درخواست شوراهای جزیره قشم از مدیرعامل منطقه آزاد درباره یارانه آب مصرفی

قریب به اتفاق جمعیت 120 هزار نفری جزیره قشم در 65 روستایی زندگی می کنند که طولا با 5 کیلومتر از شهر قشم و باسعیدو با 135 کیلومتر فاصله تا این شهر نزدیکترین و دورترین روستاهای این جزیره هستند.

تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم روستاهای جزیره قشم موضوع جدیدی نیست و از دیرباز تا کنون، آب یکی از مشکلات مردم این منطقه بوده است.
دولت نهم و دهم در اقدامی عجولانه عملیات لوله کشی انتقال آب شرب به روستاهای جزیره قشم را با هدف ورود آب به منازل روستایی از طریق شبکه سراسری را بدون رعایت نکات مهندسی و ایمنی انجام داد اما به دلیل آماده نبودن شرایط تولید آب در شرکت مپنا تا هشتم شهریور ماه سال 93، آب شرب مورد نیاز مردم روستاها از طریق شبکه به منازل مردم منتقل نشد.
شرکت مپنا تولید 18 هزار متر مکعب آب در روز را با حضور وزیر نیرو در تاریخ هشتم شهریور ماه سال 93 افتتاح کرد اما به دلیل وجود مشکل در لوله های کارگذاری شده، امکان انتقال آب به روستاها میسر نشد و مساله آب همچنان به عنوان مشکل اصلی مردم روستاهای جزیره قشم باقی ماند.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، یکی از مهمترین مسائل مدیران عامل سازمان منطقه آزاد قشم به موضوع تامین آب مورد نیاز مردم روستاها مربوط می شد به طوری که هر یک از مدیران برنامه هایی را برای حل این مشکل در دستور کار خود قرار دادند.
در دوره مسئولیت حمیدرضا مومنی در راس هدایت سازمان منطقه آزاد قشم، وی به طور مرتب با سرکشی از روستاها و بررسی مشکلات مربوط به آب مورد نیاز مردم، اقداماتی را برای حل این موضوع دنبال کرد تا جایی که آب شیرینکن روستای باسعید در غربی ترین نقطه جزیره قشم با اعتبار 900 هزار دلاری سازمان منطقه آزاد قشم در تاریخ چهارم خرداد ماه سال 1395 شرایط ویژه ای را برای 27 روستای غربی جزیره فراهم کرد.
همزمان با راه اندازی آب شیرینکن روستای باسعیدو، رفع مشکل لوله های آب هم در دستور کار این سازمان قرار گرفت اما تا رفع کامل این مشکل مردم روستاها آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای حمل آب تامین خواهند کرد.

درخواست رئیسان شوراهای اسلامی 15 روستا از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم
رئیس شورای اسلامی روستای مرادی به نمایندگی از 15 شورای روستای غرب جزیره قشم در رابطه با قطع یارانه آب، گفت: خرید آب بدون یارانه مشکلات زیادی را برای مردم روستاهای این بخش از جزیره به همراه داشته است.
صدیق قویدل، اعلام کرد: هزینه هر تانکر آب چهار متر مکعبی با اختصاص یارانه و ارائه کوپن از سوی مصرف کننده بدون درنظر گرفتن کرایه حمل، 80 هزار ریال بود اما با قطع یارانه شرکت آبفای روستایی مردم برای یک تانکر آب چهار هزار لیتری باید 210 تا 220 هزار ریال پرداخت کنند.
وی با اشاره به هزینه بالای آب برای مردم روستایی که بیشتر آنان خانوارهای پرجمعیت هستند، افزود: هر تانکر آب با توجه به نزدیکی و دوری روستاها از مرکز تولید آب در روستای باسعیدو بین 250 تا 300 هزار ریال برای مصرف کننده هزینه دربر دارد.
به گفته رئیس شورای اسلامی روستای مرادی، بعضی از خانواده ها با توجه به تعداد بالای افراد در هر ماه بین دو میلیون و 500 تا 3 میلیون ریال هزینه آب پرداخت می کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که درخواست شوراهای اسلامی 15 روستای غرب جزیره قشم از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد که نگاه مثبتی به حل مشکلات مردم در جای جای جزیره دارند، شرایط مناسبی برای حل این مشکل به ویژه در ماه مبارک رمضان و تابستانی که در پیش داریم فراهم نماید.
قویدل با اشاره به اینکه مردم روستاهای جزیره قشم لوله کشی داخلی منازل خود را هم انجام داده اند، افزود: امیدورایم با درایت سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت آبفای روستایی با حل مشکل لوله های تعبیه شده، شاهد انتقال آب به منازل روستایی از طریق شبکه سراسری باشیم تا با قطع هزینه حمل، آب مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیار آنان قرار گیرد.

