اجرای طرح سنجش سلامت در مدارس منطقه آزاد كيش

سلامت حدود 2 هزار دانش آموز مقطع ابتدايی كيش در طرح سنجش سلامت، پايش شد.
به گزارش فرینا، محمدرضا رضانیا با اشاره به اهمیت پایش سلامت كودكان از سنین ابتدایی برای فراهم كردن زمینه رشد جسمی مطلوب و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماریها گفت: طرح سنجش سلامت دانش آموزان مقطع ابتدایی، استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس، طرح مکمل یاری با قرص ویتامین D بطور 100 در صدی و پیشگیری از کم خونی با توزیع قرص آهن از جمله طرح های مهمی بود كه امسال با هدف حفظ و ارتقاء سلامت دانش آموزان در مدارس منطقه آزاد كیش و در مقاطع مختلف اجرا شد.
به گفته رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، طرح سنجش سلامت دانش آموزان شامل پایش رشد قد، وزن، سنجش توده بدنی، کنترل واکسیناسیون و معاینات پزشکی، ارزیابی و تشخیص سابقه بیماری در دانش آموزان و خانواده و ارجاع به متخصصان مربوطه در صورت نیاز، معاینه دندان پزشکی و وارنیش فلوراید و ثبت اطلاعات بود.
او با اعلام اینكه با تكمیل این طرح 1 هزار و 947 دانش آموز مقطع ابتدایی در جزیره كیش سنجش شدند افزود: طرح سنجش سلامت دانش آموزان ابتدایی در پایه های مختلف از 18 خرداد با پایش دانش آموزان پایه اول آغاز شد و تا 24 شهریور ادامه داشت كه در مجموع سلامت 733 دانش آموز شامل 383 پسر و 350 دختر، سنجش شد.
رضا نیا افزود: طرح سنجش پایه چهارم ابتدایی نیز از 15 آذر تا 6 بهمن در مدارس جزیره کیش ادامه داشت كه در مجموع 648 دانش آموز شامل 313 دختر و 335 پسر تحت سنجش سلامت قرار گرفتند.
رئیس مرکز توسعه سلامت منطقه آزاد کیش گفت: آخرین مرحله سنجش سلامت جسمی دانش آموزان با سنجش566 دانش آموز پایه هفتم شامل 261 دانش آموز دختر و 305 دانش آموز از 9 بهمن آغاز شد كه دهم اسفند به پایان رسید.
بنا بر اعلام رئیس مرکز توسعه سلامت کیش از 1947 دانش آموز پایه های اول، دوم و چهارم ابتدایی در جزیره كیش 4/7 درصد از دانش آموزان دچار لاغری ،7/7 درصد دارای اضافه وزن، و 1/9 درصد به چاقی مبتلا هستند. همچنین بر اساس معاینات انجام شده جهت غربالگری کم خونی در دانش آموزان، میزان کم خونی در دانش آموزان دختر با افزایش سن بالاتر رفته ودر سن بلوغ به بیشترین مقدار می رسد.
او تصریح کرد: با اجرای طرح مکمل یاری با قرص ویتامین D بطور 100 درصدی، ماهیانه یك عدد قرص ویتامین D بین دانش آموزان تمام مدارس دخترانه و پسرانه دوره اول و دوم متوسطه توزیع شد كه آمار قرص های توزیع شده در یك سال تحصیلی بیش از 26 هزار عدد بود. همچنین برای آشنایی بیشتر دانش آموزان، معلمان و مربیان با اهداف و مزیت های این طرح دوره های آموزشی ویژه ای در مدارس برگزار شد.
رضانیا ضمن اشاره به اینکه احساس خستگی، بی حوصلگی و ضعف و کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی از مهمترین عوارض بیماریهای کم خونی در گروههای مختلف سنی است، افزود: توزیع 40 هزار و 200 قرص آهن در مدارس دوره اول و دوم متوسطه دخترانه به صورت هفته ای یک عدد قرص آهن از جمله طرح هایی بود كه با هدف پیشگیری از ابتلا به کم خونی در مدت 4 ماه، با نظارت مربیان بهداشت مدارس اجرا شد.
او در خصوص اجرای طرح استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس گفت: استفاده از وارنیش فلوراید روش راحت و قابل قبولی است که نیاز به تجهیزات دندانپزشکی ندارد و در این طرح 4 هزار و 590 دانش آموز از خدمات رایگان فلوراید تراپی استفاده کردند.
رضانیا تصریح كرد: اعزام دندانپزشک و کارشناس به مدارس و آموزش اصول اولیه بهداشت دهان و دندان در راستای جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان است.
او در پایان با اشاره به اینکه غفلت در رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین عامل شیوع پوسیدگی دندان است ابراز امیدواری كرد اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی مناسب، فرهنگ خود مراقبتی در خصوص دهان و دندان را در جامعه نهادینه كند.
برچسب ها : منطقه آزاد کیش
امتیاز به خبر :