلی مهم در شرق ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66881
ساعت 06:40 شنبه 27 خرداد 1402
معاون وزیر راه و شهرسازی ‌و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: ‌عملیات راه‌آهن زاهدان ـ چابهار، عملیات روسازی راه‌آهن خاش ـ ایرانشهر و عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان ـ خاش آغاز شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم از زاهدان، خیرالله خادمی در سفر به استان سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان حدفاصل خاش تا ایرانشهر به‌طول 150 کیلومتر با حضور استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: در راستای تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب شرق کشور و مسیر ریلی زاهدان ـ چابهار، عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان ـ خاش به‌طول 33 کیلومتر و اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان نیز آغاز شد.

خادمی در این سفر از راه‌آهن چابهار ـ زاهدان بازدید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی دولت تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور و توسعه مناطق کم‌برخوردار است که در قالب دو پروژه در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی کل پروژه 66 درصد است و طبق برنامه زمان‌بندی ظرف یک ماه آینده عملیات حفاری تونل‌های مسیر در 40 دستگاه و عملیات اجرایی 138 دستگاه پل بزرگ آن به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن زاهدان ـ خاش اظهار کرد: کل مسیر ریلی زاهدان تا چابهار 628 کیلومتر است و عملیات زیرسازی 478 کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی 85 درصد در حال انجام است.

خادمی با تأکید بر اولویت‌بندی اجرا و بهره‌برداری کل محور از اتمام عملیات اجرایی مسیر تا پایان سال 1404 خبر داد و گفت: به‌منظور اتمام عملیات اجرایی بخش‌های باقیمانده این مسیر ریلی 12 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین در خصوص برنامه اجرایی بخش‌های دیگر کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور توضیح داد و گفت: قرارداد ساخت مسیر ریلی زاهدان به‌سمت میلک با اعتبار 12 هزار و 700 میلیارد تومان منعقد شده است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. ادامه مسیر به‌سمت بیرجند و در نهایت یونسی نیز در 23 قطعه اجرایی تعریف شده است که مناقصه بیشتر قطعات برگزار شده است و ظرف دو ماه آینده پیمانکار کل 900 کیلومتر مشخص شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و بدین ترتیب یک تحول بزرگ در ساخت خطوط ریلی کشور آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین طول بزرگراه‌های در دست ساخت استان سیستان و بلوچستان را 616 کیلومتر اعلام کرد و افزود: برنامه اجرایی بخش بزرگراهی تکمیل 1920 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در این استان است و عملیات اجرایی کلیه محورهای منتهی به مرکز استان در حال اجراست و تکمیل آنها اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

خادمی تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان سیستان و بلوچستان را بخش دیگری از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این منطقه از کشور دانست و گفت: این کریدور از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس امتداد دارد از 5 استان کشور عبور می کند. 312 کیلومتر از این کریدور در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که عملیات اجرایی 78 کیلومتر آن به اتمام رسیده است و زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی در بخش‌های دیگر نیز با روند خوبی در حال اجراست.

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