امکان تولید بیش از دو هزار متر مکعب آب در آب شیرین کن باسعیدو
مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: آب شیرین کن روستای باسعیدو در هر روز دو هزار و 100 متر مکعب آب تولید می کند که این میزان بیش از نیاز مردم روستاهای غرب جزیره قشم است.
فرامرز مومنی اعلام کرد: نصب سیستم آب شیرین کن در روستای باسعیدو با کاری جهادی طی 10 روز محقق شد و مردم غربی ترین روستاهای جزیره نسبت به تامین آب مورد نیاز خود امیدوار شدند.
وی با اشاره به هزینه بالای شیرین سازی آب دریا، افزود: براساس قانون سازمان منطقه آزاد قشم در تامین آب روستایی هیچ مسئولیتی ندارد اما بنا بر نگاه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به رفع نیازها و مشکلات مردم جزیره  بخصوص مشکل کمبود و یا فقدان آب آشامیدنی بهداشتی و به گفته فرامرز مومنی ، با قطع یارانه خرید آب از سوی شرکت آبفای روستایی، تولید آب در روستای باسعیدو به 200 تا 250 متر مکعب در روز کاهش یافته است.
شرکت آبفای روستایی با تحویل کوپن ویژه آب به مردم، بخش مهمی از نیاز مردم روستایی را با خرید آب تضمینی از شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم و پرداخت یارانه، تامین می کرد.
قطع یارانه آب موجب نگرانی مردم روستایی در جزیره قشم شده به طوری که برای هر متر مکعب آب بدون درنظر گرفتن هزینه حمل به تانکرداران باید 53 هزار ریال پرداخت کنند که با توجه به جمعیت بالای روستایی و مصرف بالای آب، پرداخت این میزان هزینه آب برای آنان بسیار مشکل است.

قطع یارانه آب 15 روستای غرب جزیره
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان قشم نیز گفت: قطع یارانه آب 15 روستای غرب جزیره براساس تصمیم شرکت آب و فاضلاب کشور گرفته شده است.
یوسف باشتینی با اعلام اینکه شرکت آبفای روستایی قشم هر ماه 18 تا 20 هزار متر مکعب آب تضمینی از شرکت آب، برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم خریداری می کرد، افزود: با توجه به هزینه های بالای یارانه آب، امکان ادامه تحویل آب به مردم روستاها از طریق کوپن برای این شرکت امکانپذیر نیست.
وی گفت: تا پیش از این شرکت آبفای روستایی قشم برای هر متر مکعب آب شیرین تولید شده 52 هزار ریال به شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد پرداخت می کرد و آن را به قیمت 22 هزار ریال در اختیار مصرف کننده قرار می داد.
به گفته باشتینی، شرکت آبفای روستایی قشم علیرغم قطع یارانه آب حدود پنج میلیارد ریال به شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم بدهکار است و ادامه روند پرداخت یارانه موجب افزایش بدهی های این شرکت خواهد شد.
با توجه به مشکلات یاد شده و درخواست ارائه شده از سوی 15 شورای اسلامی روستایی غرب جزیره قشم از حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ، پیش بینی  می شود این مشکل در کمترین زمان با درایت نماینده عالی دولت تدبیر و امید، مرتفع گردد.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران واقع شده است.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :